Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Stortest: Kan Kia Sportage PHEV og Hyundai Tucson PHEV give favoritten Ford Kuga PHEV problemer?

Ford Kuga PHEV er den plug-in hybrid, danskerne sværger til, som var SUV’en den eneste mulighed. Det er den selvfølgelig ikke. Er den bedre end den helt nye Kia Sportage PHEV og søstermodellen Hyundai Tucson PHEV

TEKST OG FOTO Morten Bek

Du kan ikke færdes, hvor der er biler uden at komme tæt på en Ford Kuga PHEV. Måske du ikke ser den, men der vil altid være en lige i nærheden. Skal du med færgen fra Odden til Aarhus? – Der er mindst én Kuga PHEV med samme afgang. Parkeringspladsen ved Netto? Se, der holder en Kuga PHEV.

Hvis du holder i kø (eller er så heldig, at du ligefrem kører med mere end skildpaddetempo) på Køge Bugt- eller Holbæk-motorvejen, eller måske på den Østjyske, holder der en Kuga PHEV lige ved siden af dig. Måske du faktisk sidder i en?

LÆS OGSÅ | Ford Kuga blev den mest solgte bil i Danmark i 2021

Ford ramte Danmark med Kuga PHEV på det præcise tidspunkt, hvor det var mest optimalt. I foråret 2020. Det viste sig på rekordtid, at vi danskere elsker rummelige, veludstyrede biler med mange hestekræfter – især når prisen er så lav, man må kigge to gange for at se, at øjnene ikke bedrager. Den startede dengang på 270.000 kr.

225 hk og batteri til at køre frem og tilbage til arbejde. Til samme pris som for en Focus stationcar med 125 hk.

Flere end 11.000 Kuga PHEV kan du møde i Danmark

Tusindvis af Kuga PHEV har Ford solgt til SUV- og PHEV-hungrende danskere. Flere end 11.000 siden dengang i 2020, faktisk. Det er ikke nemt at være konkurrent til Ford og Kuga PHEV. Det er et plaster på såret (for konkurrenter, ikke kunderne) at Kuga PHEV er steget, så den billigste nu koster 300.000 kr. Men mange andre plug-in hybrider har også taget et prishop. Inflation og afgiftsændringer er en virkelig irriterende cocktail.

LÆS OGSÅ | Ford på vej med VW-baserede elbiler

Hyundai og Kia er to mærker, nært beslægtede, som kunne tænke sig en stor bid af den kage, som Ford så lystigt har ædt af i 2 år. Hyundai introducerede Tucson PHEV i 2021, og Kia er nu klar med sin plug-in-udgave af Sportage. De er stærkere end Ford’en, og de har firehjulstræk, men de starter også højere. Med 265 hk koster Tucson PHEV fra 330.000 kr., og Sportage med samme drivlinje starter helt oppe i 365.000 kr.

Har Ford kun magten, når det kommer til selve det at sælge plug-in-SUV’er til danskerne? Eller er Kuga PHEV stadig frisk som dengang i 2020, så den er en bedre SUV og en bedre plug-in hybrid end de nyere konkurrenter? Sandhedens time er kommet for Kuga PHEV.

Ford Kuga – den danske darling

Flere end 11.000 danskere kan ikke tage fejl. Eller kan de? Så længe man gør sig det klart, at Kuga PHEV ikke på nogen anden måde end sit righoldige udstyr føles som en lækker og luksuriøs bil, så er det ikke til at tage fejl af SUV’ens evner.

Kuga er nemlig rummelig og praktisk. Den har god plads til to voksne og to børn, eller fire voksne. En lille ting som dørbeskytterne, som popper ud som små vinger rundt om kanten på sidedørene, når de åbnes, så dørkanten ikke får ridser, er tegn på de praktiske egenskaber. Det samme er klassiske knapper og greb til klimaanlægget – et tryk, et drej, og man har skruet op eller ned for temperaturen eller ændret retningen for luftstrømmen.

LÆS OGSÅ | Fornyede Ford-modeller står på spring

Men den populære ST-Line-udgave med sportsundervogn og 12,3” digital instrumentering koster 346.000 kr., som er langt dyrere, end da Kuga PHEV kom frem. Ingen LED-forlygter og ingen el-betjent bagklap, men generelt meget udstyr. Men også et luset infotainmentsystem med en lille skærm på 8” med grynet grafik – og så sløv reaktionstid på tryk på skærmen, at man kommer op i det røde felt.

Et facelift til Kuga vil være med os i år eller i 2023. Og kabinen har brug for det. Infotainmentsystemet er en ting, men følelsen af at sidde i en billig bil, i en hule af sort plast, er bedrøvelig. Materialerne er ikke bedre end i en Fiesta til 180.000 kr., og forsæderne er så korte i hynden, at man må rykke sig ofte for at finde en kørestilling, der passer.

Med 225 hk har Kuga PHEV et minus på 40 hk i forhold til de koreanske biler. Den har imidlertid sin store 2,5-liters motor og en, må jeg sige til min egen fortsatte forbløffelse, fremragende CVT-gearkasse. Motoren lyder behageligt, når man ikke længere kører på strøm, og fordi Kuga PHEV er næsten 150 kilo lettere end Sportage PHEV, virker den næsten lige så stærk. Batteriet med kapacitet på 14,4 kWh giver en okay rækkevidde – men ikke de over 60 kilometer, Ford lover.

Køreegenskaberne har typisk været et plus ved enhver Ford. Har været, for Kuga PHEV er bilen, der understreger, at det bare ikke længere er sådan. Styretøjet er meget løst og nervøst omkring midterstillingen (når du bare kører lige ud), og det bliver tungt, når man drejer. Bremserne er meget nemme at moderere, men affjedringen er på en gang både for blød og for skarp.


SPECIFIKATIONER

Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line

Motor: R4, 2.488 cm2, benzin + el
Ydelse: 225 hk/200 + 230 Nm
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 100 km/l
CO2-udledning:
22 gram/km
Rækkevidde på strøm: 60 kilometer
Mål (L/B/H):
461/188/168 cm
Bagagerumsvolumen:
486-1.481 liter

Pris:
345.610 kr. (Kuga PHEV fås fra 299.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse):
Kontakt forhandler
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


Hyundai Tucson – lækker koreaner

Også hos Hyundai er priserne steget, siden koreanerne midt i 2021 introducerede Tucson PHEV. Importøren lagde ud med 310.000 kr. for den billigste, Pure, men nu hedder prisen 330.000 kr. Og endnu højere grad end Kuga PHEV mangler den billigste Tucson PHEV udstyr, som jeg faktisk mener burde være en selvfølge: Læderrat, LED-forlygter, digital instrumentering og varme i forsæderne. Hvem har lyst til at købe en lækker SUV uden de ting?

LÆS OGSÅ | Test: Hyundai Tucson som PHEV er svær at slå

Lækker er den nemlig, Tucson. Det gode er, at man ikke vælter økonomien ved at vælge en bedre udstyret udgave – Essential med de ting (med undtagelse af LED-forlygter, desværre) som Pure mangler, og meget mere til, koster 345.000 kr. Og så får man en SUV, der ikke bare ser dyr ud, men som også har en lækker og elegant indretning.

Den måde instrumentpanelet bugter sig, og digitalinstrumenteringen står for sig selv – det ser godt ud. Materialekvaliteten er på et sted, hvor Ford slet ikke kan være med.

I topmodellen Advanced sidder en lækker touchscreen på 10,25”, hvor de billigere varianter har en skærm på 8”. Uanset hvilken man måtte ende med, er skærmen i Tucson skarp, og infotainmentsystemet reagerer altid prompte. Designernes valg med den store midterkonsol uden rigtige knapper er ikke gennemtænkt. De burde have lavet nogle “knapper” større – eller have lavet rigtige knapper.

Førersædet i Advanced kommer med el-betjening og elektrisk lændestøtte, og det er på alle måder testens bedste. Mange indstillingsmuligheder, ventilation og god støtte. Desværre er de ikke med i standardprisen på 380.000 kr., men kommer som tilkøb. Det gør el-betjent bagklap også, desværre, og jeg mener, det er en fejl, at det kun fås til den dyreste udstyrsvariant.

Med en køreklar vægt på mere end 1,9 tons, når Tucson PHEV står med højt udstyrsniveau, er der mange kilo til at udfordre undervognen. Det viser sig på ganske få hundrede meter, at Hyundai har ramt en bedre affjedring end den, man møder i mange langt dyrere plug-in hybrider.

De store 19” hjul er ingen hindring for smidig affjedring, som passer perfekt til danske veje. Styretøjet er uden unoder, og det føles godt afstemt til en høj bil. Med firehjulstræk er der ingen overbelastning af forhjulene, når alle kræfter slippes løs.

LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 får større batteri og længere rækkevidde

Turbomotoren på 1,6 liter er i sig selv ingen fornøjelse at høre på, men heldigvis er kræfterne for det meste rigelige, så høje omdrejninger undgås. Når Tucson PHEV kører på strøm, føles den også stærk med elmotorens cirka 91 hk. Rækkevidden på strøm er officielt 62 kilometer. Min erfaring er, strømmen rækker langt, hvis man lader systemet blande strøm og benzin i forhold til den rute, man sætter i navigationen.


SPECIFIKATIONER

Hyundai Tucson 1,6 PHEV 4WD Advanced

Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + el
Ydelse: 265 hk/350 Nm
0-100 km/t: 8,2 sekunder
Tophastighed: 191 km/t
Forbrug: 71,4 km/l
CO2-udledning: 31 gram/km
Rækkevidde på strøm: 62 kilometer
Mål (L/B/H):
450/187/165 cm
Bagagerumsvolumen:
558-1.721 liter

Pris:
379.995 kr. (Tucson PHEV fås fra 329.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Fra 14.995/4.295 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 359.855 kr. (Tucson PHEV fås fra 317.118 kr.)


Kia Sportage – lavet til Europa

Den nye Kia Sportage har vi allerede flere gange haft med at gøre her på Bilbasen. Den har seneste vundet over den populære VW Tiguan i duel, hvor begge biler stillede med basismotorer. Men en plug-in hybrid med 265 hk og firehjulstræk er noget helt andet end end benzinmodel med forhjulstræk og 150 hk, og det første jeg bemærker ude på vejen er en forskel i styretøjet.

Sportage PHEV er naturligvis meget tungere end Sportage 1,6 DCT. Lige præcis 334 kilo tungere – batteriet på 13,8 kWh står for hovedparten. Det kræver en anden afstemning af mange ting, og styretøjet virker også til at have en anden opsætning. Ikke en bedre, desværre. Det har fået et dødt punkt omkring midterstillingen, ikke ulig det i Kuga PHEV, og derfor korrigerer jeg hele tiden en smule på rattet.

LÆS OGSÅ | Duel: Alle vil have VW Tiguan, men Kia Sportage er bedst

Køreegenskaberne er ellers så godt som de samme som i søstermodellen Tucson PHEV. Tyngden giver en komfortabel affjedring, og også Sportage har 19” hjul som standard. De forhindrer ikke en fin balance i affjedringen. Det er tydeligt at mærke, at den nye Sportage er udviklet i Europa til Europa.

PHEV-drivlinjen virker en smule mere nervøs end i Tucson. Skiftet mellem strøm- og benzindrift er lidt tydeligere, og gearskift falder af og til på spøjse tidspunkter (Sportage og Tucson har en traditionel automatgearkasse med 6 trin). Men det skal siges, for det kan have betydning, at Tucson PHEV stiller i test med mere end 11.000 kilometer på tælleren, mens Sportage PHEV er ganske frisk med sine 1.500 kilometer.

Kia lover 70 kilometers kørsel på strøm på en opladning, og mens det måske lader sig gøre i byen, så er det urealistisk ude på åben vej – med en temperatur i omgivelserne på 6-8 grader. Der er ingen decideret funktion til at tvinge benzinmotoren til at lade batteriet op. Men det er der så alligevel. Sæt bilen i Sport, og benzinmotoren lader batteriet. Det tenderer til at være anstrengende, for motoren kører med forhøjede omdrejninger – og den lyder ikke bedre her, end den gør i Tucson.

Sportage PHEV stiller, meget befriende, til test i basisversionen Prestige. Det er en dyr basismodel, hvis det ses overfor de to konkurrenter, men Prestige har et højere udstyrsniveau end basisudgaverne af Kuga og Tucson. Her er LED-forlygter, el-foldbare sidespejle, aut. klimaanlæg med 3 zoner, infotainmentsystem med 12,3” touchscreen, p-sensorer for og bag og meget andet. Men der er ingen startknap, så en klassisk nøgle skal op af lommen hver eneste gang – og jeg savner nøglefri betjening og el-betjent bagklap.

LÆS OGSÅ | Kia EV6 er Årets Bil i Europa 2022

Det får man i den luksuriøst udstyrede Upgrade til 400.000 kr., som også har 12,3” digital instrumentering (i stedet for tredelt med små skærme), el-justerbare forsæder, adaptive forlygter og mere til. Især for sæderne, kan jeg forestille mig, at Upgrade er pengene værd. I Prestige-testbilen er sæderne flade og med få justeringsmuligheder.

Sportage har interessante designdetaljer både ude og inde, og materialekvaliteten er som i Tucson – meget overbevisende. Fornem samlekvalitet og fin funktionalitet – og rigtig god plads til fire voksne.

Jeg vænner mig hurtigt til, at der på panelet under luftdyserne i midten skal skiftes mellem visninger: Det kan enten vise betjening af klimaanlægget eller af navigationssystemet. En smart detalje i forhold til at spare både plads og knapper på panelet.


SPECIFIKATIONER

Kia Sportage 1,6 PHEV 4WD Prestige

Motor: R4, 1.598 cm2, benzin + el
Ydelse: 265 hk/350 Nm
0-100 km/t: 8,2 sekunder
Tophastighed: 191 km/t
Forbrug: 89,2 km/l
CO2-udledning: 25 gram/km
Rækkevidde på strøm: 70 kilometer
Mål (L/B/H): 452/187/165 cm
Bagagerumsvolumen:
540-1.715 liter

Pris:
364.990 kr. (Sportage PHEV fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Fra 29.995/3.995 kr. 
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


Og vinderen er…

Der vil altid være en styrke i lav pris, og popularitet kan også være en styrke. En populære bilmodel kan holde prisen bedre end en mindre populær.

Ford Kuga PHEV har den lave startpris, og den kommer fra et udgangspunkt, der er toppen af bjerget. Den bedst sælgende nye bil i 2021. Men ST-Line-udgaven, som godt nok er hæderligt udstyret, koster markant mere end den billigste Kuga – og bilen kommer i pris for tæt på sine konkurrenter. To biler, som er bedre biler.

Kuga PHEV lander på sidstepladsen. Den har en drivlinje i rigtig fin balance, og den lover god rækkevidde på strøm. Men interiøret er alt for billigt, infotainmentsystemet forældet, sæderne alt for korte. Og så er køreegenskaberne slet ikke så gode, som de er i en Focus.

LÆS OGSÅ | Video: Ny Citroën! Komfortabel som en S-Klasse

Plads nummer to er straks sværere. Der er store ligheder mellem den nye Kia Sportage PHEV og den kun lidt ældre søstermodel Hyundai Tucson PHEV. Men der er også forskelle. Sportage PHEV er i basisversionen noget dyrere end de to konkurrenter, og køreegenskaberne er lidt bedre sat op i Tucson. Men interiøret er rummeligt, lækkert og skruet utrolig godt sammen.

Tucson PHEV vinder stortesten, fordi den kommer med rigtig god værdi for pengene. Der er enkelte huller i udstyret, og ting en ting som el-betjent bagklap burde være standard i den testede topversion. Midterkonsollen kunne godt bruge nogle rigtige knapper, men Tucson er ellers en velkørende, rummelig og lækker SUV – som kommer til fornuftige priser.

Når de andre skal sige det

Hvad er bedre end en persons mening? Tre personers mening, selvfølgelig. Selv om det kan give plads til lange og mange diskussioner, så giver jeg ordet til de to kolleger, som var med under testen.

Simon Petry Hallenslev:

Ford Kuga er, trods kortvarige udfordringer med selvantænding, blevet lidt af en danskerdarling. Det er ikke unfair, og Kuga har godt styr på ting som plads, praktik og drivlinje. Desværre er den nu bare løbet gevaldigt over ende af to nye koreanske konkurrenter i form af Hyundai Tucson og Kia Sportage. 

Sidstnævnte har jeg for nylig foretrukket i en direkte duel mod den evigt populære, men også aldrende VW Tiguan. I denne stortest er det dog Hyundai Tucson, der løber med min opmærksomhed. Den deler meget med Sportage, men fremstår en anelse mere plantet i undervogn og styretøj, når man sammenligner back-to-back. Det er som om, at undervogn og styretøj er bedre gearet til den ekstra vægt fra hybridsystemet – og er i harmoni med den, mens Sportage er efterladt lidt småslap.

Det er dét, der bliver tungen på vægtskålen for mig. Også selvom det eksempelvis stadig er Kia-kabinen, der taler mest til mig.

Jacob Dalby:

Morten har allerede kloget sig med alt, man bør have med i overvejelserne, når man køber bil i klassen Tucson/Sportage/Kuga – så jeg holder mig til min subjektive holdning om, hvordan de tre føles i kabinen og på vejen.

Efter en tur i alle tre er der faktisk ingen rigtig tvivl hos mig om, hvilken jeg helst vil køre fra parkeringspladsen i. Den velafstemte undervogn og det behageligt vægtede styretøj i Tucson tager kegler. Samtidig er Tucson spændende designet og kabinen virker lækker og godt skruet sammen. Det samme gælder Sportage, der måske faktisk har federe kabine, men styretøjet er for let til min smag.

Ford Kuga kommer desværre aldrig i nærheden af de to koreanere; den virker aldrende i kabinen og undervognen er for kontant til min smag i en SUV. Til gengæld fungerer CVT-gearkassen i Kuga faktisk overraskende godt, hvor gearkassen i både Tucson og Sportage godt kan kløjs i det, hvis du fanger den på det forkerte ben.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.