Første tur: Den elektriske Porsche Macan er lige så fed, som du håber på
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Kinesiske MG arbejder hurtigt. I dag viser MG sin nye MG4 Electric, en elektrisk hatchback, og allerede om få måneder er den nye bil klar til udrulning hos de danske forhandlere.
MG4 Electric er den nyeste satsning fra det kinesiske firma, og den dukker op i et segment med stort potentiale: VW ID.3-klassen (som går helt tilbage til den første Nissan Leaf fra 2010) – elektriske biler i Golf-klassen.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk
Vi har at gøre med en rummelig hatchback, kompakt med 429 cm i længden og 150 cm i højden, som kører på en helt ny platform. Den lander i Danmark med to forskellige batteristørrelser med rækkevidde op til WLTP-målte 450 kilometer.
Den nye MSP-platform, Modular Scalable Platform, er forskellig fra platformen i modeller som MG ZS EV og MG5 på mange måder. Den største forskel er, at elmotoren i MG4 Electric sender kræfterne til baghjulene i stedet for forhjulene. Hjulspind er uundgåeligt i de forhjulstrukne MG-modeller, så allerede der er der et plus.
Vægtfordelingen skulle også give bedre balance i køreegenskaberne. Den er 50 procent for, 50 procent bag i MG4 Electric. Basisudgaven har en elmotor med 170 hk og batteri på 51 kWh – nok til en WLTP-rækkevidde på 350 kilometer.
LÆS OGSÅ | Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det
For at udløse rækkevidden på 450 kilometer skal man op til den stærkere version med 204 hk. Den kører med et batteri på 64 kWh. Hvor mange kW MG4 Electric kan lade med, oplyser MG Motors endnu ikke.
One Pack-batteriteknologien (“en pakke”) er ifølge MG Motors med til at give batteriet med den tyndeste konstruktion i klassen. Batteripakken er 11 cm høj, og meget effektiv køling skulle give batteriet meget lang levetid.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Der er en ny topmodel på vej til folden hos tyske Opel. Den hedder Grandland, og den giver højde, drøjde og drivlinjer nok til alle.
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Mercedes-Benz forlanger med CLE Cabriolet næsten 1 mio. kr. for billigste version – og overlader Audi og A5 Cabriolet til at tage sig af de lavere indkomstgrupper.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.