maj 11, 2020

Ebbes Renault er død – hvad koster det reelt at køre i billige brugte biler?

Hvad koster det egentlig at køre i billige brugte biler til under 100.000 kr. i indkøb? Ebbe Sommerlund regner efter på 4 år og 7 måneder i en Renault Laguna III

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 11. maj 2019

”Det er den eneste måde, man kan sælge en Renault på,” var der en der vittigt pointerede, da jeg delte en video af min totalskadede Renault Laguna III på Instagram.

Nu havde jeg ellers lige lavet en fin salgstale: Min Renault er bedre end nye biler, men det bliver altså ikke mig, der kommer til at modbevise tesen, selv om jeg ved, at det ikke passer.

Jeg købte den for fire år og syv måneder siden for 87.000 kr. plus en ejerskifteforsikring til 3.000 kr. Altså 90.000 kr. Den havde kørt 145.000 km og nu var den få km fra at runde 250.000 km.

Den blev købt som en fornuftig erstatning for min Honda Civic VTI (MB6), som jeg var glad for, men som savnede fartpilot, virkende aircondition og generel komfort på motorvejen, som slugte de fleste af mine kilometer.

Regel nummer 1 – ingen ekstra udgifter

Da jeg købte en Renault Laguna, var det med én klokkeklar regel: Der skulle ikke bruges unødvendige penge på bilen. Den skulle være i orden sikkerhedsmæssigt, men at der var småridser hist og her og en kofanger med et lille hul, var ligegyldigt – det var en brugsbil. Og den var til lange ture på motorvejen. Derfor valgte jeg en 2,0 diesel med 150 hk – jeg havde tidligere haft en 110 hk 1,5 og det er for lidt til at klatre på E45 omkring Horsens og Skanderborg. 150 dieselheste er mere passende.

LÆS OGSÅ | 8 ting der var bedre i gamle biler

Kun én gang har jeg skiftet noget på bilen, som ikke var i stykker og det var batteriet inden en tur til Norge – det startede bilen hver gang, men en test afslørede at det efter 11,5 år i bilen var ved at stille polskoene.

Det passer ikke helt alligevel, for da et par fjedre var knækket skiftede jeg også støddæmpere, og i stedet for at skifte to bøsninger, så skiftede jeg to bærearme, da merprisen var latterligt lav. Men jeg har ikke brugt penge på sjove ting, som dyre fælge eller sænkningssæt eller lignende – det har jeg gjort på tidligere biler.

 

Hård forhandling med taksator

Nå, men Lagunaen er altså død. Et øjebliks uopmærksomhed og nogle biler, der ikke kørte for grønt, kostede altså min Renault livet og muligvis en Ford KA. Heldigvis kom ingen personer til skade. Kun materielle ting og min status som elitebilist.

Når biler totalskades, så skal man selv forhandle med taksatoren om en pris på bilen.

Uheldigvis var der netop kommet tre Laguna III på markedet, da vi skulle forhandle. Indtil da havde prisen for en tilsvarende min været til salg til 50.000 kr. Nu var der tre, som var tre år nyere til samme pris.

For at gøre en lang forhandling kort, så landede prisen på 40.000 kr. (Minus selvrisiko på 3.000 kr. men plus salg af fælge til 3.000 kr.)

Det efterlader den finansielle afskrivning på 50.000 kr. eller 909 kr. om måneden. Hvis man hellere vil have afskrivningen i kr. pr km, så er det 48 øre pr. kilometer.

Hvad har det så kostet?

En af de tunge poster på en gammel dieselbil er ejerafgift, som løb op i 33.264 kr.  Forsikring kostede ca. 5.300 kr. om året. Brændstof har jeg sjusset mig lidt frem til, da jeg ikke har ført præcist regnskab. Den kørte ca. 17 km/l i starten, men med dårligere kørselsmønster (og en defekt bøsning) røg den ned på 15 km/l. Jeg har anslået det til 15,5 km/l, hvilket passer med kørecomputeren, som faktisk var lidt pessimistisk.

Dieselprisen anslår jeg til 9,50 kr. pr liter. Totalt for brændstof er altså 64.354 kr. Alle omkostninger lagt sammen er 214.253 kr. Du kan se detaljeret regnestykke nederst, men konklusionen er at det har kostet 3.895 kr. pr. måned eller 2,04 kr. pr km inklusiv brændstof.

Hvad kunne være billigere?

Jeg har taget nogle valg, som har gjort bilen billigere, men også nogle som har gjort den dyrere. Jeg ville have den store motor, hvilket har kostet både i brændstof og ejerafgift, men sparet et tandremsskift. Olieservice kunne næsten ikke være billigere end hos Sondrup Bilcenter, men ellers har jeg lavet en del selv – det sparer trods alt nogle penge.

Jeg kunne muligvis også have sparet støddæmpere, men det er bare rart at få nye støddæmpere. Foran, hvor det er fjederben, ville det være tosset ikke at skifte. Bagpå er det nemt at skifte, da de sidder udenfor fjedrene.

Hvad kunne være dyrere?

Hvis ikke jeg kunne lave noget selv, så var nogle af reparationerne blevet væsentligt dyrere – det er tre værkstedsbesøg: Skift af fjedre og støddæmpere, skift af bagbremser og skift af bærearme – mit gæt er, at det ville lægge ca. 15.000 kr. til de totale omkostninger i arbejdsløn og dyrere reservedele. Det have også været dyrere at sælge bilen selv. Jeg vurderer, at jeg havde fået 10.000 kr. mindre, hvis den skulle sælges på bilbasen.dk frem for til et forsikringsselskab.

Det scenarie (+25.000 kr.) ville bringe prisen op på 4.350 kr. om måneden eller 2,28 kr. pr kilometer.

Er det så dyrt eller billigt? Det er ret billigt. En leasingbil i samme størrelse ville koste mindst 4.000 kr. plus førstegangsydelse, brændstof, ejerafgift og forsikring. Men den ville også være ny.

SE OGSÅ | Video: Klargøring af bil for hygiejnen og sikkerhedens skyld

En ny eller næsten ny bil ville have været billigere på en række punkter, men afskrivningen er den største post på næsten alle biler. For eksempel anslår magasinet Motor omkostningerne ved en nyere Renault Captur til at være 5.300 kr. om måneden ved 10.000 km om året. Jeg kørte ca. 23.000 km om året i snit.

Uanset er historien om min Renault slut. Den er skrottet og kommer aldrig til at køre igen.

Så hvad skal min næste bil være? Det kan du læse mere om i en kommende artikel på Bilbasen Blog. Men jeg kan næsten garantere, at det bliver en billig brugt bil.

Reparationer – det store overblik

Det ser voldsomt ud, når man lister det hele op. Men det er egentlig ikke meget bilen har været på værksted. Og den har (klichéalarm) startet hver eneste gang.

Meget har jeg skiftet selv med hjælp fra familie og kammerater

Olieservice har Sondrup Bilcenter klaret (fordi de var billige og Renault mærkeværksted) og de har også skiftet de ting, jeg enten ikke har kunnet eller ikke har gidet. For eksempel brændstoffilter og AC-kompressor.

Reparationer ud over olieservice til 750 eller 995 kr. rummer følgende:

Et sæt bremseklodser foran – 800 kr.

Et sæt bremseskiver bagpå – 1.265 kr.

Et sæt bremseklodser bagpå – 276 kr.

En renoveret bagkaliper – 900 kr.

Håndbremsekabel – 106 kr

Fire fjedre – ca. 800 kr

Fire støddæmpere – 1.000 kr.

To bærearme foran – 1.069 kr.

Et sæt hjullejer foran – 4.000 kr.

En A/C-kompressor – 3.000 kr.

Et V-remskift med strammerhjul – 3.500 kr.

To brændstoffiltre – 1.300 kr

Tre luftfiltre – ca. 190 kr.

En tågelygte – 329 kr.

En ABS-sensor (kom selv til at ødelægge den) – 353 kr.

En forrude – ca. 3.500 kr.

Et motorophæng – 350 kr.

En akkumulator – 1.099 kr.

Fire kabineluftfiltre – 538 kr.

Seks forlygtepærer – 600 kr.

Fire pærer til nummerpladelys – 80 kr.

Fire pærer til positionslys – 80 kr.

Seks sommerdæk – 6.000 kr.

Seks vinterdæk – 5.500 kr

Olieservice inklusiv filter – ca. 5.000 kr.

 

Totalt er det – 41.635 kr.

 

 

Det store regnestykke

Afskrivning – 50.000 kr.

Forsikring – ca. 25.000 kr.

Brændstof – 64.354 kr.

Ejerafgift – 33.264 kr.

Service, dæk og reparationer – 41.635 kr.

 

Totalt – 214.253 kr.

 

4 år og 7 måneder – 105.000 km

Pris pr. måned – 3.895 kr.

Pris pr km – 2,04 kr.

Hvis vi medtager 10.000 kr. ekstra til salg og 15.000 kr. mere til vedligehold, som vil være et mere realistisk scenarie for de fleste, så lander regnestykket på:

4.350 kr. om måneden eller 2,28 kr. på km. Og det er stadig billigt for at køre en bil i den størrelse.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS