Den japanske elektronikgigant Sony har i en årrække arbejdet på elbiler, og mens firmaet tidligere har vist konceptbilerne Vision-S og Vision-S 02, er konceptbiler tæt på at være en gratis omgang: Ser man bort fra skallen, altså karrosseriet og designet af det, kræver en konceptbil, ikke det store.
Tidligere i år kastede Sony håndklædet i ringen. Japanerne vil ikke producere egne elbiler. Virksomheden søgte i stedet en samarbejdspartner, og Honda kom hurtigt på banen.
De to japanske virksomheder går sammen i en joint venture, et selskab hvor Honda og Sony hver står for 50 procent af investeringen i selskabet. Sony Honda Mobility Inc. bliver etableret som ny virksomhed inden udgangen af 2022.
Biler på gaden i 2025
Den nye virksomhed sender sine første nye elbiler på gaden allerede i 2025, og mens Sony allerede har et design fra sine konceptbiler, er det ikke ensbetydende med, at de kommende biler kommer med det design. Det er heller ikke oplagt, om elbilerne skal sælges under Honda-navnet.
Arbejdstitlen for bilerne er “high-value-added electric vehicles” – elbiler som giver høj værdi for pengene.
I en fælles pressemeddelelse afslører Honda-Sony-virksomheden kun få detaljer. Virksomheden vil kombinere Hondas erfaring med bilproduktion (sikkerhed, produktion, eftersalg) med Sonys erfaring med sensorer, telekommunikation, underholdningsteknologier. Honda-Sony skal ikke kun producere elbiler, men også levere mobilitetsservices.
Honda samarbejder ikke kun med Sony om elbiler. Japanerne har en aftale med General Motors om brug af den amerikanske virksomheds nye Ultium-platform og udvikling af yderligere nye platforme. Det vil derfor give mening, at Honda-Sony-bilerne vil danne grundlag for et nyt bilmærke.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.