Ny elbil fra DS med 750 km rækkevidde
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Af: Julie Schoen / d. 28. september 2018
Hvad kunne få dig til at opgive din drømmebil? Hvis det altså ikke er et spørgsmål om økonomi eller sygdom?
Den situation er 64-årige Boe Falkenberg nemlig havnet i. Det er kun halvandet år siden, han overtog nøglerne til sin store drengedrømmebil, en sølvfarvet Jaguar E-Type V12 fra 1973, men en ny situation betyder, at Boe desværre bliver nødt til at sælge sin bil.
Bilen kan du lige nu finde på Bilbasen, og i denne artikel får du svaret på, hvorfor veteranbilen er til salg, og du kan også læse om Boes helt særlige parkeringsstandarder.
– Det er verdens smukkeste bil. En bil, jeg har drømt om, siden jeg var 13-14 år, og omsider tog jeg mig samme til at realisere den. Jeg købte min Jaguar, fordi jeg simpelthen ikke kunne lade være.
Sådan beskriver Boe fra Nordsjælland blandt andet sin Jaguar E-type. Det tog ham 49 år at blive ejer af en Jaguar, og det har nærmest været for sent. Boe har nemlig kun ejet sin ”sølvklump” i 1,5 år, før det nu er tid til at sælge den videre igen.
LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911
Han har fået en stor mulighed for at arbejde i New Zealand, og det må hans sportsvogn nu tage konsekvensen af:
– Der er ingen fordele i at importere sådan en bil til New Zealand, og derovre kører de også med højrestyring. Og jeg er ikke interesseret i at opbevare bilen i de år, jeg er væk. Sådan en bil skal ikke stå stille. Den kan ikke tåle bare at blive opmagasineret, fortæller Boe.
Så nu har du chancen for at overtage ejerskabet, og hvis du bliver Jaguarens nye far, så får du en bil, der er blevet ”curlet” ekstra for.
Andre Jaguar-modeller til salg på Bilbasen:
Det er tydeligt at mærke på Boe, at han er mere end almindeligt glad for sin bil. Han og jaguaren har nærmest et symbiotisk forhold, for i den periode, jaguaren har været i Boes varevægt, er det KUN ham, der har trykket på speederen:
– Min kone har heldigvis ikke kørekort. Ellers kunne der have været en diskussion om rimeligheden i, at hun også ville køre i den. Det er jeg ikke så meget for, griner Boe, der samtidig fortæller, at ej heller vennerne har fået muligheden:
– Når mine venner har spurgt, om de må køre en tur i bilen, har jeg skyndt mig at spille forsikringskortet: ’Det er ikke så godt, for hvis du laver skade på den, dækker forsikringen ikke. Det gør forsikringen kun, hvis det er mig, der kører i bilen’, har jeg fortalt vennerne.
LÆS OGSÅ: Test af Jaguar i-Pace: 400 hestes Tesla konkurrent
Og så skulle man tro, at Boe havde nogle venner, der ikke var kyndige bilchauffører, men tro om igen. Flere af dem er ligesom Boe bilfanatikere… alligevel har de ikke fået lov.
Boe passer også ualmindelig godt på sin bil, når det kommer til, hvor bilen holder parkeret ved hans hjem.
– Naboerne griner ad mig, når de ser, hvordan jeg opbevarer den, fortæller Boe, der godt selv kan se, at dét, han nu vil fortælle, måske er lidt ’overkill’:
Boes Jaguar står nemlig parkeret i garagen. Og inde i garagen har han opsat et såkaldt ’partytelt’, som bilen er kørt ind i. Herinde gør en affugter bilen selskab 24 timer i døgnet. Affugteren sørger for, at luftfugtigheden ikke oversiger 50. Sådan kan Boe sove trygt om natten uden at frygte for, at bilen udvikler rust.
Det er ikke kun, når Boe parkerer bilen derhjemme, at han kæler ekstra for sin sportsvogn.
– Jeg parkerer aldrig min Jaguar ved siden af andre biler. Kun i forlængelse. Sådan sikrer jeg, at ingen slår sidedøren op i bilen, griner Boe, der erkender, at det princip koster ekstra tid.
– Jeg kører gerne i 10 minutter ekstra for at finde en plads, hvor jeg tænker, at bilen er sikkert parkeret.
Nogle andre, der helt sikkert også bruger lidt ekstra tid på at parkere bilerne mest hensigtsmæssigt, er sælgerne af de dyreste biler på Bilbasen. Du kan se et par af dem lige her:
Der er heller ikke noget at sige til, at Boe er så glad for sin bil, for han har også måtte kæmpe for at blive dens ejer. Boe så bilen for første gang for nogle år siden på en biludstilling i Charlottenlund.
– Det var ligesom at blive forelsket. En form for psykose. Bilen var til salg, og jeg fik ejerens nummer. Så gik jeg lidt og fundrede over fornuften i projektet, som jo ikke er der (… det vender vi tilbage til, red.). Man køber sådan en her bil af emotionelle grunde – ikke af fornuft, siger Boe.
LÆS OGSÅ: Jaguar og Land Rover klar med privatleasing-tilbud
Men virkeligheden slog ind, og selvom Bo ville købe bilen, blev det nu en tand svære at få fingre i den. Ejeren solgte nemlig Jaguaren til en jyde, og så måtte Boe hoste op med lidt ekstra for at få overtalt den jyske, nyerhvervede ejer til straks at sælge bilen videre til ham.
– Jeg har før ejet en Corvette fra 1969 og en amerikansk sportsvogn, men jeg har altid drømt om lige den her bil. En Jaguar med 12 cylindre. Der skulle stå de her forkromet ’V12’ på bagsmækken. Det var vigtigt for mig, fortæller Boe.
Boe har altid været godt tilfreds med at eje en bil fra Jaguars E-serie 3.
– E 3-typen er en større bil end E 1 og E 2, og så kører den mere nutidigt og harmonisk, hvis du spørger mig. Og så vil jeg mene, at E 3-typen har potentiale til at blive mere værd, hvorimod jeg tror, at E 1 og E 2 har toppet, fortæller Boe om sin bil, der blev produceret i begyndelsen af 1960’erne.
LÆS OGSÅ: Ikon til salg: Ny kan du købe en af Danmarks billigste Ferrari-modeller
Selvom han nærmest kun har rosende tillægsord til overs for sin veteranbil, pointerer Boe dog, som tidligere skrevet, at bilen ikke er et ”fornuftigt valg”:
– Man kan jo få en stor, luksuriøs mellemklassebil med garanti og serviceordning for samme pris. Med min Jaguar får man en bil med 45 år på bagen, som skal vedligeholdes og behandles med respekt. Men den har til gengæld en utvetydig æstetisk værdi, og så kører den rimelig moderne i forhold til, at det er en gammel bil, mener Boe og tilføjer:
– Der er almindelig enighed om, at min bil er pæn, uanset hvilken side du ser den fra. Ofte vil man måske synes, der er nogle vinkler, en bil ser bedre ud fra end andre. Men i forhold til min bil, sidder den lige i øjet, hvorend man kigger.
Men det har konsekvenser at se godt ud fra hver en vinkel. Boe kan nemlig ikke holde stille med sin bil, uden at blive stoppet… på den gode måde:
– Folk stopper mig op på tankstationerne, fordi de lige må høre, hvor gammel bilen er, og så kan de typisk fortælle, at deres onkel har haft én magen til osv. Opmærksomheden er faktisk på tværs af aldersgrupper, fordi bilen har en universel appel. Selv de små drenge kommer over og siger, at det er en fed bil, fortæller Boe, hvis bil er udstyret med mørkeblåt interiør.
LÆS OGSÅ: Jaguar E-Pace: Så billig er den bette bil fra briterne
Og nu håber han, at bilen vil få lige så meget opmærksomhed på Bilbasen, som den får på Danmarks tankstationer. Bilen er som sagt sat til salg på bilsitet, og her har der da også allerede været en smule interesse:
– Jeg har fået nogle forespørgsler. Folk, der vil have, at jeg sender supplerende billeder. Mange har været inde og kigge på min annonce, men for de fleste er det nok nysgerrighed, fordi det er en flot bil til en vis pris, forklarer Boe.
Hvis du vil vide, hvad Boe skal have for sin Jaguar, så får du svaret ved at gå til bilens annonce på Bilbasen, her.
Hvis du er vild med kostbare biler, der kan blæse folk omkuld, så burde du læse denne artikel, hvor vi præsenterer dig for Danmarks pt. dyreste bil. Vi kan afsløre så meget, at bilen er ledsaget af en portion ekstraudstyr til en værdi af 700.000 kroner…. Og det var altså alene prisen for ekstraudstyret.
Trinnet dyrere end Danmarks dyreste er ’verdens dyreste’ bil, og den kom i august på auktion. Det er en bil for den ultimative samler, og du kan få stillet din nysgerrighed ved at klikke her og læse artiklen bag.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.