Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Præsenteres i samarbejde med KIA
Af: Esben Skrumsager / d. 30. maj 2018
Der er stor efterspørgsel på plug-in-hybrid modeller i øjeblikket. Salget af de nye biler, som både kan køre på benzin og strøm, buldrer derudaf, og det skyldes særligt den seneste afgiftsomlægning, som tilgodeser de mere miljøvenlige biler.
Et af de bilmærker, der satser stærkt på de nye drivlinjer, er Kia, som i løbet af det forgangne år lancerede to forskellige opladnings-hybrider; Niro og Optima.
På tværs af alle bilmærkerne blev der sidste år solgt 614 plug-in hybridbiler på hvide plader. Men i årets første fire måneder har Kia alene solgt 569 plug-in hybrid biler, så der er altså fart over feltet.
De mange nye kunder i butikken kaster mindst lige så mange spørgsmål af dem – nogle mere spøjse end andre.
Vi har fået lov til at tage et kig i mailboksen hos Kia’s tekniske ekspert, Lars Frydenberg, der hver dag svarer nye og eksisterende kunder på bil-relaterede spørgsmål. Her får du nogle af de mest skæve af slagsen:
Nej, kablet til opladning har du typisk liggende i bagagerummet.
I en traditionel hybrid-bil skal der ikke lades op. Der kommer strøm på batteriet, når bilen bremser. Til gengæld er udbyttet af elmotoren som regel temmelig begrænset.
Med en plug-in-hybrid lades batteripakken også op, når bilen bremser, men den helt store fordel er, at det også kan lades op, når bilen holder stille – eksempelvis om natten. Til dét skal man bruge en ladeboks og en ledning, som altså medbringes løst, så du ikke skal bakse med at få det rullet ind som på den gamle støvsuger.
Det er der heller ikke. Den ene er strømmåleren, og den anden er benzinmåleren.
Som Lars Frydenberg fra Kia så fint gør opmærksom på, så viser den ene af “tankmålerne”, hvor meget der er tilbage af den strøm, der på et fuldt opladet batteri er nok til at køre op mod 62 kilometer på ren strøm.
Men hvis to målere er for meget at overskue, behøver du ikke nødvendigvis fokusere på batterikapaciteten. Så længe der er benzin på bilen, kan den nemlig køre, og bilen sørger selv for at skifte mellem strøm og benzin.
LÆS OGSÅ: Test af Kia Stinger: V6 og fine former – men er den sexet?
Hvis du til gengæld elsker målere, tal og statistik kan du på navigationsdisplayet se flere informationer om batteriets ladetilstand, kørestilen og effektiviteten.
Du skal lige trykke på “lås op”-knappen.
Ja, selvom bilen rummer adskillige smarte og moderne løsninger, så kommer man altså ikke udenom, at der skal låses op, før stikket kan tages ud af bilen. Det forhindrer nemlig uvedkommende i at afbryde opladningen.
Smart, ikke?
Nej, bilen styrer selv ladningen. Når den er færdig med at lade, går den bare i dvale som en mobiltelefon.
– “Hvad laver du?”
– “Jeg står og holder øje med opladningen af min bil.”
– “Hvor længe skal du det?”
– “Bare lige et par timer endnu.”
Nej, den samtale behøver du heldigvis aldrig have som ejer af en plug-in-hybrid. Du bliver heller ikke vækket af en alarm midt om natten, der beder dig om at frakoble ladekablet på bilen.
For du skal ikke holde øje med den, mens den lader. Hvis du bare sørger for at sætte stikket i bilen, når du parkerer i garagen, er din bil altid “tanket” om morgenen.
Ja, der må du gerne holde.
Reglerne på parkerings-området har i en periode været utydelige, men i efteråret 2016 ændrede Vejdirektoratet reglerne, så både elbiler og plug-in-hybridbiler må parkere på de dedikerede pladser.
Derfor kan man altså nu trygt parkere sin bil på en el-parkeringsplads og få ladt batterierne op. Man skal dog på lige fod med konventionelle biler huske at betale for parkeringen, hvis det kræves i området.
Nej, bilen styrer selv ladningen.
At der foruden tankdækslet også er en ledning, der kan tilsluttes bilen, forvirrer tilsyneladende mere, end man måske lige skulle tro. Men uanset om bilen lades op i garagen eller en offentlig ladestander, så sørger den altså selv for det hele. Stikket skal bare sættes i bilen, okay?
LÆS OGSÅ: Video: Derfor er din Kia meget bedre end en Lamborghini
Bilen kan som nævnt også lade op, mens du kører. Heller ikke her skal du foretage dig noget. Systemet genvinder automatisk energi fra bremserne, som så bruges til opladning af batteriet.
Der skal benzin på.
Det er formodentlig de færreste, der køber en bil uden at være klar over, hvilken type brændstof der skal i tanken. Men de findes altså.
Til gengæld er der andre interessante detaljer ved plug-in-hybrid fra Kia, som måske ikke er almen viden.
Priser og udstyr: Læs mere om plug-in-hybrid-modeller fra Kia
På Bilbasen er der lige nu en håndfuld plug-in-hybrider fra Kia til salg. Se dem her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.