Danskerne holder fast i de gamle biler
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Xceed er Kias svar på Volkswagen T-Roc. Helt så stort et hit som T-Roc er blevet for VW er Xceed ikke blevet for Kia – danske kunder foretrækker den traditionelle og mere rummelige stationcar, Ceed SW.
Både Ceed SW og Xceed har en fordel overfor mange konkurrenter: De to fås som prisbillige plug-in hybrider med 141 hk og masser af standardudstyr til noget under 300.000 kr.
Ceed SW (og Ceed som hatchback) har kørt med facelift i et års tid, og koreanerne er nu klar med en faceliftet Xceed.
Kia bruger en klassisk metode ved et facelift til at dække over, at der kun er lidt at fortælle: Pynt. De mekaniske og tekniske ændringer behøver er stort set fraværende, så kort fortalt laver Kia den faceliftede Xceed i de samme varianter som den gamle: Benzinmotorer med 120, 160 og 204 hk, diesel med 136 hk og plug-in hybriden med 141 hk (som før 8,9 kWh-batteri, samme rækkevidde på op til 48 kilometer).
Xceed er så til gengæld pyntet med en ny forkofanger. Da kofangeren i forvejen går hele vejen op over grillen til motorhjelmen, har det været nemt for designerne at lave ændringer; de sidder i den “billige” plast og ikke i de dyre dele af karrosseriet i stål.
LÆS OGSÅ | Første tur: Kia Niro er stadig en folkets elbil, men nu ser den også fed ud
Der er skåret ud til nyvinklede forlygter (med ny LED-signatur), lavet sorte indlæg i boomerang-form og lavet smalle, opretstående luftindtag. Grillen er stort set som før, og det samme gælder det store luftindtag i bunden af fronten.
Baglygterne kommer nu i to versioner. Den nye GT-Line har LED-lygter med prikker, mens øvrige versioner kommer med en lysstribe på tværs.
GT-Line-versionen er en regulær nyhed, da den indtil nu har været forbeholdt andre Kia-modeller. Udefra kendes Xceed GT-Line på 18″ hjul, vertikale luftindtag med ekstra “vinger” og LED-baglygter med lysende prikker i stedet for standardmodellens tværgående linje.
I kabinen er ændringerne små og få. Det gør ikke noget, for Xceed-indretningen er funktionel og solid.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget
I Xceed GT-Line er der bl.a. sportsrat og sæder med kunstlæder og Alcantara, mens de generelle ændringer for hele modelprogrammet begrænser sig til ny grafik i den digitale instrumentering med 12,3″ skærm og USB-C-udtag.
Infotainmentsystemet vil igen have en 8″ touchscreen som standard, mens en ekstra betaling udløser et større system med 10,25″ touchscreen og navigation. På sikkerheden er Xceed opdateret med adaptiv fartpilot, som via navigationssystemet tilpasser hastigheden i sving.
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.