Video: Hvad koster det at køre 300.000 kilometer i en Model Y?
Der er værdifuld viden at hente i elbiler, der har kørt mange kilometer. Vi møder Morten fra Mors, der kører taxa i sin Tesla Model Y.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen
Den kinesiske invasion af Danmark med biler til dumpingpriser er en fuser. Når de kinesiske biler endelig når frem til Danmark, og for en række kinesiske mærker har truslen indtil videre bare været varm luft, bliver bilerne slet ikke billige.
Nogle af de kinesiske biler er billige nok, men så er de til gengæld ikke gode nok. Eller danskerne, i større omfang, gider dem simpelthen ikke. Tilbuddet om en MG4 til under 200.000 kr. har fået meget få til at hoppe på den kinesiske bølge, og når BYD så lancerer den ikke ligefrem velfungerende Seal U til 320.000 kr., så reagerer danskerne ikke med åbne arme.
LÆS OGSÅ | Test: BYD byder ingen op til dans med Seal U
De kinesiske mærker, som lige nu importeres officielt til Danmark er lige nu Aiways (jo, det mærke findes stadig), BYD, Hongqi, JAC, Maxus, MG, Navor, NIO, Voyah og XPeng. Der kommer biler, ad omveje, fra Lynk & Co og Smart til landet, men det er ikke gennem klassisk importør-drevet import.
I hele 2024 fik hele den række af bilmærker indregistreret i alt 7.538 nye personbiler i Danmark, og tre af mærkerne stod for næsten hele den bunke biler: BYD, MG og XPeng. Det er ikke så dumt, når hele 2023 sammenlagt bød på 3.198 biler fra kinesiske bilmærker.
Men 7.538 personbiler ud af et samlet marked i 2024 på 173.047 personbiler er en markedsandel på 4,36 procent, og den skal så fordeles på primært tre kinesiske mærker – men i alt på ni kinesiske mærker (Navor startede først salget i februar i år).
LÆS OGSÅ | Prisfald: XPeng G6 fås nu fra 299.900 kr.
Alene bilmærket Toyota indregistrerede i 2024 13.279 personbiler i Danmark, så står man som kinesisk bilmærke eller importør af et kinesisk bilmærke, så skal man være rigtig tålmodig. Den kinesiske invasion af det danske marked bliver ikke bygget op på en dag. Heller ikke på et år eller to.
For de kinesiske mærker JAC, Maxus og NIO er det små rester af nogle små rester, der bliver skrabet sammen til et salg. JAC fik 12 biler på gaden i 2024, og NIO, som er kollapset i Danmark, mestrede sidste år i alt fem biler.
Det går altså bedst for BYD, MG og XPeng i Danmark. De tre mærker klarer sig langt fra ens. MG var det første kinesiske mærke i Danmark tilbage i 2020, men salget er stagneret, og MG er blevet overhalet af BYD, der tilbyder nogle modeller i samme størrelse og prisklasse. BYD gik ud af 2024 med øget salg, mens MG gik markant ned i forhold til 2023.
XPeng kom, så og sejrede. Med 2.852 indregistrerede XPeng i 2024 lå mærket en smule foran BYD med 2.782 biler. Næsten 1.000 styk G6 fik XPeng på gaden i Danmark i fjerde kvartal 2024, men i den hårde januar 2025 blev det kun til 138 styk af den mellemstore elbil.
Det var langt bedre end nogen anden bil fra et kinesisk mærke (MG4 – 27 styk, BYD Dolphin – 21 styk, BYD Sealion 7 – 0 styk), men ved siden af Toyota BZ4X med 689 eksemplarer er det ikke det bedste tegn for de kinesiske bilmærker i Danmark lige nu.
Lige så hurtigt som de kinesiske bilmærker lærer at lave biler, som passer til danskernes vaner og ønsker, lige så hurtigt kan det gå fremad for mærkerne – og de nye kinesiske mærker, som kommer til her i 2025. Indtil videre er det bare ikke gået så hurtigt med fremgangen for Kina-mærkerne, som det blev forudsagt.
Der er værdifuld viden at hente i elbiler, der har kørt mange kilometer. Vi møder Morten fra Mors, der kører taxa i sin Tesla Model Y.
Nogen skal jo være de første! Vi ser i dag nærmere på 3 biler, der kom først med ny teknologi, som vi i dag tager for givet.
Med lanceringen af den billigere Volvo EX90 Single Motor er der nu flere valgmuligheder, hvis du er i markedet for en stor, elektrisk Volvo.
Volvo må forventes at vinke farvel til den vigtige XC60, når den elektriske EX60 tager over næste år. Derfor sender de den afsted med et opfrisket design og en ny kabine, som Danmark ikke får glæde af.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.