Test: Kia Ceed er populær, og det er velfortjent
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Nogle modelnavne på biler er så kendte og har eksisteret så længe, at de opnår en særlig status. Som Volkswagen Golf. Golf har lagt navn til en hel klasse af biler – Golf-klassen – og når nogen siger, at de ejer en Golf, ved de fleste præcis, hvad man har med at gøre.
Klassiske modelnavne som Golf risikerer at forsvinde hos mange bilmærker. Med nye elbilsmodeller kan et mærke vælge at trække en streg i sandet, starte en ny æra med friske navne.
LÆS OGSÅ | 2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.
Golf er, som Polo og Passat i farezonen. Men de er ikke uden nostalgi og sans for historik hos Volkswagen, og den nye boss, Thomas Schäfer, har ikke tænkt sig at lade det legendariske Golf-navn forsvinde.
Da ID.3 i 2019 blev introduceret, var det universelt forstået, at den nye elbil skulle være fremtidens Golf. Det giver egentlig god mening, fordi ID.3 er i samme klasse som og på størrelse med Golf.
Men det giver også god mening, at Golf får lov at fortsætte, når den 8. generation om 4-5 år skal pensioneres (et facelift med forbedret funktionalitet i kabinen når den heldigvis at få inden). ID.3, i hvert fald i den nuværende form, har en stærk antydning af MPV i designet, og den rager da også mere end 11 centimeter op over Golf 8. En ny generation af ID.3 vil sandsynligvis også blive længere end den nuværende.
LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW
Det giver plads til at udvikle Golf til den fuldelektriske ID. Golf og give den et sportsligt præg og mere traditionelt, elegant hatchback-design. En ID. Golf-model lavere end ID.3 vil også være oplagt til at videreføre GTI– og R-varianterne.
Det mest skuffende ved de nyeste Volkswagen-modeller på markedet er det, der omgiver førerpladsen: Materialekvaliteten og funktionaliteten. Rettere sagt manglen på begge dele.
Golf, ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz er alle indrettet med materialer, som er mere praktiske og fornuftige, end de er lækre. For et mærke, som i 1990’erne blev kendt og respekteret for virkelig lækker indretning, er det en fejl at spare så meget.
LÆS OGSÅ | MEB-platformen fra VW på vej mod 700 kilometer
Funktionaliteten er det andet sted, det er gået galt. At erstatte rigtige knapper, den fysiske slags man kan trykke på eller dreje på, med touch-paneler er giver en god besparelse for Volkswagen, men det giver hovedpine for brugeren. Et klimaanlæg skal ikke betjenes via en skærm eller et panel uden lys i.
Volkswagen har lovet, at det vil ændre sig. De rigtige knapper vender tilbage, og allerede i foråret debuterer den faceliftede ID.3 med nye og, forhåbentlig, bedre materialer.
Kia Ceed er en af de helt populære i Golf-klassen, og som stationcar er den rummelig og fornuftigt prissat. Perfekt? – Slet ikke.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.