Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Fra et dansk synspunkt er det svært at forstå, at de fleste bilproducenter har opgivet mikrobilerne; Skoda Citigo, Citroën C1 og Peugeot 108 er blandt de forsvundne. I Danmark køber vi nemlig mange af dem, fordi de stadig fås til fornuftige penge og i 2022 var Toyota Aygo X den fjerde mest indregistrerede nye bil.
Tre pladser længere nede kom en anden mikrobil: Hyundai i10. Med over 2.500 eksemplarer viser i10 (og Aygo X med over 3.100 eksemplarer), hvor stort behovet er for mikrobilerne i Danmark.
LÆS OGSÅ | Test: Toyota Aygo X er en fin bil, man ikke behøver være rig for at købe
Hyundai har ikke fået den dumme idé at aflive sin mikrobil. Tværtimod. I løbet af 2. halvår i år kommer en opdateret i10 på markedet, og den har både forfinet design og nyt udstyr med til danskerne.
Den nuværende i10 stammer fra 2019 og har således snart fire år på bagen. Men tiden har været god ved designet, så Hyundai har kun lavet meget små ændringer. Det er helt forventeligt i forhold til en mikrobil, for hver eneste krone tæller, både i udvikling og når det kommer til den pris, kunderne betaler.
LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.
Vi bemærker primært de fire nye LED-kørelys i hver side af fronten. Før sad der i hver side en rund skive, der mindede meget om de LED-spots, mange har i loftet i køkkenet eller badeværelset. Det nederste luftindtag har nu indlæg med tynde bjælker i stedet for firkantede felter, og to nye farver er på tapetet: Meta Blue og Lumen Grey.
Det er ikke til at se på billederne, men i10 kan nu fås med noget så fint som el-klapbare sidespejle.
To gennemprøvede motorer tilbydes i den faceliftede i10, og i Danmark vælger kunderne stort set udelukkende den svageste af dem. Det er en 1-liters benzinmotor med tre cylindre og 67 hk som gør, hvad den skal. Vi håber, at Hyundai-importøren kan holde de nuværende priser fra 132.995 kr. i ro (automatgear – en manuel gearkasse med skifterobot – koster 15.000 kr. ekstra).
Der er et stort prishop op til N Line-varianten med 1-liters turbomotor med 100 hk. Den er sjov og giver en på alle måder frisk mikrobil, men da den nuværende i10 koster 181.990 kr. i den konfiguration, bliver den fornyede næppe billigere.
LÆS OGSÅ | Test: Turbo gør Hyundai i10 til et lille muskelbundt
Standard i 2023-udgaven af i10 bliver en ny digital instrumentering med en lille skærm på 4,2″, og der bliver også mulighed for stemningsbelysning i kabinen.
Forbedret nødopkaldssystem, udvidelse af det automatiske nødbremsesystem med cyklistgenkendelse og netbaseret kortopdatering af det integrerede navigationssystem er vigtige nyheder.
Børneforældre og hundeejere vil sætte pris på et påmindelsessystem, der dækker bagsædet. Hvis bagdøren har været åbnet, før bilen satte i gang – eller undervejs på turen – får man en påmindelse med lyd og meddelelse i instrumenteringen om at huske at tjekke bagsædet.
LÆS OGSÅ | Adios, Rio! Endnu en minibil er dødsdømt
Det er store sager i en af de mindste biler på markedet, og det viser, at Hyundai stadig tager kunder med lille kørselsbehov eller stram økonomi alvorligt.
I løbet af 2023 får også søstermodellen til i10, Kia Picanto, et facelift med lignende opdateringer.
Brugte Hyundai i10 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai i10 til salg på Bilbasen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.