februar 27, 2023

Hyundai i10 viser friskt design og fint udstyr

I10 fylder ikke meget, men mikrobilen er uhyre vigtig for Hyundai i Danmark. I andet halvår af 2023 kommer den til landet med friskt design og nyt udstyr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Fra et dansk synspunkt er det svært at forstå, at de fleste bilproducenter har opgivet mikrobilerne; Skoda Citigo, Citroën C1 og Peugeot 108 er blandt de forsvundne. I Danmark køber vi nemlig mange af dem, fordi de stadig fås til fornuftige penge og i 2022 var Toyota Aygo X den fjerde mest indregistrerede nye bil.

Tre pladser længere nede kom en anden mikrobil: Hyundai i10. Med over 2.500 eksemplarer viser i10 (og Aygo X med over 3.100 eksemplarer), hvor stort behovet er for mikrobilerne i Danmark.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe

Hyundai har ikke fået den dumme idé at aflive sin mikrobil. Tværtimod. I løbet af 2. halvår i år kommer en opdateret i10 på markedet, og den har både forfinet design og nyt udstyr med til danskerne.

Der er gået til designet med små midler

Den nuværende i10 stammer fra 2019 og har således snart fire år på bagen. Men tiden har været god ved designet, så Hyundai har kun lavet meget små ændringer. Det er helt forventeligt i forhold til en mikrobil, for hver eneste krone tæller, både i udvikling og når det kommer til den pris, kunderne betaler.

LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.

Vi bemærker primært de fire nye LED-kørelys i hver side af fronten. Før sad der i hver side en rund skive, der mindede meget om de LED-spots, mange har i loftet i køkkenet eller badeværelset. Det nederste luftindtag har nu indlæg med tynde bjælker i stedet for firkantede felter, og to nye farver er på tapetet: Meta Blue og Lumen Grey.

Det er ikke til at se på billederne, men i10 kan nu fås med noget så fint som el-klapbare sidespejle.

Digital instrumentering og nye sikkerhedssystemer

To gennemprøvede motorer tilbydes i den faceliftede i10, og i Danmark vælger kunderne stort set udelukkende den svageste af dem. Det er en 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 67 hk som gør, hvad den skal. Vi håber, at Hyundai-importøren kan holde de nuværende priser fra 132.995 kr. i ro (automatgear – en manuel gearkasse med skifterobot – koster 15.000 kr. ekstra).

Der er et stort prishop op til N Line-varianten med 1-liters turbomotor med 100 hk. Den er sjov og giver en på alle måder frisk mikrobil, men da den nuværende i10 koster 181.990 kr. i den konfiguration, bliver den fornyede næppe billigere.

LÆS OGSÅ | Test: Turbo gør Hyundai i10 til et lille muskelbundt

Standard i 2023-udgaven af i10 bliver en ny digital instrumentering med en lille skærm på 4,2″, og der bliver også mulighed for stemningsbelysning i kabinen.

Forbedret nødopkaldssystem, udvidelse af det automatiske nødbremsesystem med cyklistgenkendelse og netbaseret kortopdatering af det integrerede navigationssystem er vigtige nyheder.

Kun få danskere har hidtil valgt N Line-versionen med 100 hk. Den er fed, men den koster også mindst 182.000 kr., og den fornyede bliver næppe billigere

Børneforældre og hundeejere vil sætte pris på et påmindelsessystem, der dækker bagsædet. Hvis bagdøren har været åbnet, før bilen satte i gang – eller undervejs på turen – får man en påmindelse med lyd og meddelelse i instrumenteringen om at huske at tjekke bagsædet.

LÆS OGSÅ | Adios, Rio! Endnu en minibil er dødsdømt

Det er store sager i en af de mindste biler på markedet, og det viser, at Hyundai stadig tager kunder med lille kørselsbehov eller stram økonomi alvorligt.

I løbet af 2023 får også søstermodellen til i10, Kia Picanto, et facelift med lignende opdateringer.


Brugte Hyundai i10 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Hyundai i10 til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS