Kategorier
Elektrisk Nyheder

Lexus UX 300e får det batteri, den skulle have haft fra starten

Lexus’ første elbil var dømt ude fra starten med rækkevidde på omkring 300 kilometer. Et meget større batteri giver UX 300e en rækkevidde på 450 kilometer.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Lexus UX 300e har rigtig mange af de elementer, der kan gøre en elbil populær. Den har et friskt design, en god størrelse. Den har også ent lækker, virkelig komfortabelt interiør, rigt sikkerhedsudstyr, udmærket affjedring og en elmotor med punch – 204 hk.

UX har sågar en pris, der er overraskende lav i forhold til eksempelvis Mercedes EQA (starter på 424.000 kr.). – Dagens prisliste siger 372.500 kr. for Comfort-varianten med LED-lygter, el-justerbare forsæder, aktiv støjreducering, bakkamera og mange andre gode sager.

Hidtil har den ellers fine Lexus UX 300e haft en rækkevidde på maksimalt 314 kilometer. Det ændrer sig – heldigvis – nu

Men UX 300e er ikke populær. Den har ikke vundet det re-introducerede Lexus mange kunder i Danmark, for den har en eklatant fejl: Rækkevidden.

WLTP-rækkevidden er maksimalt 314 kilometer, og det gælder kun basisudgaven. Det vil og skal ingen leve med, når en Cupra Born, alt efter batteristørrelse, kører op til 548 kilometer på en opladning.

LÆS OGSÅ: Lexus går efter Audi med den elektriske RZ 450e

To år efter den internationale lancering, og lidt mere end et år efter den danske introduktion, er der et nyt og større batteri i UX 300e. 40 procent længere rækkevidde er resultatet. Rækkevidden er nu, som den burde have været fra starten.

Det nye batteri får følgeskab af en opdateret kabine, hvor den ubrugelige pegeplade (sad omkring gearvælgeren) til infotainmentsystemet er erstattet af en touchscreen, som er rykket tættere på forsæderne

Batteriet på 72,8 kWh giver 450 kilometer

WLTP-rækkevidden stiger med 136 kilometer med det nye og større batteri. Batteriet på 54,3 kWh er udtjent, og ind er i stedet kommet en batteripakke med en kapacitet på 72,8 kWh.

450 kilometer er langt mere overbevisende end 314 kilometer, og UX 300e nærmer sig da også Mercedes EQA 250 i den seneste optimerede udgave. EQA har en rækkevidde på 493 kilometer, og den fås i en version, 250+, med 530 kilometer i batteriet.

LÆS OGSÅ: Test: Fem plusser, fem minusser ved Mercedes-EQ EQA 350 4Matic

EQA har en mere effektiv drivlinje, for hvor gennemsnitsforbruget i den opdaterede UX 300e er 16,7-16,9 kWh/100 kilometer, leverer EQA 250 et forbrug på 15,3-15,5 kWh/100 kilometer.

Hvis Lexus kan bevare sit prisniveau, som det er i dag, vil UX 300 endelig have en chance i konkurrencen med bl.a. EQA.

Der er ingen telefon eller et kabel at se på billedet, men Apple CarPlay kræver, at man bruger et kabel

UX 300e lader med en udgået forbindelse

Der er en spidsfindighed ved UX 300e, som ikke er ændret med det nye batteri. UX 300e må være den nyeste elbil, som lader med ChaDeMo-standarden, som er en anden stiktype end så godt som alle nye hurtig- og lynladere har (Nissan Leaf er også ChaDeMo-typen).

LÆS OGSÅ: Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5

ChaDeMo-standarden er under udfasning, da man i EU har valgt den mere udbredte CCS-standard som… ja, som standard. Derfor vil UX 300e kræve en adapter, når den skal lades hurtigt op ved mange nye offentlige lynladere.

Sammen med det nye batteri har Lexus givet UX 300e en opdateret kabine. Den ubrugelige pegeplade, hvor man før famlede rundt med fingeren for at ramme nogle på infotainmentsystemets skærm, er væk. I stedet er der nye og større touchscreens, 8 eller 12,3″, og skærmen sidder nu helt præcis 14,3 cm tættere på føreren.

LÆS OGSÅ: Video: Lexus er tilbage i Danmark – men er Lexus klar til danskerne?

Infotainmentsystemet kommer også med udvidet talestyring (bare sig “Hey Lexus”), og får man systemet med den store touchscreen, er navigationen cloud-baseret via internetadgang. Apple CarPlay-funktion sker trådløst, mens Android Auto kræver forbindelse via kabel.

I Danmark kan vi forvente at se den forstærkede UX 300e i løbet af første halvår 2023. Priser og udstyrsniveauer offentliggøres tættere på introduktionen.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.