Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST Morten Bek FOTO PR
208 er virkelig et heldigt nummer for Peugeot. Den er en af mærkets helt store modeller, selv om den er lille, og i Danmark har den gennem årene været en konstant i toppen af listen over de mest populære bilmodeller.
Peugeot træder ind i et spændende 2024 med E-3008 og senere også E-5008, men her og nu er det et facelift til 208, der står til opmærksomhed hos forhandlerne.
208’eren kommer denne gang ikke “kun” som benzin- og elbil (E-208), men også i en hybridudgave med 100 hk og dobbeltkoblingsgearkasse. Men her i begyndelsen af 2024 er det udelukkende de almindelig benzinudgaver, Peugeot sælger – og priser på hybriden og elbilen kommer senere.
Peugeot 208 er igen en prisbillig måde at få en minibil på. Priserne starter ved 159.990 kr., og dermed ligger den prismæssigt under Hyundai i20 og Renault Clio. Men der er snyd med i prissætningen, for basisudgaven er lavet til ikke at blive solgt. Den er lavet til at lokke folk ind – så de kan finde ud af, at den ikke er værd at købe – og til at lokke dem ind i en dyrere udgave.
Basisudgaven 208 1,2 Active med 75 hk skal man ikke som sådan undgå på grund af den lidt svage motor, men på grund af manglen på udstyr. Til 159.990 kr. får man godt nok aircondition og 7″ touchscreen, men så er der heller ikke meget mere udstyr at snakke om.
Den rigtige model, hvis man nøjes med en udgave med 75 hk, er Active+ til 169.990 kr. Her dukker sædevarme foran, el-klapbare sidespejle, p-sensorer bag, i-Cockpit med hævet instrumentering, 10″ touchscreen, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto op.
Der er endnu mere luksus og god fornuft i at gå endnu videre på 208-prislisten. For 10.000 kr. over 208 Active+ får man 208 Allure – med mere motorkraft og mere endnu mere standardudstyr.
Alene motoren er grund nok til at betale 10.000 kr. mere. Her har 1,2-liters motoren en turbo og en ydelse på 100 hk, og der er seks trin i gearkassen i stedet for basismotorens fem trin. Bakkamera, LED-forlygter, alufælge, regnsensor, bakspejl med automatisk nedblænding og mere til er bare en bonus udover motoren.
LÆS OGSÅ | Opel Corsa med den nye front til 159.990 kr.
Men mest mening af alle 208’ere giver Allure+, som koster yderligere 5.000 kr. Den har også motoren med 100 hk – og dertil adaptiv fartpilot, 360 graders kamera og blind vinkel-system. Den udgave fås også med 8-trins automatgearkasse, men koster 219.990 kr.; en merpris på 35.000 kr. er i den høje ende.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.