juli 13, 2023

Hyundai Ioniq 5 N har 650 hk!

Her gik vi og troede, Kia EV6 GT med 585 hk var det vildeste fra Sydkorea. Men så kom Hyundai Ioniq 5 N med 650 hk og 0-100-tid på 3,4 sekunder.

TEKST Morten Bek FOTO PR

N Grin Boost, N e-shift, N Active Sound, N Drift Optimizer, N Launch Control, N Race, N Pedal, N Torque Distribution, N Brake Regen, N Road Sense. Den store bogstavsalat er det første tegn på, hvor meget sjov de har haft hos N-afdelingen med at udvikle Ioniq 5 N – den første elektriske N-model.

Ioniq 5 N har været en offentlig hemmelighed stort set siden den almindelige Ioniq 5 dukkede op, men intet har kunne forberede os på, hvor vild den ville blive. Det er mere end bare en vild blanding af engelske ord, som gemmer på det ene elektroniske system efter det andet. Det er en elbil med flere hestekræfter, end vi har drømt om.

Med N Grin Boost aktiveret, som lyder som en adrenalinindsprøjtning, yder de to elmotorer i Ioniq 5 N 650 hk. Selv den normale ydelse, som bilen kan holde konstant, er vild: 609 hk. Det får søstermodellen Kia EV6, som kører med ældre batteriteknologi, til at se svagelig ud med dens 585 hk.

Alene den bageste elmotor i Ioniq 5 N kan yde op til 412 hk. Frontmotoren yder op til 238 hk, som i sig selv er mere end i en ordinær Ioniq 5 RWD Long Range. Hvis det ikke allerede lyder som noget, der kan få hjertet op i halsen ved acceleration, så gør tallet 3,4 det. Så få sekunder går der, fra man ved stående start nå 100 km/t. Muren rammer Ioniq 5 først ved 260 km/t.

Et helt nyt batteri på 84 kWh debuterer i Ioniq 5 N

Det er sådan set meget fair at tænke, at en elbil med 650 hk og fokus på dynamik ikke kommer langt på en opladning. Men hvor langt Ioniq 5 N vil kunne klare på en opladning, bliver vi først senere klogere på, men vi ved allerede, at den vilde elbil har et helt nyt batteri, som adskiller sig fra batterierne i de øvrige Ioniq 5-modeller, Ioniq 6 og Kia EV6.

Med 84 kWh er der cirka 7 kWh mere kapacitet, og både batteri og batteristyring er optimeret til at kunne klare store belastninger, så selv længere tids banekørsel ikke skulle være et problem i forhold til varmeudvikling.

Blandt den lange række af N-ord findes også N Battery Preconditioning, der netop forbereder batteriet på banetortur. Man kan sågar vælge mellem Drag til korte kraftudbrud og Track til længere ophold på banen. Funktionen Track SOC (State of Charge) kan udregne forbruget for hver omgang på banen, og N Race gør, at føreren kan vælge Endurance eller Sprint – i Endurance reduceres kræfterne, men batteriet optimeres til længerevarende banekørsel. Sprint giver fuld skrue til kortere omgange.

Simuleret dobbeltkoblingsgearkasse for større indlevelse

Det lyder som noget, vi finder på, men det er virkelig en del af Ioniq 5 N: N e-shift er en funktion, som simulerer skiftene i en 8-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse, som den man finder i i30 N. Så mens alle går rundt og tror, at noget af det fede ved at køre elbil er fraværet af gearskift og afbrydelser i kræfterne, mener Hyundai N-folkene noget andet.

Simuleringen foregår ganske enkelt ved, at elmotorernes drejningsmoment kappes øjeblikkeligt, så der opstår pauser og ryk i bilen – som ved gearskift i en bil med forbrændingsmotor. Også lyden er der tænkt på: N Active Sound+ kan indstilles til, gennem 10 højttalere, at få elbilen til at lyde som om den har 2-liters turbomotoren fra i30 N. Eller, hvis det er for underligt, kan man vælge “Supersonic”, der skulle lyde som et jagerfly. Interessant.

Ioniq 5 N er gjort kampklar på alle niveauer. Med flere svejsninger i karrosseriet, flere afstivninger omkring batteri og motorer, større bremser, forstærket og re-kalibreret styretøj, elektronisk styret undervogn, elektronisk fordeling af drejningsmoment med valg mellem 11 niveauer og mange andre ændringer – nogle med N, nogle uden – er der gjort meget for at ændre Ioniq 5 fra omgængelig familiebil til vanvittig baneracer.

Hyundai lover, at Ioniq 5 N ikke får lov at være alene i stalden. Flere fuldelektriske N-modeller er på vej, og Ioniq 6 er uden tvivl det næste offer for koreanernes vildskab.


Brugt elbil fra Hyundai til salg på Bilbasen

Se flere brugte Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS