NuovaLanciaYpsilon
Nyheder
3. januar 2024

Kan Lancia gå fra glemt til kendt?

Morten B. Bek

Morten Bek

Lancia har arbejdet hårdt på at blive glemt, men nu får italienerne chancen igen. I februar har en ny Ypsilon verdenspremiere – den første af tre nye modeller.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

I hvilken verden kan et bilmærke leve af kun at sælge en eneste bilmodel i et enkelt land? I denne verden, for det er den måde, italienske Lancia kører på. I de senere år har Lancia udelukkende solgt biler i hjemlandet Italien, og det drejer sig om den forældede lille bil Ypsilon.

Det kan kun gå en vej, og det er fremad. Lancia er, som Alfa Romeo og Fiat, med i Stellantis-verdensfirmaet, og ledelsen har bestemt, at Lancia skal have chancen for igen at blive kendt udenfor Italien.

I Stellantis gør man ikke noget for nostalgiens skyld. Der skal være penge at tjene, og det må Stellantis-cheferne så mene, at der er med Lancia. Hvis gamle navne som Delta og Fulvia kan vækkes til live som spændende bilmodeller – og vække genkendelse – har det 118 år gamle Lancia en chance for at blomstre op fra sin visnede tilværelse.

NewLanciaYpsilon (1)
NewLanciaYpsilon (2)
NewLanciaYpsilon

Lancia har tre modeller på vej

Den lille Ypsilon, som sælges i dag i Italien, er baseret på Fiat 500 fra 2007. Ypsilon er noget større end Fiat 500 og har fem døre, men som billedet længere nede viser, er italieneren stadig en lille bil.

Med sin Renaissance-rejse, som Lancia kalder det, vil mærket lancere tre bilmodeller, og Ypsilon er det naturlige udgangspunkt. I februar er der verdenspremiere i Milano på en helt ny Ypsilon – og den bliver større end den gamle.

Lancia har indtil videre frigivet fire detaljebilleder af den nye Ypsilon, som godt nok ikke viser bilens størrelse, men noget af designet både ude og inde. Det tekniske udgangspunkt forventes at blive Stellantis-koncernens eksisterende små biler som Opel Corsa/Mokka og Peugeot 208/2008.

Lancia Ypsilon EcoChic

De større biler kommer i 2026 og 2028

Ypsilon i den nye 2024-udgave bliver en traditionel hatchback i miniklassen, og med en længde på 400-410 cm går den direkte ind i klasse med VW Polo og Peugeot 208. Men Lancia vil vise fremtrædende italiensk luksus og på den måde være unik i sin klasse. Ypsilon får et anderledes infotainmentsystem, SALA (Sound Air Light Augmentation) med en lysende enhed, der skal få det til at virke som om, bilen har en personlighed.

Ypsilon introduceres i en udgave i begrænset oplag, der laves i samarbejde med det italienske sofa- og interiørdesign-firma Cassina. Den laves i 1906 eksemplarer, der markerer grundlæggelsen for Lancia i 1906, og alle 1906 biler vil være elbiler. Det er med meget stor sandsynlighed batteri/elmotor fra bl.a. Jeep Avenger og Peugeot E-208 med 54 kWh og 156 hk, vi kommer til at se i Ypsilon. Hybridudgaver med 1,2-liters benzinmotor kommer også.

I 2026 kommer en forholdsvis stor model, der endnu ikke er navngivet, og i 2028 kommer en ny Delta. Begge bliver elbiler, og her kommer Stellantis-koncernens nye STLA-platform med lang rækkevidde i spil.

Lancia får en langsom opstart med den nye Ypsilon, og den lille bil skal holde interessen og indtjeningen oppe, til de større og mere indbringende modeller kommer. Det bliver en hård rejse, især på markeder udenfor Italien, og Lancia skal finde sin plads i en verden, hvor nye bilmærker særligt fra Kina konstant kommer til.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: