Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Af: Simon Hallenslev / d. 17. august 2020
Jeg betragter normalt mig selv som et forholdsvist rummeligt væsen – undtagen når jeg kører bil. Der findes en række uvaner, som trykker på samtlige af mine knapper til en grad, hvor jeg næsten udvikler tics. Uvaner som jeg naturligvis kun lægger mærke til at andre bilister gør og aaaldrig selv kunne finde på…
Forleden lufter jeg et par af de nævenyttigheder, der irriterer mig allermest, til redaktionens Jacob Dalby – og vi har faktisk de fleste til fælles.
Derfor giver vi dig irritations-bingo! Hvilke typer bilister kan du heller ikke lide? Er der nogen, vi har glemt?
Vi starter med den mest oplagte: De venstreorienterede. Og nej, nej, rolig nu, det er ikke en politisk klumme. Det handler selvfølgelig om de bilister, der ikke kan finde ud af at trække til højre. Jeg oplever det ikke hver gang, men hver eneste gang jeg kører motorvej — og jeg bliver lige gal hver gang.
At ligge i midtersporet med 110 km/t er ikke at trække til højre. Det er til gengæld at være pisse irriterende, fordi man skal krydse tre (eller fire) spor for at overhale, når man selv holder til højre. Læg første brik på bingopladen, hvis det også irriterer dig.
Vi bliver på motorvejen og retter fokus mod de bilister, som altid er lidt for hurtige på bremsen. Dem, som lige markerer med et let tryk på bremsen, også selvom der reelt ikke er noget at bremse for. Det gælder også dem, som altid får lagt sig lidt for tæt på forankørende, og derfor bruger bremsen konstant for at regulere afstanden.
Det bliver en trafikal form for ’Ulven Kommer’, hvor man som bagvedkørende aldrig ved, om der rigtigt bremses, eller om der blot bliver markeret på bremsen. Det er særligt slemt hvis Bremse-Bente, kører i en SUV eller varevogn, så man ikke kan se, om der reelt er fare forude.
Du holder i en lysreguleret drejebane, som kun viser grønt i kort tid af gangen, og derfor kun lukker få biler over. Bilisten foran dig skal dog både i første gear, skrue ned for radioen og vinke til en bekendt før han/hun kommer afsted. Som resultat kommer kun denne bilist med over. Er du irriteret? Så læg en brik.
LÆS OGSÅ | Klumme: 10 irriterende trends i nye biler
Man må køre 80 km/t (!) på en landevej. For mig er det en no-brainer, at man så rent faktisk også kører 80 km/t – men det er tilsyneladende ikke alle, der tænker dét.
Typen, der altid kører 10 km/t under den skiltede hastighed selvom der absolut ingen faremomenter findes i miles omkreds, giver en gradvist stigende irritation. Det kan gå an i starten, men jo længere tid jeg er fanget bagved, desto mere irriteret bliver jeg.
Hey! Dig med Airpods, slips og hurtigbriller i den topløse Audi? Jeg forsikrer dig om, at det ikke gør en forskel på mere end 7,5 sekund, hvis du lader mig flette ind foran dig. Så lad nu være med at lukke hullet. Alt du gør er at forlænge køen bag dig. Kun for at spare tid, som du alligevel mister i næste lyskryds.
LÆS OGSÅ | Klumme: Strop tysker-snobberiet
Og vi bliver lige ved sammenfletning: For der er også dem, der fletter ind for tidligt, for netop ikke at træde førnævnte Hr. Audi over tæerne. Men hvad er meningen med at holde i én lang række, når sammenfletningen først sker om 200 meter? Kom op til sammenfletningen, hvor de to vejbaner naturligt bliver til én. Begge typer hører til sammenfletning, så hvis én irriterer, lægger du en brik.
Det er fair, at blive irritereret over typen under punkt 1, der ikke holder til højre. Men hvis du af ren irritation lægger dig helt op i bagklappen på forankørende af den grund, er du selv en klaphat.
Der er bilister, der kører præcist 110 km/t på motorvejen, og de skal også have lov til at overhale en lastbil, der kører 90 km/t. Overhalingen sker ikke hurtigere af, at du ligger blinkende, dyttende og spruttende af raseri bagved.
På billedet herunder ses en blinklyskontakt, der sidder bag rattet på venstre side. Et tryk opad tænder blinklyset på højre side, og vice versa på venstre side, når stilken trykkes ned. Det er så simpelt at bruge, men alligevel virker det til, at det for nogen bilister er herresvært. Brug det nu, så vi ikke holder og venter på dig for ingen verdens nytte!
Og ja: BMW’er er også udstyret med blinklys, selvom man fra tid til anden bliver i tvivl.
Har du en fartpilot, så brug den dog. Det er en smart funktion, ikke bare for bilisten bag rattet, men også for de øvrige bilister, der også kører på motorvejen. Alligevel er der mange, der ikke ynder at bruge den.
Det kommer til udtryk, når man laver en stille overhaling på motorvejen, og bilisten i inderbanen pludseligt øger hastigheden med 5-10 km/t. Det bliver en form for elefantvæddeløb, hvor bilisten i inderbanen med ujævn speederfod holder dig som syndebuk i overhalingsbanen. Kør konsistent, tak, og smid en brik hvis det irriterer dig.
Bare fordi der kører en patruljevogn på vejen, behøver trafikken ikke gå i stå. Kører betjentene 10 km/t under det tilladte af gud ved hvilken årsag, behøver du ikke også at gøre det. Der er intet at være bange for. Der er ingen, der får en tur i kachotten for at køre 1,3 km/t for stærkt.
En type bilist som næsten (og kun næsten) kan få mig til at blive en punkt 6-idiot, er dem som har supertravlt med at dreje ud foran mig, men absolut ikke vil trykke deres Skoda Fabia lidt på maven for så at komme afsted bagefter. Det hænger ikke sammen! Kører du ud foran mig fra en sidevej, forventer jeg, at du bestræber dig på at komme op på den tilladte fart i et snuptag. Kæmpe bingo-brik her.
— Det var alt fra irritations-bingo. Har du – ligesom mig – pladen fuld? Og hvem mangler?
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.