Test: Cupra Tavascan VZ er den sjoveste af sine søskende
Mens VW og Skoda går den sikre vej selv i sportslighed, sætter Cupra Tavascan VZ hårdt ind med temperament og køreglæde.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Prelude var fra 1979 til 2001 den store, sportslige Honda. Den sjældne coupé med alt det bedste og mest højteknologiske fra Honda – som aktivt med- og modstyrende bagaksel og selvfølgelig højtydende VTEC-motorer.
I oktober sidste år viste Honda for første gang en konceptbil, der kunne blive til en ny Prelude. Nu viser japanerne den igen, men denne gang er der mere kød på konceptet: det er afgjort, at den endelige udgave af den nye coupé kommer til Europa.
Honda bruger ikke den nye Prelude som et springbræt til fuld elektrificering, men i stedet til at udvide modelprogrammet af hybridbiler. Hvis det virker som en fejltagelse, skal man huske, at den nye model først og fremmest sættes i verden for at fornøje japanere og amerikanere – folk som endnu ikke er helt med på den fuldelektriske bølge.
Det er meget lidt, Honda vælger at dele med os omkring den kommende Prelude. Det man kan se på billederne, er tæt på at være den eneste information, når man ser bort fra, at vi ved, Prelude bliver en hybridbil i stil med Civic og HR-V.
Når det kommer til hybriddrivlinjer, har Honda noget af det bedste, der findes. Især i Civic Hybrid, hvor en 2-liters benzinmotor skaber strøm til elmotoren med 184 hk, går kræfter og brændstofforbrug op i en højere enhed.
LÆS OGSÅ | Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Honda laver sandsynligvis ikke et nyt hybridsystem eller en ny platform til Prelude, og det er derfor oplagt, at det er Civic, der bruges som donor. Men det er selvfølgelig muligt, at ingeniørerne finder flere kræfter frem til Prelude.
Når det er sagt, så vil beslutningen om ikke at gøre Prelude til en elbil med stort og tungt batteri gøre den nye coupé til en køremaskine. Det lover Honda i hvert fald: “Produktionsudgaven af modellen med det ikoniske navn vil byde på “fornøjelsen ved at køre” gennem perfekt balance i køredynamikken og i brændstoføkonomien.”
Hvornår den nye Prelude står færdig og er klar til levering i Europa? Honda afslører intet (ligesom der heller ikke er billeder af interiøret), så vi gætter på, vi skal et godt stykke ind i 2025. Uanset hvornår det bliver, er det fedt, at Honda vælger at introducere en ny coupé, når så mange andre mærker har opgivet biltypen.
Mens VW og Skoda går den sikre vej selv i sportslighed, sætter Cupra Tavascan VZ hårdt ind med temperament og køreglæde.
I næste uge starter den indledende runde af Årets Bil i Danmark 2025, hvor et felt af foreløbigt 29 modeller skal koges ned til syv finalister.
Der er rigeligt med små crossovers derude, og mange af dem kan det samme. Men Formentor skiller sig ud med markant anderledes design.
430 Scuderia er ikke bare en Ferrari. Det er en rendyrket racerbil, udviklet med input fra ingen ringere end Michael Schumacher. Nu har du muligheden for at få fingrene i et velholdt eksemplar.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.