Test: Hjertet i Mercedes-AMG GT leverer vidunderlig symfoni
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Jaguar har brugt årtier på at finde sin plads i en verden af evigt stigende konkurrence. Briterne holdt alt for længe fast i, at kunderne en dag igen ville indse, at biler så britiske som chesterfield-sofaer og afternoon tea måtte være det eneste rigtige.
Selv om de nuværende biler fra Jaguar er befriet for træpaneler og tykke tæpper, er det en bilproducent med gamle produkter og få virkelig attraktive biler, der præsenterer sig, hvis man kigger forbi jaguar.dk.
LÆS OGSÅ | Test: Nyd 1. klasse i Jaguar F-Pace plug-in hybrid
Luk og sluk – eller gør noget ved det. Tata Motors, som i 2008 overtog hele forretningen med Jaguar og Land Rover, ser ud til endelig at have forstået, at det er nu eller aldrig.
Tata Motors har besluttet, at Jaguar-Land Rover (JLR) skal samles i et House of Brands, et fællesskab, hvor Land Rover som brand ikke længere eksisterer. Fremover står Jaguar og Range Rover, men også Defender og Discovery under denne paraply, som skal udvikles til selvstændige mærker.
Og det er Jaguar, som først får et skud ny energi med en fire-dørs GT på en ny elbilsarkitektur, JEA, der kommer til salg i 2024.
Som en del af det nye House of Brands-koncept og de fire enheder udtrykker JLR sig meget klart: “JLR vil blive den ledende producent i verden for moderne luksusbiler, og fabrikken i engelske Halewood bliver udviklet til produktion udelukkende af elbiler. Den nye platform til mellemstore SUV’er, EMA, bliver 100 procent elektrificeret.”
JLR skipper ikke biler med forbrændingsmotor lige med det samme, og MLA-platoformen, som de nye udgaver af Range Rover og Range Rover Sport, vil køre videre med introduktionen af elbils-arkitekturer. Den store Range Rover bliver den første elbiler fra Range Rover, når den vises i 2024.
LÆS OGSÅ | Duel: Jaguar I-Pace vs. Ford Mustang Mach-e GT
Jaguar når tilsyneladende at overhale Range Rover med sin første nye elbil, en firedørs GT, eller i hvert fald komme ud på nogenlunde samme tid. JEA-arkitekturen er dedikeret til brug i biler fra Jaguar, og GT-modellen får senere selskab af yderligere to nye elbiler.
GT-modellen bliver stærkere end nogen Jaguar før den, og eftersom den hidtil stærkeste Jaguar var XE SV Project 8 med 600 hk, er det den ydelse, Jaguar går efter at overgå. Rækkevidden bliver op til 700 kilometer – en rækkevidde som er ved at udvikle sig til den nye norm i bilbranchen. Det eneste vi endnu har set til den nye elbil er det slørede billede med streger, som følger med denne nyhed.
LÆS OGSÅ | Mitsuoka Viewt Story er en Toyota Yaris klædt ud som en Jaguar
Jaguar indikerer en pris fra 100.000 pund for den nye GT. Den pris svarer i dag til en Mercedes EQS 450+, som i Danmark lige nu koster 1.173.000 kr. Det er tydeligt, at Jaguar skal positioneres et helt andet sted – et sted med mere luksus og eksklusivitet – og ikke som tidligere, hvor en XE kunne fås helt ned til 371.000 kr.
Brugte biler fra Jaguar til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra Jaguar til salg på Bilbasen
Den hårdkogte Mercedes-AMG GT er i seneste aftapning mildere og mere praktisk – men under hjelmen ulmer bulder og brag.
Få det bedste ud af din leasingaftale med disse praktiske tips. Det kan både spare dig penge og gavne dig på den lange bane.
Drop drømmen om en BMW E30 M3! Søg hellere alternative græsgange, hvor færre penge kan købe dig samme sedan-sjov og sprødhed.
En guide til at vælge den rette motortype, når du skal ud og købe din næste bil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.