Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Facelift af den mellemstore Kia Sorento bringer ikke bare en ny front med sig, men også et stærkt fornyet interiør med nyt layout og nyt infotainmentsystem.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hyundai har overrasket os med en ny Santa Fe, der på ingen måde ligner den gamle – og samtidig heller ikke ligner nogen anden Hyundai. Så radikalt er søstermærket ikke gået til værks med den fornyede udgave af deres tilsvarende SUV, Sorento.
Sorento fik den helt store tur for tre et halvt år siden, hvor modellen gik fra et blødt og tilbageholdende designsprog til langt mere kantet og skarpt design. Fornyelsen af Sorento er derfor et facelift og ikke en komplet nulstilling, og det er meget tydeligt set fra næsten alle vinkler.
LÆS OGSÅ | Vildt design på ny Hyundai Santa Fe
Men Kia-designerne har taget sig meget kærligt af bilens front, som er radikalt anderledes. Væk er de smalle forlygter, som sad direkte op af grillen og var omkranset af kromlister. Kia-logoet er rykket fra grillen op på motorhjelmen, og hovedlygterne er nu vendt om – så de står lodret – og er rykket helt ud til kanten. Billederne herunder viser den nye model overfor den gamle.
Over grillen og videre over og rundt om de nye hovedlygter har Sorento nu en meget smal LED-stribe, der fungerer som kørelys. Frontdesignet har klar inspiration fra den nye EV9, og Kia kalder det nye designsprog Opposites United – modsætninger forenet.
Designernes mod (eller de økonomiske muligheder) holdt ikke til at give bagenden samme store overhaling. Ændringerne er begrænset til nye kofangere og baglygter med ganske få ændringer; den største er, at de før todelte baglygter nu hænger sammen i den øverste fjerdedel.
Vores seneste test af Sorento, hvor vi sammenlignede den med Nissan X-Trail og Skoda Kodiaq, indeholdt noget kritik af interiøret: “Ved siden af det design, førerpladsen i EV6 eller Sportage kommer med, er førerpladsen i Sorento hurtigt kommet til at se bedaget ud. Mon ikke et facelift i år eller i 2024 retter op på det og giver Sorento en mere moderne indretning?”
Kia har gjort præcis, som vi regnede med. Sorento har fået et layout i samme stil som EV6 og Sportage med to sammenhængende skærme og et nyt og mere stiligt panel til klimaanlægget. De store midterste luftdyser er droppet til fordel for nogle smalle versioner, og panelet til klimaanlæg indeholder også genveje til bl.a. navigation og medier. Der skal skiftes mellem funktionerne, da de deler samme panel, og mens det ikke er godt for betjeningen, er det en gevinst for designet.
Hvad Sorento har, som EV6 og Sportage ikke har, er nyt design til den digitale instrumentering og infotainmentsystem med nyt layout, hvor forsiden kan vise en række store ikoner.
Da Sorento i 2021 kom til Danmark som plug-in hybrid med firehjulstræk og 265 hk til kun 429.000 kr., kunne Kia ikke skaffe biler nok til at tilfredsstille horderne af interesserede. Siden er interessen gået stærkt tilbage – særligt fordi Sorento PHEV i dag koster mindst 519.900 kr.
Offentliggørelsen af faceliftet er en “blød” lancering, hvor Kia intet fortæller om teknikken i Sorento. Det sker på et senere tidspunkt. Men vi tvivler på, at der vil være mere end justeringer af motorprogrammet, så plug-in hybriden fortsat yder 265 hk og batteriet fortsat giver en elektrisk rækkevidde på 57 kilometer. Et større eller mere effektivt batteri kan selvfølgelig ikke udelukkes.
Sorento kommer i dag også med en 2,2-liters dieselmotor med 194 hk, og på andre markeder sælges den også fortsat som hybrid med samme 1,6-liters motor som PHEV’en og en samlet ydelse på 230 hk. De to varianter regner vi heller ikke med, vil ændre sig med faceliftet.
Brugt Kia Sorento til salg på Bilbasen
Se flere brugte Kia Sorento til salg på Bilbasen lige her
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.