december 22, 2022

VW laver Golf om til elektrisk ID. Golf

Den klassiske VW Golf får nyt liv i 9. generation som fuldelektrisk udgave – som ID. Golf. Den elektriske Golf køres ind et trin lavere end ID.3 i modelprogrammet.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Nogle modelnavne på biler er så kendte og har eksisteret så længe, at de opnår en særlig status. Som Volkswagen Golf. Golf har lagt navn til en hel klasse af biler – Golf-klassen – og når nogen siger, at de ejer en Golf, ved de fleste præcis, hvad man har med at gøre.

Klassiske modelnavne som Golf risikerer at forsvinde hos mange bilmærker. Med nye elbilsmodeller kan et mærke vælge at trække en streg i sandet, starte en ny æra med friske navne.

LÆS OGSÅ | 2023-udgaven af VW ID.3 fra 329.995 kr.

Golf er, som Polo og Passat i farezonen. Men de er ikke uden nostalgi og sans for historik hos Volkswagen, og den nye boss, Thomas Schäfer, har ikke tænkt sig at lade det legendariske Golf-navn forsvinde.

ID.3 giver plads nok til ID. Golf

Da ID.3 i 2019 blev introduceret, var det universelt forstået, at den nye elbil skulle være fremtidens Golf. Det giver egentlig god mening, fordi ID.3 er i samme klasse som og på størrelse med Golf.

Men det giver også god mening, at Golf får lov at fortsætte, når den 8. generation om 4-5 år skal pensioneres (et facelift med forbedret funktionalitet i kabinen når den heldigvis at få inden). ID.3, i hvert fald i den nuværende form, har en stærk antydning af MPV i designet, og den rager da også mere end 11 centimeter op over Golf 8. En ny generation af ID.3 vil sandsynligvis også blive længere end den nuværende.

LÆS OGSÅ | ID.7 – den første elektriske sedan fra VW

Det giver plads til at udvikle Golf til den fuldelektriske ID. Golf og give den et sportsligt præg og mere traditionelt, elegant hatchback-design. En ID. Golf-model lavere end ID.3 vil også være oplagt til at videreføre GTI– og R-varianterne.

Den 8. generation var den første VW til at belemre os med en førerplads uden ret mange rigtige knapper (mange Golf-versioner har også touch-knapper i rattet), og det vil VW snart rode bod på

Vi får knapperne tilbage

Det mest skuffende ved de nyeste Volkswagen-modeller på markedet er det, der omgiver førerpladsen: Materialekvaliteten og funktionaliteten. Rettere sagt manglen på begge dele.

Golf, ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz er alle indrettet med materialer, som er mere praktiske og fornuftige, end de er lækre. For et mærke, som i 1990’erne blev kendt og respekteret for virkelig lækker indretning, er det en fejl at spare så meget.

LÆS OGSÅ | MEB-platformen fra VW på vej mod 700 kilometer

Funktionaliteten er det andet sted, det er gået galt. At erstatte rigtige knapper, den fysiske slags man kan trykke på eller dreje på, med touch-paneler er giver en god besparelse for Volkswagen, men det giver hovedpine for brugeren. Et klimaanlæg skal ikke betjenes via en skærm eller et panel uden lys i.

Volkswagen har lovet, at det vil ændre sig. De rigtige knapper vender tilbage, og allerede i foråret debuterer den faceliftede ID.3 med nye og, forhåbentlig, bedre materialer.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS