Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
I 2020 var udmeldingen fra Mitsubishi klar: Ingen nyudviklede biler til Europa i fremtiden. Mærket havde, strengt taget, lagt sig til at dø i Europa.
I 2021 begyndte japanerne at trække i land. Udviklingsstoppet skulle nu kun vare i alt tre år, så fra 2023 ville de komme nye Mitsubishi-modeller til Europa. Og der er brug for dem, hvis det engang så populære mærke skal overleve i Danmark.
LÆS OGSÅ | TEST: To elmotorer kan ikke redde Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
I 2021 fik de danske forhandlere skubbet 257 nye personbiler ud over rampen. 155 styk af den “nye” Eclipse Cross PHEV og 102 styk af den større Outlander PHEV, som udgik sidste år. Eclipse Cross PHEV skal slæbe læsset for Mitsubishi på det danske marked, og det er en svag hest at satse på. Bilen er alt for dyr, fra 350.000 kr., og de fleste konkurrenter er markant bedre biler.
Redningen er – måske – på vej. Mitsubishi har sat tidspunkt på for lancering af to nye modeller. Den første, en afløser til den udgåede og så godt som glemte ASX, introduceres i foråret 2023.
Mitsubishi har på intet tidspunkt lagt skjul på, at japanerne ikke selv står for udviklingen af teknik og mekanik i de to nye modeller til europæerne. Det arbejde ligger primært hos Renault, og platformen til ASX bliver den samme – CMF-B – som gemmer sig i bl.a. Captur og Nissan Juke.
Hvis den første tegning, som viser den nye ASX skråt forfra i mørket, er en god indikation, vil ny Captur kunne genkendes i bilens grundform, men have en unik front.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Renault går all PLUG-IN
Den nye ASX bliver introduceret i foråret 2023, og produktionen skydes i gang på Renault-fabrikken i spanske Valladolid kort forinden. Mitsubishi modtager den nye ASX fra Renault med mindst to drivlinjer, som begge stammer fra Captur. Plug-in-hybrid med 160 hk og en traditionel hybrid med 145 hk (sidstnævnte drivlinje findes i Danmark i Clio og Arkana. Almindelige benzinudgaver vil sandsynligvis også blive en mulighed i ASX-afløseren.
Den anden nye Mitsubishi-model, som også introduceres i 2023, står mere uklart end afløseren for ASX. Det vil blive en lille bilmodel, igen på Renault-basis, og det er svært at tro andet, end at der bliver tale om en Clio-aflægger.
En ny minibil, som med tiden kan introduceres i en 100 procent elektrisk version, vil være et godt kort at have på hånden for forhandlerne i Danmark. Den vil afløse Space Star, men være langt mere moderne, sikker og fysisk større. Den gamle Space Star er stadig i live, men den sælges ikke længere i Danmark.
For Mitsubishi-forhandlere, som ikke fører andre mærker, kan 2022 blive et hårdt år. Kun Eclipse Cross PHEV og pickup’en L200 har de at tilbyde kunderne – den første for dyr, den anden uinteressant for langt de fleste kunder. Hvis forhandlerne holder ud til 2023, kan bedre tider være på vej.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.