Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Meget snart kan Simon Hallenslev afsløre, om den helt nye Honda Civic har, hvad der skal til for at få Civic tilbage i kampen om danske kunder, som er ude efter en ny bil i Golf-klassen. Hvordan kører den? Er der god plads i den? Og fungerer hybridsystemet? Simon giver dig snart svaret.
LÆS OGSÅ | Ny Honda Civic – elegant hybrid med 184 hk
Allerede nu er der information, som kan være med til at afgøre fremtiden i Danmark for Civic: Priserne. De er lige landet, og sammen med udstyrsniveauer – og standardudstyr – kan du dykke ned i dem her.
I Danmark introduceres den nye Civic i det kommende efterår, og indstigningsmodellen vil koste 355.900 kr.
Honda har skiftet strategi, og alle nye modeller er som minimum hybrider. Det er derfor slut med manuel gearkasse og turbomotorer i Civic (den kommende Type R bliver en undtagelse).
Så at vælge en ny Civic er nemmere end nogensinde før. Den fås kun som hybrid, og der er kun en udgave: 2-liters benzinmotor og el, og ydelsen er 184 hk.
LÆS OGSÅ | Test: Effektivitet og komfort i højsædet i hybriden Honda HR-V
Basisudgaven Elegance er, fordi den nøjes med 17″ hjul og har mindre udstyr, versionen der kører længst på en liter benzin. I snit er WLTP-forbruget 21,3 km/l, og CO2-udledningen er lav med 108 gram/km.
De to andre udstyrsniveauer, Sport og Advance, kører med 18″ hjul, og de har et forbrug, der i snit er på 20 km/l (CO2: 113-114 gram/km).
Civic e:HEV Elegance er basisudgave med et prisskilt, som siger 355.900 kr. Elegance er lig med LED-forlygter, 17″ alufælge, el-klapbare sidespejle, automatisk klimaanlæg, varme i forsæderne, infotainment med 9″ touchscreen og trådløs Apple CarPlay, bakkamera, p-sensorer for og bag, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot, el-justerbar lændestøtte (førersædet) og fire USB-stik.
Civic e:HEV Sport er udgaven over Elegance med en pris på 388.900 kr. Sport-versionens funktioner er ikke at tilbyde markant mere komfortudstyr end basismodellen – men at give et sportsligt indtryk. Den har derfor sorte 18″ alufælge, sorte eksteriørdetaljer og sæder med betræk i kunstlæder og stof.
Man får dog også trådløs opladning til smartphones og luftdyser ved bagsædet med i Civic Sport i forhold til Civic Elegance.
Civic e:HEV Advance er topudgaven, og det kan ses på både udstyr og pris. Den står i 439.900 kr. I forhold til Civic Sport er Advance peppet op med adaptive LED-forlygter, fulddigital instrumentering, panoramasoltag, varme i rattet, Bose-lydanlæg med 12 højttalere, el-justerbare forsæder og indtræk i sort læder.
LÆS OGSÅ | Honda og Sony sammen om elbiler
Den nærmeste konkurrent til den nye hybrid-Civic er Toyota Corolla 2,0 Hybrid med samme ydelse på 184 hk. Den er i udgangspunktet billigere (fra 346.990 kr.), men basisudgaven har langt mindre udstyr end den billigste nye Civic hybrid. En plug-in hybrid som VW Golf eHybrid med 204 hk fås fra 366.895 kr.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.