En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den lille Jeep Avenger ser tough ud, og den ligner en rigtig Jeep, der kan forcere stejle bakker og mudderhuller. Men udseendet snyder. Avenger er en elbil med forhjulstræk, og nogle få køreindstillinger med terrænsmag kan selvfølgelig ikke redde den.
Avenger kan nu redde sig selv, hvis den kommer på afveje og ender ude i terrænet. I hvert fald i den helt nye 4xe-version, der har et avanceret firehjulstræk. Det kunne have været fedt, hvis Avenger 4xe var en elbil, men i motorrummet har den en benzinmotor. Den får hjælp af to elmotorer – en ved forakslen og en ved bagakslen.
Den samlede ydelse for hybridsystemet vil Jeep ikke ud med, så du får det delt op i bidder. Benzinmotoren, en 1,2-liters med tre cylindre, yder 136 hk. Hver af de to elmotorer yder 29 hestekræfter. De tre tal kan ikke bare lægges sammen, som ellers ville give 194 hk, for motoren ved bagakslen er eksempelvis kun permanent aktiv op til 30 km/t (50 procent af kræfterne fortil, 50 procent bagtil) og på standby for mere vejgreb mellem 30-90 km/t. Over 90 km/t kører Avanger 4xe altid med forhjulstræk.





Mere frihøjde og altid beredt på terræn
Jeep gør meget ud af at fortælle, at til trods for at firehjulstræk i Avenger 4xe er afhængigt af en elmotor, som kræver strøm, så løber Avenger aldrig tør for strøm til den bagerste elmotor. Uanset hvor krævende terræn man udsætter den for, vil firehjulstrækket altid være til rådighed.
Det lader sig kun gøre ved, at benzinmotoren laver strøm til elmotoren, men Jeep lover, at Avenger 4xe kun udleder minimalt mere CO2 end den hybridudgave, der i forvejen findes (på andre markeder end det danske). I kraft af elmotoren ved forakslen kan Avenger 4xe køre udelukkende på strøm, men formentlig kun over korte afstande.





Til terrændueligheden hører andre ting, som er unikke for Avenger 4xe. Den har 10 mm mere frihøjde end de øvrige versioner, og kofangerne er lavet om, så den kan køre op og ned af mere stejle skråninger. Den kan udsættes for vand, der har en dybde på op til 40 cm, og så er den, som den eneste Avenger, udstyret med en multilink-bagaksel, der gør at de enkelte hjul kan bevæge sig mere frit. Den nye bagaksel skulle også øge affjedringskomforten.
Jeep har selvfølgelig givet Avenger 4xe en række køreprogrammer med på vejen. Auto er til kørsel på vej, hvor firehjulstræk kun aktiveres (altid aktiveret op til 30 km/t), når der er brug for det ekstra greb, Snow til snevejrsdage, hvor firehjulstrækket skal reagere, Sand&Mud med specifikke opsætninger for gearing og antispind-system og endelig Sport, som trækker flest mulige kræfter ud af hele hybridsystemet.
Om Avenger 4xe skal introduceres i Danmark kan vi ikke svare på. Den danske Jeep-importør har valgt indtil videre at holde fast kun at sælge den elektriske Avenger, selv om der er mulighed for billigere versioner med benzinmotor. Det får os til at tvivle på, om Avenger 4xe får lov til at komme til Danmark.