december 29, 2024

To fede elbiler: Kia EV3 og Skoda Elroq på privatleasing

To af de mest spændende elektriske nyheder i 2024 er Kia EV3 og Skoda Elroq. De skal vise deres værd i 2025, og for begge biler er der rigtig gode tegn – blandt andet fornuftig privatleasing.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den kompakte Kia EV3 blev i november valgt til Årets Bil i Danmark 2025, men den lidt større Skoda Elroq var meget tæt på at snuppe titlen. Der er ikke den mindste tvivl: EV3 og Elroq er to af de mest spændende elektriske nyheder i 2024.

Her er virkelig fornuftige priser, et udvalg af batteristørrelser, plads til fire voksne, mulighed for rigtig meget udstyr og højt niveau af komfort og køresikkerhed i begge biler.

EV3 er allerede kommet ud til forhandlerne til priser fra 269.990 kr., og Elroq følger sidst på vinteren til priser fra 249.995 kr. Men for danskere med trang til at køre på privatleasing er der også gode muligheder med EV3 og Elroq, hvor man får meget bil for pengene.

Vi kigger på privatleasingmuligheder for EV3 og Elroq og guider til, hvor man får mest for pengene i forhold til rækkevidde, udstyr og årlige kilometer.

EV3 – fra 2.995 kr. om måneden

Kia EV3 er omkring 18 centimeter kortere end sin tjekkiske konkurrent, men pladsforholdene er alt andet end ringe. Fire voksne og oppakning passer uden problemer ind. EV3 har mange fine detaljer, som man opdager hen ad vejen: USB-ladeporte i siden af forsæderne, som gør det nemt for bagsædepassagerer at lade op. Automatisk recirkulation, når man bruger sprinklervæske. Regenerering på flere niveauer – fra ingen modstand til one pedal drive, hvor man aldrig bruger bremsepedalen.

EV3 fås med to batteristørrelser, men har (indtil videre, i hvert fald), en elmotor ved forhjulene med absolut tilstrækkelige 204 hestekræfter. Med batteri på 58,3 kWh får man rækkevidde op til 436 kilometer på en opladning i basisudgaven Access, mens batteriet på 81,4 kWh åbner op for hele 604 kilometer.

Kun på området lynopladning er EV3 ikke ligefrem førende: op til 101 kW med det lille batteri, op til 128 kW med det store batteri.

Kia kører med ikke færre end fire udstyrsvarianter: Access, Prestige, Upgrade og GT-Line. Det lille batteri fås på privatleasing kun med laveste udstyrsniveauer, Access og Prestige – det store batteri i Prestige, Upgrade og GT-Line. Selv Access-modellen har nøglefri betjening, alufælge, automatisk klima med to zoner, bakkamera og to gange skærm på 12,3″. Alle EV3 har batterivarmer (automatisk og manuel) og varmepumpe, mens Elroq i basisudgaven har markant kortere rækkevidde og ingen varmepumpe.

På privatleasing starter EV3 på 2.995 kr. om måneden med engangsbetaling på heftige 29.995 kr. Den kan rulles ned til 14.995 kr., men så stiger den månedlige ydelse til mindst 3.495 kr. Der er som udgangspunkt 10.000 kilometer om året med, og kontrakten løber op til 36 måneder – hvor man i alt betaler mindst 141.815 kr. for basismodellen med lille batteri og Access-udstyr.

Men det bedste valg er at give bare 100 kr. mere om måneden for Prestige-udstyrsvarianten, som har ting som trådløs mobilopladning, el-foldbare sidespejle og automatisk udklappende udvendige dørhåndtag; den månedlige ydelse er i så fald 3.395 kr. med 29.995 kr. i engangsydelse.

Vil man have den lange rækkevidde op til 604 kilometer, skal man derimod springe Prestige over og gå til den endnu bedre udstyrede Upgrade. Med det store batteri er den faktisk 100 kr. om måneden billigere end Prestige, og så kommer 19″ alufælge, el-betjent bagklap og meget andet med i pakken. Den variant er vores valg.

Hvert spring på 5.000 kilometer fra 10.000 kilometer op til 30.000 kilometer koster 300 kr. ekstra om måneden.

Privatleasingpriser på EV3 (priser med engangsydelse på hhv. 29.995 kr. og 14.995 kr. og med 10.000 årlige kilometer – kontrakt på op til 36 måneder

EV3 Standard Range Access (204 hk, 436 km) – 2.995/3.495 kr.
EV3 Standard Range Prestige (204, 435 km) – 3.095/3.595 kr.

EV3 Long Range Prestige (204 hk, 604 km) – 3.395/3.895 kr.
EV3 Long Range Upgrade (204 hk, 591 km) – 3.295/3.795 kr.
EV3 Long Range GT-Line (204 hk, 587 km) – 3.795/4.295 kr.

Elroq – fra 3.295 kr. om måneden

Skal vi beskrive den nye Skoda Elroq med så få ord som muligt, så er det “forkortet Enyaq”. Ser vi bort fra det nye frontdesign, så er Elroq en kort udgave af den meget populære Enyaq. Den er stadig rummelig i kabine og bagagerum, for den er lige så stor som Ford Explorer og Renault Scenic E-Tech Electric.

Udvalget hos Skoda er endnu større end hos Kia, når det kommer til batteristørrelse og motorvarianter, mens det er mere små med udvalget af udstyrsniveauer: basismodellen Elroq 50 kan ikke opgraderes, mens udgaverne Elroq 60 og Elroq 85 kan opgraderes fra navnløse basisudgaver til Sportline. Dertil kommer en midlertidig premierudgave, First Edition, der kun fås med den stærkeste elmotor og det største batteri.

Tallene i modelnavnene er en guide til batteristørrelse, men også til motorydelse. Indtil videre har alle Elroq baghjulstræk, men alligevel går ydelsen fra 170 over 204 til 286 hestekræfter. Batteristørrelserne er 52, 59 og 77 kWh – så tallene 50, 60 og 85 er ikke helt retvisende.

Basismodellen Elroq 50 med batteri på 52 kWh er noget ringere kørende end basisudgaven af EV3; 170 hestekræfter er sikkert fint, men kun 373 kilometer på en opladning og ingen varmepumpe. Det bliver svært at få en god rækkevidde ud af Elroq 50 på en kold vinterdag. Til gengæld kan den lade hurtigere end EV3-modellerne: op til 145 kW.

Elroq 60 med 204 hestekræfter og større batteri giver klart mere mening; op til 426 kilometer på en opladning og varmepumpe inkluderet (DC-ladning op til 165 kW) – nogenlunde på linje med EV3-basisudgaven. I Elroq 85 får man 286 hestekræfter og op til 576 kilometer på en opladning. Man kan lade med op til 175 kW ved en lynlader, så kører man tit på motorvej og lange stræk, er det et trumfkort for Elroq.

Hos Skoda kan man ikke vælge mellem flere størrelser engangsydelse; den er altid 9.995 kr., som er 5.-20.000 kr. lavere end hos Kia. Til gengæld starter den månedlige ydelse så højere – fra 3.295 kr. Leasingkontrakten løber helt op til 48 måneder, så et år mere end hos Kia, hvis man vil. Der er som udgangspunkt også 10.000 kilometer årligt med i Elroq, men i alt 15.000 kilometer årligt koster kun 225 kr. ekstra om måneden – og i alt 20.000 kilometer årligt, op fra de 10.000 kilometer, koster kun 435 kr. om måneden.

På privatleasing er udvalget ikke helt så stort, som hvis man køber en Elroq. Lige nu er det kun basisudgaverne, der leases – så Sportline og First Edition findes kun til at købe. Men det er fint, for Elroq 50, 60 og 85 har en masse udstyr – 19″ alufælge, el-foldbare sidespejle, tagræling, justerbar lændestøtte i førersædet, adaptiv fartpilot, alarm, bakkamera og nøglefri betjening.

Men Elroq 50 er ikke til at anbefale med den korte rækkevidde og manglende varmepumpe. De 200 kr. mere om måneden for Elroq 60 er godt givet ud for flere kræfter, længere rækkevidde og mere udstyr (den variant er vores valg), mens man skal gøre op med sig selv, om man hver måned vil betale endnu 500 kr. ekstra for Elroq 85 med de mange kræfter og den markant længere rækkevidde.

Privatleasingpriser på Elroq (priser med engangsydelse på 9.995 kr. og med 10.000 årlige kilometer – kontrakt på op til 48 måneder

Elroq 50 (170 hk, 373 km) – 3.295 kr.
Elroq 60 (204 hk, 426 km) – 3.495 kr.
Elroq 85 (286 hk, 576 km) – 3.995 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

2025 bliver de små elbilers år

De mellemstore elbiler har taget Danmark med storm, så nu kommer turen til de mindre elbiler – de små og kompakte modeller, som i mange tilfælde starter under 200.000 kr., kommer bragende i 2025.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS