Test: Volvo EX30 kæmper i kulden
Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Hyundai PR
Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Den nye Hyundai Ioniq 6 spejler de tekniske specifikationer fra Hyundai Ioniq 5 fuldstændigt. Den kører på samme E-GMP platform med de samme to batterier på 58 kWh og 77,4 kWh.
Ingen briller kræves dog for at se, at den Hyundai Ioniq 6 ser anderledes ud. Den ser mere strømlinet ud, og det er præcist, hvad den er. Med en Cd-værdi på 0,21 er Ioniq 6 den mest aerodynamiske bil, Hyundai har lagt navn til, og det betyder naturligt, at der kan klemmes flere kilometer ud af batteripakkerne.
Vi ser nærmere på specifikationerne for den nye Hyundai Ioniq 6.
Hyundai beskriver selv deres nye Ioniq 6 som en ‘elektrificeret strømliner’. Det er et navn, man forstår, når man ser på den. Selvom platformen deles med Hyundai Ioniq 5, og der faktisk er cuttet 5 cm af akselafstanden, måler den hele 22 cm mere i totallængde. Det er 485 cm totalt i Ioniq 6 mod 465 cm i Ioniq 5.
Hyundai Ioniq 6 er også 11 cm lavere end den nært beslægtede Ioniq 5, og hvor den lavere taglinje bidrager til det slanke design, gør den også underværker for aerodynamikken. Faktisk så meget at Hyundai Ioniq 6 slår andre strømlinere som Porsche Taycan og Mercedes-Benz EQE på Cd-værdien.
LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Hvor Hyundai Ioniq 5 kan nå 507 km med 77,4 kWh batteri og baghjulstræk, kan den nye Hyundai Ioniq 6 nå 610 km i samme opsætning. Dét er en stigning i rækkevidde på 20 procent, og med 103 km mere i banken, får du en hel tur til sommerhuset og tilbage igen med den samme teknik.
Vælges Hyundai Ioniq 6 med det mindste 58 kWh batteri og baghjulstræk, sikrer aerodynamikken også et imponerende forbrug. Hyundai lover nemlig 14 kWh pr. 100 km. Hvis dét holder stik, vil sætte Ioniq 6 til en af de mest økonomiske elbiler på markedet.
I den anden ende af prisspektret kommer Hyundai Ioniq 6 også med to elmotorer og firehjulstræk med det 77,4 kWh store batteri. Her har den 325 hk og stryger fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. Det er identisk med det, som Hyundai Ioniq 5 Long Range Performance kan præstere.
LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen
Noget andet, der også er uændret fra Ioniq 5 til Ioniq 6, er det hyppigt omtalte 800V-system. Det betyder, at den nye Hyundai Ioniq 6 kan lade med 350 kW og fylde sit batteri op fra 10 procent til 80 procent på bare 18 minutter. Systemet gør også, at Ioniq 6 får V2L. Det gør, at bilens strøm kan bruges til at drive alt fra blendere til elektriske hækkesakse gennem et almindeligt strømudtag.
For at citere vores tidligere statsminister byder den nye Hyundai Ioniq 6 på lidt mindre mere. Ioniq 6 har nemlig, som nævnt, 5 cm mindre akselafstand end Ioniq 5 – men den har stadig mere end de fleste. Akselafstanden er 2.950 mm, hvilket stadig er en my mere end en Mercedes-Benz E-Klasse.
LÆS OGSÅ | MG sætter jagten ind på VW ID.3
Indvendigt i kabinen er det mere tydeligt, at Ioniq 6 deler en del med Ioniq 5. Det er den samme lyse, luftige og minimalistiske opbygning. Det, der er nyt, er hovedsageligt pynt og lir som ny ambientebelysning med 64 farver og et opdateret lydbillede indvendigt under kørsel.
Som den første model i Hyundais program, kommer Ioniq 6 til at tilbyde OTA – ikke solgryn men Over-the-Air softwareopdateringer. På den måde kan Ioniq 6-ejere få de fornødne opdateringer af alt fra infotainmentsystem til sikkerhedssystemer.
Og apropos sikkerhedssystemer, så får Ioniq 6 den seneste aftapning af Hyundai SmartSense. SmartSense er Hyundais samlebetegnelse for avancerede sikkerheds- og assistentsystemer. Hyundai Ioniq 6 bliver således bedre til at styre selv på motorvejen, bedre til at styre hastighed og afstand til forankørende, samt bedre til at registrere og undvige potentielle farer på vejen.
Hvor meget af denne slags udstyr, der er standard eller tilgængeligt som tilkøb, melder Hyundai endnu intet om. Priserne er nemlig ikke klar. Produktionen af Hyundai Ioniq 6 påbegyndes først i dette års tredje kvartal, mens den forventes klar til salg i løbet af efteråret 2023.
Den lille elektriske Volvo EX30 har haft en hård start på det danske marked, men nu har softwareopdateringer løst de kritiske fejl. Vi genbesøger den lille charmør.
I gamle dage kunne man opgradere sin bil med en CD-afspiller fra byggemarkedet og skifte fjedre for at få en mere sportslig undervogn. I dag kan man få bedre forlygter og adaptiv fartpilot direkte via sin smartphone.
Mere end 600 kilometer i slud og blæst med fuld oppakning er en prøvelse for enhver elbil. Hvordan klarer vores langtidstester det? Vi sender Renault Scenic E-Tech på en hård vinterprøvelse.
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.