Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilen der reddede Volkswagen fra afgrunden fylder i år 50. Det er, som du måske har gættet, Golf. Den klassiske tyske model har siden 1974 hjulpet Volkswagen til en status som et mærke, der ligger mellem mainstream som Opel/Hyundai og premiummærker som BMW/Mercedes.
Men det er ikke altid ukompliceret at fylde 50 år. 50 kan være tallet, der udløser en midtvejskrise eller ondt i ryggen. For Golf er der også krise og problemer, for den 8. generation har aldrig helt kunne løfte sig og leve op til forgængernes præstationer.
LÆS OGSÅ | Nyt interiør og ChatGPT i VW Golf
I Danmark er Golf siden 8. generations ankomst i 2020 blevet en skygge af sig selv. Golf er faldet i unåde. Er grunden elbilernes gennemtrængning? Det kedelige design? Eller indretningen med billigere materialer og et problematisk infotainmentsystem?
Det finder vi aldrig ud af. Men vi finder ud af, om et facelift kan gøre Golf bedre – og om det kan få salget til at blusse op. Nu står den her nemlig, den faceliftede version af Golf 8, som er det sidste store skridt, før Golf med forbrændingsmotor udfases til fordel for en elektrisk Golf. Det sker sikkert om en fire års tid, så Golf 8 med opfriskninger har indtil da til at bevise, at 50 år er ingen alder for en bilmodel.
Faceliftet gælder selvfølgelig hele Golf-familien, så det er ikke kun den traditionelle hatchback med benzin- eller dieselmotor, der nyder godt af 2024-opdateringen. Det samme gør stationcaren Golf Variant, de to plug-in hybrider eHybrid og GTE – og den fabelagtige GTI.
Der er flere ændringer i motorprogrammet, end der typisk er ved et facelift. Der er færre motorer tilgængelige, end der var ved introduktionen af den 8. Golf, men variationen er stadig stor, og der er flere kræfter i nogle af de vigtigste modeller.
Basismotoren er en firecylindret benzinmotor på 1,5 liter. Den fås nu i en lav-ydelsesversion med 115 hk eller med samme ydelse som før faceliftet med 150 hk. Med manuel gearkasse er der ikke noget mild-hybrid-system sammen med motoren, men vælger man automatisk dobbeltkobling (DSG), kobles begge udgaver af motoren sammen med et 48 volt system, som hjælper med at spare på benzinen.
Der er stadig en dieselmotor som mulighed i Golf, og det er koncernens seneste 2-liters TDI-motor, som kommer med enten 115 eller 150 hk. Den “svage” med manuel gearkasse, den stærke med DSG-gearkasse.
2-liters motoren i Golf GTI er skruet op til 265 hk fra 245 hk, og i 2025 kommer Golf i en udgave med GTI-motoren, men med en ydelse på 204 hk og 4Motion-firehjulstræk.
Nyheden over dem alle, når det kommer til motorer, er de to plug-in hybrider. Volkswagen er ved at udfase 1,4-liters motoren, der hidtil har været brugt i mange plug-in hybrider, til fordel for den nyere 1,5-liters benzinmotor. Det sker i Golf med faceliftet, og mens ydelsen i Golf eHybrid ikke ændrer sig – her får man stadig 204 hk – kan man i GTE nu nyde godt af 272 hk. Samme ydelse som i de nye PHEV-udgaver af Passat Variant og Tiguan.
Batteriet i de to plug-in hybrider er, for en kompakt hatchback, usædvanligt stort. Det er vokset til en kapacitet på 19,7 kWh, som er nok til en WLTP-rækkevidde omkring 100 kilometer. Med det nye batteri kommer også 11 kW opladning ved hjemmeladeren (op fra 3,7 kW) og lynladning med 50 kW; det er, som den elektriske rækkevidde, usædvanligt i en kompakt PHEV som Golf.
Hvis man havde troet, at Volkswagen ville forny Golf-designet med nye tanker og store ændringer, så bliver man nok meget skuffet. Eksteriøret har lidt mere karakter med nye kofangere, som har en større lakeret del end de gamle, men også mere fremhævede linjer.
Formen på forlygterne er også ny, selv om det er noget, man kun lægger mærke til, hvis man i forvejen kender Golf 8-designet indgående. En ny generation af IQ.Light-forlygterne, som er VW’sk for matrix-LED-forlygter, har fundet vej til de bedst udstyrede udgaver af Golf, og så er der en nyhed i midten af fronten: VW-logoet er nu oplyst med baggrundslys, og det får man, hvis man vælger enten performance-LED-forlygter eller IQ.Light-forlygterne.
Der er også kommet lys et andet sted på Golf, og her snakker vi om et sted, hvor der faktisk var brug for noget lys. Det er den kontroversielle touch-liste til klimaanlæg, sædevarme og medie-volumen foran infotainmentskærmen, der nu er lyst op, så man i mørket kan se, hvad man har gang i. Touch-listen skulle også være mere ergonomisk udformet.
Der er også grund til at glæde sig over noget, der burde være så simpelt som knapperne i rattet. Touch-knapperne var den ringeste løsning, som ingen har bedt om (men som sparer penge, fordi de er billigere at lave), og de er væk. De helt almindelige knapper er kommet tilbage i rattet.
LÆS OGSÅ | VW laver Golf om til en elbil
Hele infotainmentsystemet i den faceliftede Golf 8 et nyt, og skærmen står nu mindre integreret med den digitale instrumentering. MIB4 er nyeste generation infotainment hos VW, og skærmen er enten 10,4″ i basisudgaven Ready 2 Discover (tidligere 8″) eller 12,9″ med Discover-versionen.
Den gamle menustruktur, som var forvirrende og ikke tilgængelig nok, er helt skrottet. Der er genveje på forsiden, og i bunden af skærmen er der nu fast tilgang til klima-temperatur og sædevarme.
Det er både små og store ændringer, Volkswagen har givet den 8. generation Golf. Om det er nok til at rykke Golf til bedre salg, får vi at se i løbet af de næste par år – og det afhænger også af priserne, som kommer senere. Den egentlige 50-års fødselsdag er i marts, og introduktionen hos forhandlerne bliver også en forårsting.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.