Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 5. oktober 2020
Den gamle, som netop er kåret som Årets Brugtbil 2020, er ret gammeldags – men på den gode måde. Fokus er på køreegenskaber og god afstemning mellem speeder, rat og kobling. Men i den nyeste Seat Leon er fokus skiftet fra klassiske dyder til moderne skærme og assistenter. Det var allerede på vej, da faceliftet ramte den nykårede Årets Brugtbil i 2017. Det var med skærm i stedet for instrumenter og touch og assistenter.
Den nyeste Leon giver dig endnu mere af de nye trends. Masser af touch og få knapper, masser af assistentsystemer og et baglygtebånd, der løber henover bagenden. Tænk Porsche Taycan og Audi e-tron.
LÆS OGSÅ | Årets Brugtbil 2020: Det skal du tjekke, inden du køber Seat Leon
Det er ikke så meget de ting, der minder mig om min mor – eller måske mere om stereotypen af en mor. Du ved, mor der passer på dig. Mor der bekymrer sig og mor der ved bedst. Skal du ikke have en varmere jakke på? Du ser spørgsmålstegnet, men det kan ikke høres. Det er en ordre.
På én gang betryggende og pisseirriterende.
Mor findes ikke kun i Seat Leon – hun findes i mange biler. Nok mest i koreanske biler og i biler fra Volkswagen-gruppen. Men jeg frygter at mor breder sig. Big Mother.
Fælles for alle bilister, der må køre bil uden ledsager, er, at de er mindst 18 år – og det er sjovt nok det år, man bliver myndig og må bestemme alt selv – altså undtagen det, som er forbudt ved lov.
Nu kører det lidt ud på et sidespor, men bare rolig, det gør man ikke i nyere biler. Ikke uden at ’mor’ bimler og bamler og måske hiver i rattet. I Seat Leon og andre nye biler fra Volkswagen-koncernen får du ikke engang lov til at nærme dig de hvide streger, uden at bilen bipper og skriver ”Kør midt i din vognbane.”
Det er ikke en venlig henstilling eller et godt råd – det er en ordre. Eller som mor ville have sagt; Det er bare god skik og opdragelse.
– Men ved du hvad mor? Jeg kører tæt på linjen, hvis det er det, jeg vil. Eller det gør jeg ikke, for jeg gider ikke høre på ’mor’.
LÆS OGSÅ | Ny Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer
Den store gode mor aka. “Big mother” stopper selvfølgelig ikke der. Når du tager tændingen fra bilen, så kommer der en hilsen på centerskærmen: Har du husket alt? Har du din mobiltelefon?
Og når mor træder så meget i karakter, så bryder min verden sammen.
Husket alt? Det er godt nok et stort spørgsmålet. Har jeg det? Jeg ved det ikke. Jeg bliver forvirret, stresset og sur på mor – jeg kan ikke svare på det. Det er lige før jeg åbner min to-do-liste i Google Keep og tjekker Aula. Har jeg husket det hele?
“Åh, hold din mund – nu flytter jeg hjemmefra!” råber jeg – og smækker døren.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.