marts 13, 2023

Kan Lexus RZ 450e levere, hvor Toyota BZ4X ikke gør det?

Lexus RZ 450e er direkte konkurrent til Audi Q4 E-Tron, og mens den 313 hk stærke japaner har en passende pris, kan rækkevidden være problematisk.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er altid lettest at tale om de positive og rare ting. Som det flotte design på den nye RZ 450e, den nye mellemstore elbil fra Lexus, som har Audi Q4 E-Tron og BMW iX3 som primære konkurrenter.

Der er også RZ’erens 313 hk og firehjulstræk at tale om, som giver den flere hestekræfter end de to tyske modeller (Q4 E-Tron op til 299 hk, iX3 altid 286 hk).

Men der er noget potentielt problematisk ved den nye japanske luksus-elbil. RZ 450e er en elbil med samme platform som Toyota BZ4X (og Subaru Solterra). BZ4X har i test hos Bilbasen og andre medier har vist sig at have meget højt kWh-forbrug og forbløffende ringe rækkevidde. Batterikapaciteten i RZ er som i BZ4X, men batteriproducenten er tilsyneladende en anden, og det giver os et lille håb for, at RZ kan have et lavere strømforbrug.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota BZ4X falder til jorden med et brag

Lexus’ oplyser en rækkevidde på 395-440 kilometer på en opladning af batteriet, der har en kapacitet på 71,4 kWh – og en anvendelig kapacitet på kun 64 kWh (den officielle prisliste oplyser andre rækkevidder end den danske pressemeddelelse: Fra 404-434 kilometer).

Det er en rækkevidde, som allerede på papiret ligger op til cirka 20 procent under rækkevidden i den tilsvarende Audi Q4 E-Tron med 299 hk.

Før vi får mulighed for at køre RZ 450e er det for tidligt at sige, om Lexus har været i stand til at give elbilen et lavere forbrug end søstermodellen BZ4X – og en bedre rækkevidde. I vores test leverede BZ4X, med forhjulstræk og lovet rækkevidde på over 500 kilometerer, et forbrug, der gav en samlet rækkevidde på maksimalt 260-270 kilometer.

Lexus RZ 450e fås til priser fra 559.500 kr.

RZ 450e rammer den enlige danske forhandler i Søborg ved København i midten af april, og de første danskere skulle kunne være kørende i elbilen fra midten af maj.

Lexus tilbyder RZ 450e i tre udstyrsvarianter, som alle har samme 313 hk, firehjulstræk og samme batteri. Rækkevidden afhænger af udstyrsmængde og hjulstørrelse, og lavest mulige udstyrsniveau giver bedst mulige rækkevidde.

LÆS OGSÅ | Toyota åbner op for mere rækkevidde i BZ4X

Basismodellen RZ 450e Comfort til 559.500 kr. ligger tæt på Audi Q4 E-Tron 50 Quattro med 299 hk og firehjulstræk, som starter på 541.990 kr. BMW iX3 med 286 hk, baghjulstræk og rækkevidde på 461 kilometer starter på 529.000 kr.

Comfort-modellen er ikke videre luksuriøs, når det kommer til udstyr. 18″ alufælge, LED-forlygter, infotainmentsystem med 14″ touchscreen, bakkamera, varme i rattet (rat i syntetisk materiale), regnsensor, trådløs mobilopladning og adaptiv fartpilot er standard.

LÆS OGSÅ | Første tur: Ny Lexus RX rykker op i klassen som plug-in hybrid

Først i Executive-udgaven til 604.500 kr. er el-betjent bagklap, nøglefri betjening og stemningsbelysning standard. Executive forkæler med indtræk i kunstlæder, el-justerbare forsæder og el-justerbar lændestøtte i førersædet.

Til Executive kan man købe en Design-pakke til 37.500 kr. med 20″ alufælge, 360 graders kamera, el-justerbart rat, head-up-display og et par andre detaljer. Et panoramaglastag, som ikke fås sammen med Design-pakken, koster 15.500 kr. til Executive.

Dyreste variant kommer over 700.000 kr.

Med Luxury-varianten går der for alvor luksus i den – og prisen kommer, med tilgængelig ekstraudstyr, over 700.000 kr. Basisprisen er 676.500 kr., og i den er 20″ alufælge, dynamiske forlygter, el-betjent bagklap med fodsensor, head-up-display, lydanlæg fra Mark Levinson, ventilerede forsæder, varme i bagsædet og meget mere standard.

LÆS OGSÅ | Lexus UX 300e får det batteri, den skulle have haft fra starten

Tilkøbsmulighederne, som vipper RZ over 700.000 kr. er elektronisk dæmpbart panoramasoltag (PanoTech) til 25.500 kr. og metallak til 8.500 kr.

Alle udgaver af RZ 450e accellererer fra 0-100 km/t på 5,6 sekunder, har en forholdsvis lav topfart på 160 km/t, kan trække 750 kilo på trækkrogen og kan lade med op til 150 kW ved en lynlader.


Brugte biler fra Lexus til salg på Bilbasen

Se flere brugte Lexus til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS