InspirationLegendariske bilerUgens fund

Nu kan denne Jaguar E-Type med 12 cylindre blive din

Af i Inspiration, Legendariske biler, Ugens fund
Han er lettet over, at konen ikke har kørekort, og selv ikke bilentusiast-vennerne har fået lov at sætte sig bag rattet i Boes overdådige Jaguar. Men nu er den 12-cylindrede skønhed til salg på Bilbasen.

Af: Julie Schoen / d. 28. september 2018

Hvad kunne få dig til at opgive din drømmebil? Hvis det altså ikke er et spørgsmål om økonomi eller sygdom?

Den situation er 64-årige Boe Falkenberg nemlig havnet i. Det er kun halvandet år siden, han overtog nøglerne til sin store drengedrømmebil, en sølvfarvet Jaguar E-Type V12 fra 1973, men en ny situation betyder, at Boe desværre bliver nødt til at sælge sin bil.

Bilen kan du lige nu finde på Bilbasen, og i denne artikel får du svaret på, hvorfor veteranbilen er til salg, og du kan også læse om Boes helt særlige parkeringsstandarder.

Farvel til Jaguaren – når venstre bliver til højre

– Det er verdens smukkeste bil. En bil, jeg har drømt om, siden jeg var 13-14 år, og omsider tog jeg mig samme til at realisere den. Jeg købte min Jaguar, fordi jeg simpelthen ikke kunne lade være.

Sådan beskriver Boe fra Nordsjælland blandt andet sin Jaguar E-type. Det tog ham 49 år at blive ejer af en Jaguar, og det har nærmest været for sent. Boe har nemlig kun ejet sin ”sølvklump” i 1,5 år, før det nu er tid til at sælge den videre igen.

LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911

Han har fået en stor mulighed for at arbejde i New Zealand, og det må hans sportsvogn nu tage konsekvensen af:

– Der er ingen fordele i at importere sådan en bil til New Zealand, og derovre kører de også med højrestyring. Og jeg er ikke interesseret i at opbevare bilen i de år, jeg er væk. Sådan en bil skal ikke stå stille. Den kan ikke tåle bare at blive opmagasineret, fortæller Boe.

Så nu har du chancen for at overtage ejerskabet, og hvis du bliver Jaguarens nye far, så får du en bil, der er blevet ”curlet” ekstra for.

Andre Jaguar-modeller til salg på Bilbasen:

Konen har heldigvis ikke kørekort

Det er tydeligt at mærke på Boe, at han er mere end almindeligt glad for sin bil. Han og jaguaren har nærmest et symbiotisk forhold, for i den periode, jaguaren har været i Boes varevægt, er det KUN ham, der har trykket på speederen:

– Min kone har heldigvis ikke kørekort. Ellers kunne der have været en diskussion om rimeligheden i, at hun også ville køre i den. Det er jeg ikke så meget for, griner Boe, der samtidig fortæller, at ej heller vennerne har fået muligheden:

– Når mine venner har spurgt, om de må køre en tur i bilen, har jeg skyndt mig at spille forsikringskortet: ’Det er ikke så godt, for hvis du laver skade på den, dækker forsikringen ikke. Det gør forsikringen kun, hvis det er mig, der kører i bilen’, har jeg fortalt vennerne.

LÆS OGSÅ: Test af Jaguar i-Pace: 400 hestes Tesla konkurrent

Og så skulle man tro, at Boe havde nogle venner, der ikke var kyndige bilchauffører, men tro om igen. Flere af dem er ligesom Boe bilfanatikere… alligevel har de ikke fået lov.

Jaguar E-Type V12

Boe har brugt et halvt år på at få udarbejdet Jaguarens mekaniske skavanker hos en mekaniker, så bilen fremstår i rigtig god stand. Mekanikeren er Jaguarekspert, og han har blandt andet justeret motoren og gearkassen.

Jaguar E-Type V12

Bilen har fået monteret en ny bund og et nyt motorskjold i rustfrit stål. Startermotoren og dele af ledningsnettet er også blevet skiftet. Og meget mere. Du kan læse om alle de forbedringerne i Boes annonce på Bilbasen.

Bilens opbevaringsløsning: ’Naboerne griner af mig’

Boe passer også ualmindelig godt på sin bil, når det kommer til, hvor bilen holder parkeret ved hans hjem.

– Naboerne griner ad mig, når de ser, hvordan jeg opbevarer den, fortæller Boe, der godt selv kan se, at dét, han nu vil fortælle, måske er lidt ’overkill’:

Boes Jaguar står nemlig parkeret i garagen. Og inde i garagen har han opsat et såkaldt ’partytelt’, som bilen er kørt ind i. Herinde gør en affugter bilen selskab 24 timer i døgnet. Affugteren sørger for, at luftfugtigheden ikke oversiger 50. Sådan kan Boe sove trygt om natten uden at frygte for, at bilen udvikler rust.

10 minutter ekstra, når bilen skal parkeres

Det er ikke kun, når Boe parkerer bilen derhjemme, at han kæler ekstra for sin sportsvogn.

– Jeg parkerer aldrig min Jaguar ved siden af andre biler. Kun i forlængelse. Sådan sikrer jeg, at ingen slår sidedøren op i bilen, griner Boe, der erkender, at det princip koster ekstra tid.

– Jeg kører gerne i 10 minutter ekstra for at finde en plads, hvor jeg tænker, at bilen er sikkert parkeret.

Nogle andre, der helt sikkert også bruger lidt ekstra tid på at parkere bilerne mest hensigtsmæssigt, er sælgerne af de dyreste biler på Bilbasen. Du kan se et par af dem lige her:

Kærlighed ved første blik – kun afbrudt af en jyde

Der er heller ikke noget at sige til, at Boe er så glad for sin bil, for han har også måtte kæmpe for at blive dens ejer. Boe så bilen for første gang for nogle år siden på en biludstilling i Charlottenlund.

– Det var ligesom at blive forelsket. En form for psykose. Bilen var til salg, og jeg fik ejerens nummer. Så gik jeg lidt og fundrede over fornuften i projektet, som jo ikke er der (… det vender vi tilbage til, red.). Man køber sådan en her bil af emotionelle grunde – ikke af fornuft, siger Boe.

LÆS OGSÅ: Jaguar og Land Rover klar med privatleasing-tilbud

Men virkeligheden slog ind, og selvom Bo ville købe bilen, blev det nu en tand svære at få fingre i den. Ejeren solgte nemlig Jaguaren til en jyde, og så måtte Boe hoste op med lidt ekstra for at få overtalt den jyske, nyerhvervede ejer til straks at sælge bilen videre til ham.

– Jeg har før ejet en Corvette fra 1969 og en amerikansk sportsvogn, men jeg har altid drømt om lige den her bil. En Jaguar med 12 cylindre. Der skulle stå de her forkromet ’V12’ på bagsmækken. Det var vigtigt for mig, fortæller Boe.

Jaguar E-Type V12

- Jeg synes, min Jaguar har den helt rigtige farve. Mange vælger en Jaguar i gul eller rød, hvilket umiddelbart kan se flatterende ud, men jeg mener, det fratager veteranen lidt elegance, fortæller Boe.

Fordele og ”fornuftige ulemper” ved Jaguar E-Type V12

Boe har altid været godt tilfreds med at eje en bil fra Jaguars E-serie 3.

– E 3-typen er en større bil end E 1 og E 2, og så kører den mere nutidigt og harmonisk, hvis du spørger mig. Og så vil jeg mene, at E 3-typen har potentiale til at blive mere værd, hvorimod jeg tror, at E 1 og E 2 har toppet, fortæller Boe om sin bil, der blev produceret i begyndelsen af 1960’erne.

LÆS OGSÅ: Ikon til salg: Ny kan du købe en af Danmarks billigste Ferrari-modeller

Selvom han nærmest kun har rosende tillægsord til overs for sin veteranbil, pointerer Boe dog, som tidligere skrevet, at bilen ikke er et ”fornuftigt valg”:

– Man kan jo få en stor, luksuriøs mellemklassebil med garanti og serviceordning for samme pris. Med min Jaguar får man en bil med 45 år på bagen, som skal vedligeholdes og behandles med respekt. Men den har til gengæld en utvetydig æstetisk værdi, og så kører den rimelig moderne i forhold til, at det er en gammel bil, mener Boe og tilføjer:

– Der er almindelig enighed om, at min bil er pæn, uanset hvilken side du ser den fra. Ofte vil man måske synes, der er nogle vinkler, en bil ser bedre ud fra end andre. Men i forhold til min bil, sidder den lige i øjet, hvorend man kigger.

Jaguar E-Type V12

- Min første køretur i Jaguaren var angstpræget, fordi jeg ikke kunne finde ud af at tanke den. Bilen har en speciel indgang til benzinen, så jeg fik kun fyldt 3 liter på, og det var lidt mindre, end, hvad jeg skulle bruge. Så jeg kørte hele vejen hjem på tilbageholdte omdrejninger, griner Boe.

Sæt ekstra tid af, når du skal tanke

Men det har konsekvenser at se godt ud fra hver en vinkel. Boe kan nemlig ikke holde stille med sin bil, uden at blive stoppet… på den gode måde:

– Folk stopper mig op på tankstationerne, fordi de lige må høre, hvor gammel bilen er, og så kan de typisk fortælle, at deres onkel har haft én magen til osv. Opmærksomheden er faktisk på tværs af aldersgrupper, fordi bilen har en universel appel. Selv de små drenge kommer over og siger, at det er en fed bil, fortæller Boe, hvis bil er udstyret med mørkeblåt interiør.

LÆS OGSÅ: Jaguar E-Pace: Så billig er den bette bil fra briterne

Og nu håber han, at bilen vil få lige så meget opmærksomhed på Bilbasen, som den får på Danmarks tankstationer. Bilen er som sagt sat til salg på bilsitet, og her har der da også allerede været en smule interesse:

– Jeg har fået nogle forespørgsler. Folk, der vil have, at jeg sender supplerende billeder. Mange har været inde og kigge på min annonce, men for de fleste er det nok nysgerrighed, fordi det er en flot bil til en vis pris, forklarer Boe.

Hvis du vil vide, hvad Boe skal have for sin Jaguar, så får du svaret ved at gå til bilens annonce på Bilbasen, her.

Du kan også søge blandt de mange andre veteranbiler på Bilbasen. Du kan se nogle af dem her:

Hvis du er vild med kostbare biler, der kan blæse folk omkuld, så burde du læse denne artikel, hvor vi præsenterer dig for Danmarks pt. dyreste bil. Vi kan afsløre så meget, at bilen er ledsaget af en portion ekstraudstyr til en værdi af 700.000 kroner…. Og det var altså alene prisen for ekstraudstyret.

Trinnet dyrere end Danmarks dyreste er ’verdens dyreste’ bil, og den kom i august på auktion. Det er en bil for den ultimative samler, og du kan få stillet din nysgerrighed ved at klikke her og læse artiklen bag.

Om forfatteren

Julie Schoen

Som journalist er Julie Schoen vant til at stille spørgsmål, og særligt inden for bilernes verden giver Julies manglende erfaring hende evnen til at stille de spørgsmål, der for nogle kan synes åbenlyse, men som for andre kan være med til at gøre det nørdede indhold meget lettere at forstå.