Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Morten Bek / d. 18. november 2021
Elbilerne er med til at indlede en helt ny æra hos de fleste bilproducenter. Det markeres i den grad med nye modelfamilier, hvor nye navne lægger afstand til de “gammeldags” biler med forbrændingsmotor.
Hos Audi er navnet E-Tron, hos BMW bare bogstavet i – indtil videre til bla.. i4, iX og iX3. Kia bruger EV, Volkswagen ID, og Mercedes-Benz har besluttet sig for EQ som navnet til den nye familie af elbiler. Hos Hyundai er valget faldet på Ioniq, som stammer fra hybriden/elbilen Ioniq.
Det første medlem af den nye Ioniq-familie er Ioniq 5. Den har vakt stor opsigt med sit vilde design og avancerede elektriske arkitektur.
LÆS OGSÅ | Concept EV9 viser potentiel stor elektrisk SUV fra Kia
Hyundai har allerede lovet en snarlig familieforøgelse. En elektrisk sedan, kaldet Ioniq 6, er ved at tage form. Det samme er en stor elektrisk SUV, Ioniq 7.
At dømme efter den nye konceptbil fra Hyundai, er det oplagt at tro, at SUV’en den første af de to nye modeller på markedet. – I forhold til salg og interesse er SUV’en da også mere interessant end en sedan. Men det ventes at blive omvendt, da sedanen kommer i 2023 og SUV’en i 2024.
Konceptbilen Seven kommer lige i kølvandet på et lignende koncept fra søstermærket Kia, som du kan læse om ved at følge linket herover. Seven er strømlinet og futuristisk. Som på Ioniq 5 udgør de skarpt separerede LED-elementer en vigtig del af designet – både for og bag.
Arkitekturen er den samme som i både Ioniq 5, Kia EV6 og konceptbilen Kia Concept EV9. E-GMP-platformen tillader opladning med op til 350 kW, hvor de fleste elbiler i dag tillader mellem 100-150 kW. Det giver opladning fra 10-80 procent kapacitet på cirka 20 minutter. Hvis ladestanderen ellers formår at levere så meget strøm.
Da Seven tydeligvis er en konceptbil, hvor der er langt til en færdig udgave, er de øvrige detaljer omkring drivlinjen sparsomme. Modeller med bag- eller firehjulstræk vil været givet. Rækkevidden skulle for varianter med det største batteri ligge på mindst 480 kilometer.
LÆS OGSÅ | TEST: 5 grunde til, at Hyundai Ioniq 5 er den bedste elbil til folket
Seven er en stor bil i 5 meters klassen, og konceptbilen er indrettet som en rummelig lounge. Med en akselafstand på 3,2 meter vil der være plads til syv sæder, hvis Hyundai tænker at gå i den retning.
De modsatrettede bagdøre og de manglende B-stolper har en meget lille chance for at klare det med over i en produktionsklar model. Det er en besværlig og dyr konstruktion.
Indretningen i konceptbilen får vi heller næppe lov at se i den færdige model, Ioniq 7. To multijusterbare kaptajnstole i stil med lænestole og en lang sofabænk ser fede ud i en konceptbil, hvor designerne kan gøre, hvad de har lyst til. Det går ikke i den virkelige verden, men mon ikke de lækre lounge-sæder fra Ioniq 5 med hvilebeslag også dukker op i Ioniq 7?
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.