Der er fuld fart på forberedelserne, og snart bliver farten hævet på mere end 180 kilometer motor- og landevej i Danmark. På kortet her i artiklen kan du se, hvor hastigheden ryger i vejret.
Af: Esben Skrumsager / d. 22. juli 2018
Vejdirektoratet er nu gået i gang med at gøre udvalgte strækninger på de danske landeveje og motorveje klar til højere hastighedsgrænser. Det sker i forlængelse af finanslovsaftalen for 2018, hvor regeringen og Dansk Folkeparti afsatte midler til at hæve hastighedsgrænserne på en trafiksikkerhedsmæssigt forsvarlig måde.
– Vi øger mobiliteten, hvor det er forsvarligt, så folk kan komme hurtigere frem. Det er både til glæde for dem selv og for samfundet, siger transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelels og fortsætter:
– Jeg tror desuden, at hastigheder, der virker logiske, og som er forsvarlige for trafiksikkerheden, er nemmere at overholde end hastighedsgrænser, der virker ulogiske. Derfor gør vi nu nogle udvalgte veje klar til en højere hastighedsgrænse.
Hastighedsgrænserne hæves nu til 90 km/t på 150 kilometer landevej og til 120 km/t på 31 kilometer motorvej.
– Vores undersøgelser har afdækket 17 steder på landevejsnettet og fire motorvejsstrækninger, hvor det er muligt at hæve hastighedsgrænsen, og nu går vi i gang med at forbedre trafiksikkerheden, så strækningerne er klar til de højere hastighedsgrænser, lyder det fra afdelingsleder Ivar Sande hos Vejdirektoratet.

Sådan bliver sikkerheden forbedret
På landevejene bliver der lavet rumleriller både i vejmidten og ved kantlinjen, der bliver bedre plads til cyklisterne, mens der for bilernes vedkommende bliver overhalingsforbud og lavere hastigheder ved større kryds samt opsættelse af autoværn.
Enkelte steder skal der også fjernes beplantning og andre påkørselsfarlige genstande, der står inden for den nye, udvidede sikkerhedszone.
På motorvejene vil Vejdirektoratet etablere hastighedstavler og rumleriller mod midterrabatten samt opsætte påkørselsdæmpere på eksisterende autoværn og forlænge autoværn, hvor det skønnes nødvendigt.
Enkelte steder skal der også fjernes noget beplantning, der står inden for den nye, udvidede sikkerhedszone.
Den nye hastighedsgrænse på 120 km/t indføres på en række strækninger, som Vejdirektoratet tidligere har vurderet uegnet til den generelle hastighedsgrænse på 130 km/t.
Arbejde påbegyndt: Her er tidshorisonten for højere hastighed
Arbejdet på strækningerne er så småt gået i gang, og det fortsætter henover sommeren. Vejdirektoratet forventer, at hastighedsgrænsen på motorvejene kan hæves til 120 km/t til november i år. Opgraderingerne forventes at være gennemført i 2021.
Den højere hastighedsgrænse på 90 km/t på alle de udvalgte landeveje forventes at være gennemført i 2020.

Her bliver hastighedsgrænsen hævet fra 80 til 90 km/t
Omfartsvej ved Sunds
Skjern – Varde v. Lyne
Korskro – Grindsted v. Årre
Ølholm – Viborg (v. Nr. Snede)
Ølholm – Viborg (v. Engesvang)
Herning – Varde (v. Kibæk)
Aarhus – Viborg
Viborg – Sønderup
Holstebro – Oddesund
Thisted – Vildsund
Thisted – Fjerritslev
Viborg – Herning
Viborg – Skive
Bouet – Aabybro (v. Vadum)
Slagelse Omfartsvej
Hillerød-Frederikssund
Omfartsvej Nykøbing Falster
Her bliver hastighedsgrænsen hævet fra 110 til 120 km/t
E45 Østjyske Motorvej lige syd for Aarhus (6 kilometer)
Aarhus Syd Motorvejen ved motorvejskryds Aarhus Syd/Viby Ringvej (6 kilometer)
E45 Østjyske Motorvej ved Vejle på strækningen fra motorvejskryds Skærup til afkørsel 61B Vejle Syd (7 kilometer)
Holbækmotorvejen fra Holbæk til Torkildstrup rasteplads (12 kilometer)