Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
Af: Simon Hallenslev / d. 10. september 2019
Hvis vi siger ’designdrevet’ eller ’premium’, er det næppe koreanske Kia, du kommer til at tænke på. Det vil de efter alt at dømme lave om på. Med Proceed har Kia nemlig ofret lidt af praktikken for at skabe en bil, der diskutabelt er en af de flotteste i den lille mellemklasse og tilføjet udstyr, som giver en let duft af premium.
Kia Proceed forsøger med andre ord at sparke opad mod de tunge tyskere og forsøger at bevise, at de også kan lave biler til dem, der faktisk går op i biler. Med sin ’shooting brake’-form forsøger Kia at tappe ind i det, som Mercedes-Benz gør med CLA i den lille mellemklasse – blot til 100.000 kr mindre.
Vi tester Kia Proceed og ser, om den holder, hvad udseendet antyder.
Motor: R4 benzin, 1.353 ccm
Ydelse: 140 hk / 242 Nm
0-100 km/t: 9,4 sek.
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 15,5 km/l
Startpris: 317.999 kr.
Vi starter i kabinen, hvor Kia har sørget for en let duft af premium. Den er nemlig ganske veludført med materialer af god, blød kvalitet, som føles dyre samt sæder, som man sidder godt i. Testbilen har da også fået et hak i ekstraudstyrslisten til en værdi á 24.999 kr., som faktisk er alle pengene værd.
Det giver nemlig fuld læderkabine med el-justerbart forsæde, varme i bagsæderne og køling i forsæderne. Selvom jeg godt kunne tænke mig at sidde lidt tættere på jorden, finder jeg mig godt til rette, og på en varm sommerdag tager kølefunktionen i sædet virkelig kegler!
LÆS OGSÅ | Test: Kia Ceed GT ligger lunt i svinget
Generelt er kabinen af regulær tyskerkvalitet, og havde jeg ikke vidst, hvilken bil jeg sad i, havde jeg troet, den var dyrere. Til en værdi á 9.999 kr. har testbilen en 12,3 tommer infotainmentskærm og fuldt digital instrumentering, som også højner premiumfølelsen. Skærmen har god opløsning og er fint trykfølsom. Til gengæld er touch-knapperne under skærmen irriterende at betjene og selve systemet virker lidt gammelt.
Chancen er dog god for, at du bruger bilens Apple CarPlay-opsætning, og så er Kias eget system underordnet. I kabinen mærker du også ét af de kompromisser, der er gjort for at få Proceed til at se smart ud. Udsynet bagud er decideret ringe. Det har Kia været klar over, hvorfor bakkamera er standard i Proceed – og det er en gode, du skal betale ekstra for i en tysker som eksempelvis VW Golf 8.
Set bort fra at jeg ikke får lov at sidde helt nede på gulvet, når jeg skal lege Schumacher, så er Proceed en køreglad bil. Sving kan tages hurtigt og fladt uden nævneværdig krængning. Det hjælpes på vej af en undervogn, der er til den hårde side men stadig beholder et fint niveau af komfort ved bykørsel.
Der er dog skår i køreglæden, når du rammer motorvejen. Som det også er nævnt i andre tests af nye Kia-modeller her på Bilbasen, har Kia endnu ikke fået styr på støjen. Særligt vejstøjen er ganske gennemtrængende, og det ødelægger helhedsindtrykket.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes giver GLA en omgang SUV-medicin
Selvom Kias dobbeltkoblingsgearkasse, DCT, er fint velskiftende på hverdagsniveau, er den ikke helt så elegant, som eksempelvis VW’s DSG. Det er særligt ved hurtig igangsætning, den har sine helligdage, og det er generelt lettere at fange den på det forkerte ben, end det er i konkurrenter med tysk fortegn.
Testbilen er udstyret med en 1,4-liters benzinmotor med 140 hk. Til husbehov har du næppe brug for mere fra en familieorienteret bandit som denne, og accelerationen fra 0 til 100 km/t sker på respektable 9,4 sekunder. Det er kun ved motorvejsaccelerationer ved højere hastigheder, jeg får fornemmelsen af, at motoren bliver småforpustet og mangler lidt ’umf’.
Jeg ved, at udseende er subjektivt, men i min bog er Proceed en af de flotteste, hvis ikke den flotteste, i den lille mellemklasse. Undervejs i testen har jeg af flere fået fortalt, at den ser dyrere ud, end den er, og den er ligeledes blevet sidestillet med væsentligt dyrere premium-tyskere.
Shooting brake-formen, der er en blanding af coupé og stationcar, gør utvivlsomt meget på den konto. Den elegante, hældende taglinje ser bare godt ud. Derudover har Kias designafdeling været skarpe på særligt lygtefronten. De sammenhængende LED-baglygter og de fire dioder til kørelys i forlygterne giver (næsten) Porsche-associationer.
Generelt synes jeg, at Proceed er et eksempel på, at Kia ikke er bange for at tage kampen op mod tyskerne. Shooting brake-formen og de eksklusive detaljer i lygterne taler på papiret kun til en lille niche af mennesker. Men som de kommentarer jeg fik undervejs i testen illustrerer, går det også rent ind hos Hr. og Fru Danmark.
Som jeg fik nævnt, er ét af kompromiserne ved Proceeds designdrevne ydre, at udsynet bagud forringes. Ikke kun fordi bagruden i sig selv er meget lille, men også fordi den bagerste D-stolpe fylder noget i landskabet. Orientering bagud ved vejbaneskift på motorvej er derfor udfordret.
Sammenlignet med en almindelig Kia Ceed SW, får du 31 liter mindre råderum i bagagerummet. Dertil kommer at selve indgangen til bagagerummet er mere snæver. Når det er sagt, får du med 594 liter fortsat rigeligt med plads. Du kan sagtens bakke en barnevogn derind og stadig have plads til resten af dit habengut.
Kia Proceed er en veludført og velkørende bil. Du kan med ro i sindet se i Kias retning, hvis hjertet siger Mercedes CLA, men bankrådgiveren siger nej. Hvis ikke du har prøvet Proceed, kan det virke som at sammenligne pærer med bananer. Og bevares, det er ingen Mercedes, men kvaliteten overrasker positivt.
Med samme motor, gearkasse og GT-line udstyrspakke, starter den almindelige Kia Ceed SW sølle 10.000 kr. under Kia Proceed. Både merprisen og kompromisserne ved Proceed er med andre ord små.
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.