Nye detaljer om den store elektriske SUV fra Kia er landet. Et batteri på næsten 100 kWh giver i versionen med baghjulstræk og 204 hk en rækkevidde på 541 km.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kia har indtil nu spist os af med en masse marketingsnak og få faktuelle ting om den store EV9. Nu kommer der endelig hårde facts på bordet om den store elektriske SUV.
EV9 viser sig at være en større SUV, end vi havde regnet med. Med udgangspunkt i konceptbilen fra 2022, regnede vi med omkring 493 cm i længden. EV9 er 501 cm lang – 6 cm længere end BMW iX. Den er også stor på andre ledder og kanter: 198 cm bred (uden spejle) og 176 cm høj. Akselafstanden er med 310 cm den længste blandt bilerne på E-GMP-platformen, som EV6 også er baseret på.
LÆS OGSÅ | SUV i stor størrelse: Kia EV9 klar til kamp
Med det store karrosseri bliver der plads til op til syv sæder i EV9 – i nogle konfigurationer seks sæder – og anden sæderække kan bestilles i hele fire forskellige opsætninger, blandt andet med to separate sæder, som kan drejes rundt mod tredje sæderække.




Det store batteri på 99,8 kWh bliver standard
For de fleste betyder det ikke alverden, om EV9 er 493 eller 501 cm lang – det er i højere grad batteri, rækkevidde og hestekræfter, der har betydning.
EV9 kommer i Europa kun i en enkelt batterivariant. Der er tale om et batteri på 99,8 kWh – altså, væsentligt større end de 77,4 kWh, der sidder som det største i EV6. Da EV9 er stor, tung og kantet, giver det en rækkevidde på maksimalt 541 kilometer.
LÆS OGSÅ | Test: Kan 585 hk give mening i Kia EV6 GT?
De 541 kilometer på en opladning finder man i EV9 Long Range med baghjulstræk og en elmotor med 204 hk. EV9 Standard Range med batteri på 76,1 kWh, som ikke skal sælges i Europa, har lidt flere kræfter, nemlig 218 hk.
EV9 vil også kunne fås med firehjulstræk og to elmotorer, og så stiger ydelsen til 385 hk og 600 Nm. Den udgave af EV9 spurter fra 0-100 km/t på 6 sekunder, men hvis man hopper ind i Kia Connect Store (i infotainmentsystemet), kan man tilkøbe Boost-funktion med 100 Nm ekstra. Så ryger 0-100-tiden ned på 5,3 sekunder.
LÆS OGSÅ | Er EV5 den elektriske Kia Sportage?
EV9 vil kunne fås blandt andet som GT-Line, hvor der, på et senere tidspunkt, bliver mulighed for at købe Highway Driving Pilot-systemet, hvor bilen er selvkørende på Level 3. På den måde vil EV9, i nogle lande i hvert fald, kunne køre stort set selv på udvalgte veje.
Brugte Kia EV6 til salg på Bilbasen
Se flere brugte Kia EV6 til salg på Bilbasen