Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Simon Hallenslev / d. 7. november 2021
I midten af sidste år meldte Mitsubishi ud, at de var færdige med det europæiske marked – indtil de ikke var færdige alligevel. Godt et år efter udmeldelsen trak Mitsubishi i land, og endte altså med at blive i Europa med modellen Eclipse Cross PHEV.
Helt indtil 2023, hvor to nye Renault-baserede Mitsubishi-modeller rammer Europa, er Eclipse Cross den eneste personbil i det danske program fra Mitsubishi. De sætter alt på én hest, kan man sige. En hest, som Mitsubishi kun solgte 74 af hele sidste år og en hest, der er halvgammel i gårde med snart fire år på bagen.
Spørgsmålet bliver, om plug-in hybridteknologi og et facelift kan redde en aldrende Eclipse Cross, så den forbliver relevant i et konkurrencetungt marked? Jeg tester Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.
Mitsubishi er gået lidt anderledes til opgaven om at bygge en plug-in hybrid. Selvom Eclipse Cross kommer med en 2,4-liters benzinmotor, yder denne kun 98 hk, mens de to elmotorer giver 82 hk på forakslen og 95 hk på bagakslen. Det giver en samlet elektrisk ydelse på 177 hk og en regulær elbilfølelse under kørsel.
Batteriet er på 13,8 kWh, hvilket er en my større end det, der fås i en VW Passat GTE. Det er en fin størrelse batteri, og med to velvoksne elektriske motorer er der på papiret saft og kraft nok til, at man enten kan sætte det permanente firehjulstræk på arbejde i terrænet eller trække op til 1.500 kg på krogen og stadig køre elektrisk.
LÆS OGSÅ | TEST: Hyundai Tucson som PHEV er svær at slå
Desværre vokser træerne ikke ind i himlen. Selvom Mitsubishi Eclipse Cross gerne vil køre på strøm, støvsuger de to elmotorer hurtigt batteriet. Modellen er opgivet til mellem 45 og 55 km på ren strøm, mens displayet foran mig skriver 40 km på en kun mellemkold oktoberdag (45 km hvis jeg slukker klimaanlægget).
Ved bykørsel kan jeg godt krybe mig nord for 45 km på strøm, men ved alle hastigheder derover forsvinder rækkevidden som pandekager til en søndagsbrunch. Hurtigt. Hvor stærkt det ville gå med en 1.500 kg tung Brenderup-trailer på, tør jeg ikke tænke på.
Selvom Mitsubishi Eclipse Cross er dygtig til at regenerere, og i øvrigt kan oplade med anstændige 22 kW på en hurtiglader, afslører et drænet batteri en anden udfordring. Med lav batteristand får man selvsagt mindre hjælp fra de 177 elektriske heste og overlades i stedet til 98 benzinheste, som står alene med 1.875 kg køreklar vægt. Og det vender jeg tilbage til.
… når man rykker ind i kabinen. Mitsubishi er i forvejen kendt for at bygge kabiner, der er mere til den robuste side frem for særligt dekorative eller designdrevne. Det er for så vidt fint nok. Problemet bliver bare, at Eclipse Cross allerede har nogle år på bagen som model med lancering i starten af 2018, og at kabinen har ikke undergået en stor forvandling i mellemtiden.
Sagt mildt fremstår kabinen gammeldags, og det er synd, fordi det robuste element stadig holder. Plastmaterialerne er generelt af fin kvalitet og virker solidt skruet sammen. Hele opsætningen virker som noget fra 2010, og en håndfuld af trykknapperne virker som nogle, der også er hentet fra dengang. Særligt knapperne til sædevarmen springer mig i øjnene.
LÆS OGSÅ | TEST: Den bedste VW Tiguan kombinerer benzin og strøm
Det er den samme historie, der melder sig, når man flytter øjne og fingre til infotainmentskærmen. Selve skærmen er noget grynet i opløsningen og trykfølsomheden er milevidt fra en god konkurrent som Peugeot 3008. Systemet bag skærmen følger med og virker gammeldags, fordi det er bøvlet at finde rundt i og ganske lidt intuitivt.
Positivt er udsynet ud af forruden, og Mitsubishi Eclipse Cross er en SUV, præcist som danske og europæiske bilkøbere vil have dem: Høje. Kan man lide at være højt på strå, er kørepositionen bag rattet på Eclipse Cross god. Med gode sæder og justeringer i alle retninger, finder man sig hurtigt godt til rette.
Det er ikke kun forsædepassagererne, der kan finde sig godt til rette i Eclipse Cross. Bagsædepladsen udmærker sig særligt på benpladsen, hvor bider skeer med konkurrenter som VW Tiguan og Peugeot 3008. Den hældende taglinje æder lidt af hovedpladsen, hvor de højeste bagsædepassagerer kan få problemer med frisuren.
Bagagerumsplads er heller ikke en mangelvare. Med 471 liter i kapacitet er Eclipse Cross på niveau med VW Tiguan eHybrid, mens der kan pakkes hele 76 liter mere end i Peugeot 3008 Hybrid.
Mitsubishi Eclipse Cross er meget komfortorienteret. Alt ved køreoplevelsen er blødt fra styretøj til undervogn. Det betyder komfort, men det betyder også, at krængningen er til at tage og føle på i sving, hvor Eclipse Cross læner sig gevaldigt. Styretøjet er også blødt og bliver lidt elastikagtigt, uden nogen form for respons fra, eller føling med, forhjulenes gøren og laden.
Franske Citroën har længe brilleret med at bygge biler, der er køredynamiske som badetøfler men til gengæld også er über-komfortable. Det har Mitsubishi muligheden for at gøre med Eclipse Cross, der er sat blødt op, men spolerer det i stedet ved at smide 18 tommer fælge på.
LÆS OGSÅ | STORTEST: Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om guldet
De 18 tommer fælge betyder, at skarpe bump får lov at forplante sig i kabinen, hvilket ikke stemmer overens med komfortorienteringen. Eclipse Cross lander et akavet sted midt imellem hverken at være køredynamisk eller at gå all-in på komforten.
Komforten kan muligvis reddes med et par mindre fælge, men det står for egen regning, da 18 tommer er standard. De 18 tommer spolerer ikke støjniveauet i kabinen, som er ganske lavt. Selv ved motorvejshastighed er støjen fra vind og vej godt afdæmpet, mens den knapt-så-stærke benzinmotor dog godt kan afgive anstrengte hvin under accelerationer.
De anstrengte hvin leder mig videre til det, jeg lovede at vende tilbage til: Den slappe benzinmotor. Selvom Mitsubishi Eclipse Cross altid bibeholder en smule juice på batteriet til igangsætning, er det tydeligt at mærke, når strømmen slipper op.
LÆS OGSÅ | TEST: Seat Tarraco eHybrid er meget bil for pengene
98 hk til godt 1,9 tons er selvsagt i underkanten, og selvom accelerationen fra 0 til 100 km/t er på acceptable 10,9 sekunder, taber Eclipse Cross hurtigt pusten herefter. De hvin, der afgives ved mellemaccelerationer på motorvejen, skyldes både den pressede benzinmotor og dens opkobling på en CVT-gearkasse.
Omdrejningerne køres helt op under loftet, hvor de bliver, til speederen slippes igen. Det er irriterende og egentlig også lidt synd, fordi CVT-gearkassen supplerer elbilfølelsen i by og på landevej fint, når batteriet er opladt. Med en rækkevidde på godt 40 km i virkeligheden er den følelse desværre bare for kortlivet.
Gennem et strategisk samarbejde med Renault fandt Mitsubishi en løsning, så de kan blive i Europa og introducere to nye modeller i 2023. Her er Mitsubishi Eclipse Cross utvivlsomt sat ind som et midlertidigt værktøj til at holde Mitsubishi-mærket friskt i bevidstheden hos de europæiske forbrugere, til de nye modeller er klar. Er det smart?
Nej. Mitsubishi skulle have ventet til de nye modeller, fordi Eclipse Cross ganske enkelt ikke kan hægte sig på PHEV-konkurrencen. Og det siger jeg før, vi overhovedet har snakket pris. Og her kan Eclipse Cross heller ikke være med. Ford Kuga starter i 299.900 kr. Citroën C5 Aircross starter i 299.900 kr. Hyundai Tucson starter i 309.995 kr. Peugeot 3008 starter i 324.990 kr.
Kun den sidstnævnte Peugeot 3008 Hybrid er dyrere end Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, der starter i 319.995 kr. Samtlige konkurrenter er i øvrigt modeller, der administrerer den elektriske rækkevidde, køreegenskaberne og kabinen bedre, end Eclipse Cross gør det. Jeg er spændt på at se, hvad Mitsubishi disker op med i 2023, men deres midlertidige satsning på Eclipse Cross er et fejlskud.
Motor: R4 2.360 ccm + el
Ydelse: 188 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 10,9 sek.
Tophastighed: 162 km/t
Batteristørrelse: 13,8 kWh
Rækkevidde på el: 55 km
Testbilens pris: 402.495 kr.
(Fås fra 319.995 kr.)
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.