Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Kia Niro PHEV var den første bil, som gjorde plug-in hybriden tilgængelig for rigtig mange danskere. Den rummelige, komfortable og økonomiske crossover gav også noget mindst lige så vigtigt: Masser af værdi for ikke så mange penge.
I dag fås Niro PHEV med 141 hk og en elektrisk rækkevidde på 49 kilometer stadig til rigtig fornuftige priser. Den starter på 264.900 kr. Man skal hverken undvære alufælge, varme i sæderne, adaptiv fartpilot eller 8″ touchscreen til den pris.
LÆS OGSÅ | Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?
Men råstyrke har aldrig været en grund til at vælge Niro’en. Med en 1,6-liters benzinmotor med 105 hk, som må klare det meste af slæbet, når strømmen er “gået”, er store bakker ikke for sjov.
Den nye Niro PHEV, som introduceres senere i 2022 (forventes lige før sommerferien), er en komplet nyudvikling, og der bliver denne gang langt større muskler at spille med.
Kia holder nogle informationer om den nye Niro PHEV tilbage. Vi ved, at det igen er en 1,6-liters motor – en ny og vægtmæssigt lettere version – uden turbo og en elektrisk motor, som giver kræfter til forhjulene. Vi ved ikke, hvor mange hestekræfter benzinmotoren sætter ind med. Eller hvor stort batteriet er.
Den elektriske motor får en højere ydelse – 84 hk mod 60,5 hk i den gamle Niro – og rækkevidden på strøm stiger fra 49 til mere tidssvarende 65 kilometer. Den samlede systemydelse, når benzin og diesel går op i en højere enhed, er 183 hk. Et markant løft fra den første models 141 hk. – Niro PHEV må også i den nye generation køre med 1.300 kilo på trækkrogen.
Der er også blevet plads til en nyskabelse i Niro PHEV fra Kias side. Mærkets første højvoltsopvarmer (Positive Temperature Coefficient – PTC) med selvregulerende keramiske varmeelementer opvarmer effektivt kabinen. Rækkevidden i koldt vejr bliver på den måde forlænget.
Kia introducerer også intelligent styring af, hvornår bilen kører på strøm, som bl.a. Audi og BMW allerede har. Green Zone-køreindstilling styrer automatisk brugen af strøm med indspark fra bl.a. navigationssystem og kørselsmønstre. I byen og bebyggede områder slår Niro PHEV over på el-kørsel, når den har strøm til det.
LÆS OGSÅ | Kia EV6 er Årets Bil i Europa 2022
Mens den ikke-opladelige hybridversion af den nye Niro, som stadig yder 141 hk, ikke kommer til Danmark, får vi selvfølgelig den nye fuldelektriske udgave. Niro EV yder 204 hk og har en rækkevidde på op til 463 kilometer. Den forventes til Danmark i september.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.