Hybrid-crossover fra MG til 249.999 kroner
MG Motors introducerer den nye ZS Hybrid+ i Danmark. Den kompakte crossover med hybridsystem med 194 hestekræfter kommer i tre udstyrsvarianter til priser fra kun 249.999 kr.
Af: Simon Hallenslev / d. 25. marts 2021
Der findes mange totalt tossede modelnavne, som af umiskendelige årsager er strøget gennem godkendelsesprocessen i marketingafdelingen, ledelsen og hvor det ellers skal igennem.
Vi har udvalgt 9 dumme navne på biler, der enten har været eller er udbudt til salg i lille Danmark. Nogle af dem er åbenlyst åndssvage, andre giver ingen mening og et par har en dobbeltbetydning, der er ganske uheldig, som gør at bilerne huskes på et kedeligt grundlag.
Er der nogle dumme bilnavne, vi har overset?
Det er dumt at give biler menneskenavne, men tyske Opel er øjensynligt glad for det. De har både Opel Karl og Opel Adam i modelprogrammet. Jeg mener, ville du nogensinde købe en Opel Jørgen? Eller en Opel Lars? Uanset hvor pænt navnet måtte være til et menneske, er det kikset til en bil.
Selvom den seneste Honda Jazz har løftet sig fra sit ry og er blevet en ret glimrende bil, ændrer det ikke på, at navnet er ret skod. Særligt fordi de første tre generationer af Jazz var ganske intetsigende. Der var med andre ord ikke meget swing i en Jazz. Og tænk engang hvis andre bilproducenter gjorde Honda kunsten efter. Var det noget med en Mazda Rap? Eller en Toyota Hip Hop?
LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening
Generelt er der noget, der tyder på, at Honda har haft udfordringer med navngivelsen af modellen. Oprindeligt skulle den nemlig have heddet Fitta. Problemet var bare, at ’Fitta’ bruges som nedsættende ord om kvindens kønsdele af vores norske og svenske naboer. Direkte oversat: ”Honda Fis..”. Derfor blev den døbt ’Fit’ til de amerikanske og asiatiske markeder og ’Jazz’ i Europa.
En gang i mellem er det tydeligt, at det er marketingafdelingen, som får sidste ord i navngivningsprocessen. Derfor har flere bilproducenter været skyldige i at tilføre tegnsætning i modelnavnet for at få det til at se smart ud. I realiteten er det bare dumt.
LÆS OGSÅ | TEST: Kia Proceed er en cool koreaner, der sparker opad
Kia var blandt de første til denne dumme øvelse. Kia Cee’d og endnu dummere Kia Pro_Cee’d. Som resultat udtalte de snarrådige værter fra Top Gear altid modellen som: ”Kia Cee-apostrof-D”. VW er også skyldige med Up!. Kia har senere fået øjnene op for, at det var dumt, hvorfor modellerne nu bare hedder Kia Ceed og Kia Proceed.
Det er ikke kun producenterne af hverdagsbiler, der kan jokke i spinaten. Ferrari LaFerrari er fuldstændigt lige så vanvittigt fed og eksotisk, som navnet er tåbeligt. At smide mærkenavnet i modelnavnet er en underlig øvelse. Var det noget med en Audi Det-Er-Audi? Eller måske en Porsche Porschen? LaFerrari er fed, men nøj hvor den fik på puklen for sit navn.
Escort er siden blevet erstattet med Focus – og det var vidst et klogt træk. For Escort har som bekendt en kedelig dobbeltbetydning. Derfor kunne man hurtigt havne i en prekær situation, hvis man gik på nettet efter en ’billig og godt brugt escort’.
Okay, nu sætter vi bare vilkårlige bogstaver sammen i håbet om, at det bliver til et modelnavn. Bipper Teepee? Hvem ville med stolthed fortælle venner og familie, at de netop havde købt en splinterny Bipper Teepee?
LÆS OGSÅ | TEST: Pegueot e-208 gør overgangen til elbil let
Det lyder som et navn, en 5-årig kommer på, når de bliver bedt om at døbe familiens nyindkøbte pomeranian eller chihuahua. Det er for pattet til en bil, Peugeot!
Hvis ikke du forstår, hvorfor Mitsubishi Pajero er et dårligt navn til en bil, er det fordi, du ikke taler spansk. Groft oversat betyder pajero nemlig ’wanker’, eller, for at sige det på godt dansk ’onanist’.
Det var de færreste kunder i Spanien og dele af Sydamerika, der havde lyst til at køre i en ’Mitsubishi Onanist’. Kort efter lanceringen skyndte Mitsubishi sig derfor at omdøbe den ’Montero’ i de spansktalende lande.
Det er efterhånden svært at hitte ud af Land Rovers navngivning. For hvor Land Rover er mærket, der stadig puttes på deres mest friluftsorienterede modeller, har de også Range Rover-modelserien, der puttes på de mere fodboldspillervenlige modeller. Men Range Rover er ikke et mærke for sig selv.
LÆS OGSÅ | TEST: Land Rover Defender – mere Discovery end Defender
Så når vi siger ’Range Rover Evoque’, er det faktisk forkert. Det rigtige modelnavn er Land Rover Range Rover Evoque. Det resulterer i nogle uendeligt lange og dumme modelbetegnelser: Land Rover Range Rover Evoque 2,0 Si4 240 HSE Dynamic Cabrio…
Taycan var en meget længe ventet fuldelektrisk model fra Porsche, der fik meget omtale ved lanceringen sidste år. Primært på grund af bilen – men også lidt på grund af navnet. Porsche har nemlig valgt at holde fast i deres ’Turbo’-modelbetegnelser på de to største Taycan-varianter.
SE OGSÅ | VIDEO: 6 gode og 4 dårlige ting ved livet med en elbil
Porsches elektriske bil hedder derfor Taycan Turbo S. Der kan som bekendt ikke sidde en turbo på en elmotor, og derfor var der mange, der dømte navnet latterligt. Porsche forsvarede navnet med, at ordet turbo i dag betyder ’hurtig’ lige så meget, som det betyder ’turbo’. Aaaaah, hva’?
MG Motors introducerer den nye ZS Hybrid+ i Danmark. Den kompakte crossover med hybridsystem med 194 hestekræfter kommer i tre udstyrsvarianter til priser fra kun 249.999 kr.
Nyt liv til den flotte franskmand: Peugeot lancerer 408 i den elektriske udgave E-408. Spørgsmålet er, om rækkevidden er god nok.
Renaults retro-bølge fortsætter med en moderne udgave af Renault 4. Franskmændene viser de første bider af den nye elbil, der bliver en praktisk lille sag.
Mens VW og Skoda går den sikre vej selv i sportslighed, sætter Cupra Tavascan VZ hårdt ind med temperament og køreglæde.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.