Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Esben Skrumsager / d. 25. januar 2018
Siden Jason Watt for næsten to år siden sendte sin ansøgning afsted, har han ventet i spænding.
Først på at få svar på, om han kunne komme i betragtning til at købe en Ford GT. Svaret kom i august 2016.
– Jeg sad ved mit skrivebord derhjemme, da mailen tikkede ind. Jeg råbte og skreg, for der stod i mailen, at jeg var blandt de blot 1.000 personer i verden, der blev godkendt til at købe den nye Ford GT, fortæller Jason Watt.
Og siden da har han ventet på at få den leveret. Men nu er det tid!
LÆS OGSÅ: Stort galleri: Gudesmuk Singer med Williams-motor ser dagens lys
I et tætpakket lokale på Adelgade i København hiver Jason Watt betrækket af sin drømmebil. Og han tager næppe munden for fuld, når han påstår, at han kan køre fra de fleste andre på handicap-parkeringspladsen.
– Jason Watt, tidligere racerkører
Det er lidt af en udfordring at køre en bil, hvis hele den nederste del af kroppen er lam. Og det bliver ikke nemmere af at det er en racerbil. Derfor skal der en del justeringer til, før Jason kan hoppe bag rattet.
– Jeg kan ikke køre den endnu. Vi har ikke taget hul på at få den justeret, men på en eller anden måde skal jeg have lavet håndbetjening. Jeg skal kunne give gas og kunne bremse med hænderne. Det er ikke helt klart, hvordan det skal fungere, men det er lykkedes i mange andre biler, så det skal det også nok her.
Et helt konkret projekt er dog allerede på tegnebrættet.
– Jeg kan ikke have min kørestol med i bilen, så det første projekt bliver, at der skal laves et tagbagagebærer, som kan fragte min kørestol, siger Jason Watt og fortsætter:
– Ikke nok med at det er en Ford GT. Ikke nok med at den kun er bygget i 1.000 eksemplarer. Og ikke nok med at jeg er en af de allerførste i Europa til at have min bil. Nej, den bliver simpelthen også udstyret med en rullestol på taget!
Det er naturligvis for først og for sin egen fornøjelses skyld, Jason Watt har investeret i den sjældne racerbil. Men han ikke typen, der gemmer den væk i en garage og bare venter på, at den stiger i værdi for så at sælge den igen.
– Jeg føler mig virkelig privilegeret over, at jeg er blevet udvalgt til at blive ejer af den nye Ford GT. Jeg tror, jeg falder rigtig godt ind i den idé, Ford har med den nye GT. At den skal ud at køre på vejene, at folk skal se den. Med mig kan Ford være sikker på, at en hel del danskere får chancen for at få en tur i den, for jeg stiller selvfølgelig op til Sportscar Event for at støtte det gode formål med bilen, har Jason Watt tidligere lovet.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.