Klumme

10 irriterende trends i nye biler

Af i Klumme
Nye biler bliver bedre og bedre. Eller det burde de gøre, men nogle trends på nye biler er bare irriterende

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 28. juni 2020

Der bruges milliarder på at udvikle nye modeller og features hos bilfabrikanterne. Desværre er ikke alle nye trends fremskridt – i hvert fald ikke hvis du spørger mig. Her er de 10 mest irriterende trends i nye biler.

Assistent-systemer

Grundlæggende er det smart, at bilen tager over, hvis du er ved at havne i en ulykke. Det er bare ikke smart at bilen tager over, når du ikke er ved at havne i en ulykke. Jeg ender altid med at slå lane-assist fra, fordi det er irriterende, at bilen styrer, når jeg ikke vil have den til det. Et større problem er dog, når systemerne af og til ikke virker – eller ikke virker godt nok.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen

På den måde kommer du og systemet til at sidde og overvåge hinanden, men du har ansvaret. Personligt vil jeg hellere køre bil end jeg vil overvåge et assistent-system.

Falsk lyd

På sin vis er jeg lidt ambivalent på denne her. For det er sådan set smart nok, at man kan lade føreren få fed lyd, mens bilen ikke generer fodgængere og cyklister. Jeg står bare helt af, når BMW bruger fake lyd på deres M-biler. Det er bare helt forkert. Der findes jo faktisk løsninger med spjæld i udstødningen, så du kan snige dig i garagen uden at vække familien og uden, at det er fake news i højttalerne.

Hvis der står et '-LINE' efter en sportslig betegnelse, så oversættes det til -agtig. For eksempel ST-agtig

Skiltetuning

Det har altid været kikset at sætte emblemer på fra en dyrere model. Men nu forbryder næsten alle bilfabrikker selv de uskrevne regler, hvor de forsøger at lave en slæbesild med fabrikkens motorsportsafdeling. For eksempel laver AMG nogle vildt fede biler, og der kommer ikke et AMG-skilt på, hvis ikke alt er optimeret – motor, undervogn og så videre. Men så kan du få en AMG-line, der har lidt optisk styling og nogle fede sæder.

LÆS OGSÅ | Test: 4-cylindret Toyota Supra er langsommere, billigere … og bedre?

Men den kører ikke som en AMG. BMW sætter snart sagt M på alt – de kalder det M-sport. Opel har OPC-line. Volkswagen R-line. Hyundai N-line og Audi har S-line. Faktisk fortjener Audi lidt ros, da de ikke har en RS-line. En RS er en RS. Det samme er gældende hos Ford, hvor du kan få en ST-line, men heldigvis ikke en RS-line.
Tendensen udvander fabrikkernes sportslige varianter, for den ægte vare er noget helt, helt andet end de wannabe-slæder.

Advarselslyde

Det var meget hyggeligt, da en Mazda 626 spillede en melodi, når døren var åben med tænding på i 1986. Men har du prøvet at åbne en dør med tænding på i en ny bil? Det værste jeg har prøvet er en VW Multivan, som hyler som en brandalarm, når man åbner de elektriske skydedøre for passagererne.

Det er ikke udstødningsrør. Det er ikke engang rørhaler du kan se. Vinderen af de mest latterlige rør sidder på Audi S6.

Falske udstødningsrør

Ja, det er en ting. Mange nyere biler har noget, der ligner udstødningsrør, men som ikke er det. Det giver ingen som helst mening. Jeg kan forstå at man skjuler dem, da CO2-udledning er mere og mere yt, men at lave falske er for tosset. Stop det – enten er der en rigtig skorsten eller også er der kofanger – færdig.

LÆS OGSÅ | Skrev du lige det? Sjove formuleringer fra salgsannoncer

Touch-skærme med klimakontrol

Klima-anlægget skal betjenes med knapper – færdig. Når først man har prøvet at sidde i en glohed bil, hvor softwaren ikke har kontakt med klimaanlægget, fordi det starter langsomt, så værdsætter man virkelig et klimaanlæg med gammeldags knapper.

Måske skal man æde sine grimme ord, som med en 5-serie fra 2003, men lige nu er det hårdt for øjnene at se på 4-serie Coupé

Kæmpe nyrer

Ja, den er til dig BMW. Hvad tænker I på i München? 7-serien, X7 og især 4-serie Coupé. Jeg ved godt at man spiser hvide pølser og kogt kød på de kanter, men slap nu af med de nyrer. I gamle dage satte man grimme kofangere på biler i USA, mens Europa fik lov at beholde mere elegante kofangere. Giv bare russerne og kineserne de store nyrer, så nøjes vi med de små.

Lys i kabinen

Det er blevet så moderne med lys alle mulige steder – og helst noget der kan skifte farve. Samtidig er der flere andre skærme i kabinen, der forvandler det indre til et musetivoli på hjul. Det er sådan set fint nok, hvis man kan skrue ned for lysstyrken, men kan du ikke det, så er det den ottende dødssynd.

Hvorfor skal den hedde Mustang? Hvorfor skal det være en SUV Coupé? Hvorfor?

Downsizing

Det er så smart på papiret at downsize til små motorer med turbolader. I praksis er der desværre ikke den store gevinst på økonomien. Og så kommer vi til at savne lyden og gangkulturen fra seks-, otte-, ti- og tolv-cylindrede motorer. Det er deprimerende. Og det bliver kun værre, for nu bliver de fleste biler plug-in hybrider med små benzinmotorer.

SUV

Hvorfor skal alle biler være SUV? Eller… Rettelse: Ligne SUV. Jeg har ikke noget i mod Land Rover, Toyota Landcruiser og andre, der rent faktisk kan bruges til at trække en båd eller køre ud i naturen. Alle mærker står på nakken af hinanden med den ene SUV efter hinanden. SUV kører kortere på literen og er mindre retningsstabil end biler i normal højde.

LÆS OGSÅ | Ny Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en ægte Tesla-killer

Værst af dem alle er en bil der endnu ikke er lanceret – nemlig Ford Mustang MachE. Man tænker: Wow, okay det fedt at de tør lave en el-sportsvogn hos Ford. Men nej Mustang Mach-E er en SUV.

Endda af den værste slags en Coupé SUV. Da X6 kom på markedet håbede alle biljournalister, at den slags ville holde sig i Rusland, men nu vrimler det med dem. Stop det.

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.