Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den japanske elektronikgigant Sony har i en årrække arbejdet på elbiler, og mens firmaet tidligere har vist konceptbilerne Vision-S og Vision-S 02, er konceptbiler tæt på at være en gratis omgang: Ser man bort fra skallen, altså karrosseriet og designet af det, kræver en konceptbil, ikke det store.
Tidligere i år kastede Sony håndklædet i ringen. Japanerne vil ikke producere egne elbiler. Virksomheden søgte i stedet en samarbejdspartner, og Honda kom hurtigt på banen.
LÆS OGSÅ | I dag åbner Tesla-ladere i Danmark for alle
De to japanske virksomheder går sammen i en joint venture, et selskab hvor Honda og Sony hver står for 50 procent af investeringen i selskabet. Sony Honda Mobility Inc. bliver etableret som ny virksomhed inden udgangen af 2022.
Den nye virksomhed sender sine første nye elbiler på gaden allerede i 2025, og mens Sony allerede har et design fra sine konceptbiler, er det ikke ensbetydende med, at de kommende biler kommer med det design. Det er heller ikke oplagt, om elbilerne skal sælges under Honda-navnet.
Arbejdstitlen for bilerne er “high-value-added electric vehicles” – elbiler som giver høj værdi for pengene.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk
I en fælles pressemeddelelse afslører Honda-Sony-virksomheden kun få detaljer. Virksomheden vil kombinere Hondas erfaring med bilproduktion (sikkerhed, produktion, eftersalg) med Sonys erfaring med sensorer, telekommunikation, underholdningsteknologier. Honda-Sony skal ikke kun producere elbiler, men også levere mobilitetsservices.
Honda samarbejder ikke kun med Sony om elbiler. Japanerne har en aftale med General Motors om brug af den amerikanske virksomheds nye Ultium-platform og udvikling af yderligere nye platforme. Det vil derfor give mening, at Honda-Sony-bilerne vil danne grundlag for et nyt bilmærke.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.