Xiaomi SU 7 Ultra
Nyheder
13. juni 2025

Kinesisk familiebil kører fra Rimac på Nürburgring

Selvom Xiaomi først og fremmest er kendt for smartphones, er de også godt på vej ind i bilindustrien – og hvilken bedre markedsføring end at sætte rekord på Nürburgring?

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

En tid på 7:04.957 omkring Nürburgring, også kendt som det grønne helvede, er hurtigt. Meget hurtigt. Blandt elbiler er det tre tiendedele hurtigere end Rimac Nevera og 2,5 sekunder hurtigere end Porsche Taycan GT, mens det blandt benzinhakkere er på niveau med Porsche 911 GT3, Lamborghini Huracan Performante og McLaren 720S.

Den vilde tid bliver kun mere bemærkelsesværdig af, at den er sat af en kinesisk familiebil, der bygges af et smartphone-firma. Det er nemlig Xiaomi SU7 Ultra, der netop har taget banerekorden for elektriske personbiler på den legendariske bane.

Super-Xiaomi

For fire år siden byggede Xiaomi kun smartphones. I september 2021 vælger virksomheden at give sig i kast med elbiler i ren trods over amerikanske sanktioner, der udfordrede deres smartphone business. Siden er det gået stærkt, og allerede i slutningen af 2023 præsenterer Xiaomi deres første produktionsklare model, SU7.

Det er en hårdt pumpet version af SU7, som Xiaomi netop har haft med til Nürburgring i Tyskland. Nærmere bestemt er der tale om en såkaldt Ultra-version med tre elmotorer, 1.572 hestekræfter og en banepakke som ekstraudstyr. Komplet med fire døre og plads til familien.

Xiaomi SU 7 Ultra
Foto: Xiaomi PR

Xiaomi SU7 Ultra har to elmotorer på bagakslen, der hver yder 570 hestekræfter, mens en mindre motor på forakslen yder 387 hestekræfter. Det giver en acceleration fra 0 til 100 km/t på under to sekunder, 0 til 200 km/t på under seks sekunder, og en topfart på lige over 330 km/t.

Sammenlignet med den almindelige Xiaomi SU7 er der skåret mere end 500 kilo af kampvægten takket være en hulens masse kulfiber. Dertil udstyres den med Pirelli P Zero dæk og AP Racing bremser, der får sin sag for. Mellem svingene fungerer Xiaomi SU7 Ultra nemlig mere som en teleporteringsmaskine end en egentlig bil. I svingene sørger førnævnte banepakke for at give over to tons downforce.

Du kan se videoen af den officielle omgang i videoen fra Nürburgring herunder.

Video

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant