februar 12, 2025

Kinesiske vanskeligheder i Danmark

Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.

TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen

Den kinesiske invasion af Danmark med biler til dumpingpriser er en fuser. Når de kinesiske biler endelig når frem til Danmark, og for en række kinesiske mærker har truslen indtil videre bare været varm luft, bliver bilerne slet ikke billige.

Nogle af de kinesiske biler er billige nok, men så er de til gengæld ikke gode nok. Eller danskerne, i større omfang, gider dem simpelthen ikke. Tilbuddet om en MG4 til under 200.000 kr. har fået meget få til at hoppe på den kinesiske bølge, og når BYD så lancerer den ikke ligefrem velfungerende Seal U til 320.000 kr., så reagerer danskerne ikke med åbne arme.

De kinesiske mærker, som lige nu importeres officielt til Danmark er lige nu Aiways (jo, det mærke findes stadig), BYD, Hongqi, JAC, Maxus, MG, Navor, NIO, Voyah og XPeng. Der kommer biler, ad omveje, fra Lynk & Co og Smart til landet, men det er ikke gennem klassisk importør-drevet import.

Markedsandel i 2024: 4,36 procent

I hele 2024 fik hele den række af bilmærker indregistreret i alt 7.538 nye personbiler i Danmark, og tre af mærkerne stod for næsten hele den bunke biler: BYD, MG og XPeng. Det er ikke så dumt, når hele 2023 sammenlagt bød på 3.198 biler fra kinesiske bilmærker.

Men 7.538 personbiler ud af et samlet marked i 2024 på 173.047 personbiler er en markedsandel på 4,36 procent, og den skal så fordeles på primært tre kinesiske mærker – men i alt på ni kinesiske mærker (Navor startede først salget i februar i år).

Alene bilmærket Toyota indregistrerede i 2024 13.279 personbiler i Danmark, så står man som kinesisk bilmærke eller importør af et kinesisk bilmærke, så skal man være rigtig tålmodig. Den kinesiske invasion af det danske marked bliver ikke bygget op på en dag. Heller ikke på et år eller to.

XPeng G6 er den mest populære

For de kinesiske mærker JAC, Maxus og NIO er det små rester af nogle små rester, der bliver skrabet sammen til et salg. JAC fik 12 biler på gaden i 2024, og NIO, som er kollapset i Danmark, mestrede sidste år i alt fem biler.

Det går altså bedst for BYD, MG og XPeng i Danmark. De tre mærker klarer sig langt fra ens. MG var det første kinesiske mærke i Danmark tilbage i 2020, men salget er stagneret, og MG er blevet overhalet af BYD, der tilbyder nogle modeller i samme størrelse og prisklasse. BYD gik ud af 2024 med øget salg, mens MG gik markant ned i forhold til 2023.

XPeng kom, så og sejrede. Med 2.852 indregistrerede XPeng i 2024 lå mærket en smule foran BYD med 2.782 biler. Næsten 1.000 styk G6 fik XPeng på gaden i Danmark i fjerde kvartal 2024, men i den hårde januar 2025 blev det kun til 138 styk af den mellemstore elbil.

Det var langt bedre end nogen anden bil fra et kinesisk mærke (MG4 – 27 styk, BYD Dolphin – 21 styk, BYD Sealion 7 – 0 styk), men ved siden af Toyota BZ4X med 689 eksemplarer er det ikke det bedste tegn for de kinesiske bilmærker i Danmark lige nu.

Lige så hurtigt som de kinesiske bilmærker lærer at lave biler, som passer til danskernes vaner og ønsker, lige så hurtigt kan det gå fremad for mærkerne – og de nye kinesiske mærker, som kommer til her i 2025. Indtil videre er det bare ikke gået så hurtigt med fremgangen for Kina-mærkerne, som det blev forudsagt.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS