marts 25, 2021

9 dumme bilnavne: Hvad sker der for bilproducenterne?

Når bilproducenter skal finde på navne til deres nye modeller, gøres der en dyd ud af, at det er iøjnefaldende og let at huske. Det går typisk ret godt – men det kan dælme også gå skidt. Her er 9 tumpede bilnavne.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. marts 2021

Der findes mange totalt tossede modelnavne, som af umiskendelige årsager er strøget gennem godkendelsesprocessen i marketingafdelingen, ledelsen og hvor det ellers skal igennem.

Vi har udvalgt 9 dumme navne på biler, der enten har været eller er udbudt til salg i lille Danmark. Nogle af dem er åbenlyst åndssvage, andre giver ingen mening og et par har en dobbeltbetydning, der er ganske uheldig, som gør at bilerne huskes på et kedeligt grundlag.

Er der nogle dumme bilnavne, vi har overset?

Opel Karl

Det er dumt at give biler menneskenavne, men tyske Opel er øjensynligt glad for det. De har både Opel Karl og Opel Adam i modelprogrammet. Jeg mener, ville du nogensinde købe en Opel Jørgen? Eller en Opel Lars? Uanset hvor pænt navnet måtte være til et menneske, er det kikset til en bil.

Honda Jazz

Selvom den seneste Honda Jazz har løftet sig fra sit ry og er blevet en ret glimrende bil, ændrer det ikke på, at navnet er ret skod. Særligt fordi de første tre generationer af Jazz var ganske intetsigende. Der var med andre ord ikke meget swing i en Jazz. Og tænk engang hvis andre bilproducenter gjorde Honda kunsten efter. Var det noget med en Mazda Rap? Eller en Toyota Hip Hop?

LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening

Generelt er der noget, der tyder på, at Honda har haft udfordringer med navngivelsen af modellen. Oprindeligt skulle den nemlig have heddet Fitta. Problemet var bare, at ’Fitta’ bruges som nedsættende ord om kvindens kønsdele af vores norske og svenske naboer. Direkte oversat: ”Honda Fis..”. Derfor blev den døbt ’Fit’ til de amerikanske og asiatiske markeder og ’Jazz’ i Europa.

Generelt: Tegnsætning i modelnavne

En gang i mellem er det tydeligt, at det er marketingafdelingen, som får sidste ord i navngivningsprocessen. Derfor har flere bilproducenter været skyldige i at tilføre tegnsætning i modelnavnet for at få det til at se smart ud. I realiteten er det bare dumt.

LÆS OGSÅ | TEST: Kia Proceed er en cool koreaner, der sparker opad

Kia var blandt de første til denne dumme øvelse. Kia Cee’d og endnu dummere Kia Pro_Cee’d. Som resultat udtalte de snarrådige værter fra Top Gear altid modellen som: ”Kia Cee-apostrof-D”. VW er også skyldige med Up!. Kia har senere fået øjnene op for, at det var dumt, hvorfor modellerne nu bare hedder Kia Ceed og Kia Proceed.

Ferrari LaFerrari

Det er ikke kun producenterne af hverdagsbiler, der kan jokke i spinaten. Ferrari LaFerrari er fuldstændigt lige så vanvittigt fed og eksotisk, som navnet er tåbeligt. At smide mærkenavnet i modelnavnet er en underlig øvelse. Var det noget med en Audi Det-Er-Audi? Eller måske en Porsche Porschen? LaFerrari er fed, men nøj hvor den fik på puklen for sit navn.

Ford Escort

Escort er siden blevet erstattet med Focus – og det var vidst et klogt træk. For Escort har som bekendt en kedelig dobbeltbetydning. Derfor kunne man hurtigt havne i en prekær situation, hvis man gik på nettet efter en ’billig og godt brugt escort’.

Peugeot Bipper Teepee

Okay, nu sætter vi bare vilkårlige bogstaver sammen i håbet om, at det bliver til et modelnavn. Bipper Teepee? Hvem ville med stolthed fortælle venner og familie, at de netop havde købt en splinterny Bipper Teepee?

LÆS OGSÅ | TEST: Pegueot e-208 gør overgangen til elbil let

Det lyder som et navn, en 5-årig kommer på, når de bliver bedt om at døbe familiens nyindkøbte pomeranian eller chihuahua. Det er for pattet til en bil, Peugeot!

Mitsubishi Pajero

Hvis ikke du forstår, hvorfor Mitsubishi Pajero er et dårligt navn til en bil, er det fordi, du ikke taler spansk. Groft oversat betyder pajero nemlig ’wanker’, eller, for at sige det på godt dansk ’onanist’.

Det var de færreste kunder i Spanien og dele af Sydamerika, der havde lyst til at køre i en ’Mitsubishi Onanist’. Kort efter lanceringen skyndte Mitsubishi sig derfor at omdøbe den ’Montero’ i de spansktalende lande.

Land Rover Range Rover

Det er efterhånden svært at hitte ud af Land Rovers navngivning. For hvor Land Rover er mærket, der stadig puttes på deres mest friluftsorienterede modeller, har de også Range Rover-modelserien, der puttes på de mere fodboldspillervenlige modeller. Men Range Rover er ikke et mærke for sig selv.

LÆS OGSÅ | TEST: Land Rover Defender – mere Discovery end Defender

Så når vi siger ’Range Rover Evoque’, er det faktisk forkert. Det rigtige modelnavn er Land Rover Range Rover Evoque. Det resulterer i nogle uendeligt lange og dumme modelbetegnelser: Land Rover Range Rover Evoque 2,0 Si4 240 HSE Dynamic Cabrio

Porsche Taycan Turbo

Taycan var en meget længe ventet fuldelektrisk model fra Porsche, der fik meget omtale ved lanceringen sidste år. Primært på grund af bilen – men også lidt på grund af navnet. Porsche har nemlig valgt at holde fast i deres ’Turbo’-modelbetegnelser på de to største Taycan-varianter.

SE OGSÅ | VIDEO: 6 gode og 4 dårlige ting ved livet med en elbil

Porsches elektriske bil hedder derfor Taycan Turbo S. Der kan som bekendt ikke sidde en turbo på en elmotor, og derfor var der mange, der dømte navnet latterligt. Porsche forsvarede navnet med, at ordet turbo i dag betyder ’hurtig’ lige så meget, som det betyder ’turbo’. Aaaaah, hva’?

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.

Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS