juli 25, 2023

Kia Sorento fornyet med inspiration fra EV9

Facelift af den mellemstore Kia Sorento bringer ikke bare en ny front med sig, men også et stærkt fornyet interiør med nyt layout og nyt infotainmentsystem.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Hyundai har overrasket os med en ny Santa Fe, der på ingen måde ligner den gamle – og samtidig heller ikke ligner nogen anden Hyundai. Så radikalt er søstermærket ikke gået til værks med den fornyede udgave af deres tilsvarende SUV, Sorento.

Sorento fik den helt store tur for tre et halvt år siden, hvor modellen gik fra et blødt og tilbageholdende designsprog til langt mere kantet og skarpt design. Fornyelsen af Sorento er derfor et facelift og ikke en komplet nulstilling, og det er meget tydeligt set fra næsten alle vinkler.

Men Kia-designerne har taget sig meget kærligt af bilens front, som er radikalt anderledes. Væk er de smalle forlygter, som sad direkte op af grillen og var omkranset af kromlister. Kia-logoet er rykket fra grillen op på motorhjelmen, og hovedlygterne er nu vendt om – så de står lodret – og er rykket helt ud til kanten. Billederne herunder viser den nye model overfor den gamle.

Over grillen og videre over og rundt om de nye hovedlygter har Sorento nu en meget smal LED-stribe, der fungerer som kørelys. Frontdesignet har klar inspiration fra den nye EV9, og Kia kalder det nye designsprog Opposites United – modsætninger forenet.

Interiøret nu mere tidssvarende

Designernes mod (eller de økonomiske muligheder) holdt ikke til at give bagenden samme store overhaling. Ændringerne er begrænset til nye kofangere og baglygter med ganske få ændringer; den største er, at de før todelte baglygter nu hænger sammen i den øverste fjerdedel.

Vores seneste test af Sorento, hvor vi sammenlignede den med Nissan X-Trail og Skoda Kodiaq, indeholdt noget kritik af interiøret: “Ved siden af det design, førerpladsen i EV6 eller Sportage kommer med, er førerpladsen i Sorento hurtigt kommet til at se bedaget ud. Mon ikke et facelift i år eller i 2024 retter op på det og giver Sorento en mere moderne indretning?”

Kia har gjort præcis, som vi regnede med. Sorento har fået et layout i samme stil som EV6 og Sportage med to sammenhængende skærme og et nyt og mere stiligt panel til klimaanlægget. De store midterste luftdyser er droppet til fordel for nogle smalle versioner, og panelet til klimaanlæg indeholder også genveje til bl.a. navigation og medier. Der skal skiftes mellem funktionerne, da de deler samme panel, og mens det ikke er godt for betjeningen, er det en gevinst for designet.

Hvad Sorento har, som EV6 og Sportage ikke har, er nyt design til den digitale instrumentering og infotainmentsystem med nyt layout, hvor forsiden kan vise en række store ikoner.

Intet nyt er godt nyt?

Da Sorento i 2021 kom til Danmark som plug-in hybrid med firehjulstræk og 265 hk til kun 429.000 kr., kunne Kia ikke skaffe biler nok til at tilfredsstille horderne af interesserede. Siden er interessen gået stærkt tilbage – særligt fordi Sorento PHEV i dag koster mindst 519.900 kr.

Offentliggørelsen af faceliftet er en “blød” lancering, hvor Kia intet fortæller om teknikken i Sorento. Det sker på et senere tidspunkt. Men vi tvivler på, at der vil være mere end justeringer af motorprogrammet, så plug-in hybriden fortsat yder 265 hk og batteriet fortsat giver en elektrisk rækkevidde på 57 kilometer. Et større eller mere effektivt batteri kan selvfølgelig ikke udelukkes.

Sorento kommer i dag også med en 2,2-liters dieselmotor med 194 hk, og på andre markeder sælges den også fortsat som hybrid med samme 1,6-liters motor som PHEV’en og en samlet ydelse på 230 hk. De to varianter regner vi heller ikke med, vil ændre sig med faceliftet.


Brugt Kia Sorento til salg på Bilbasen

Se flere brugte Kia Sorento til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS