juli 31, 2023

Mitsubishi L200 lever i bedste velgående

Der er andre end Ford, Toyota og VW om pickup-markedet. Mitsubishi har en ny udgave af arbejdshesten L200 klar med ny dieselmotor med op til 204 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det er ikke et marked, nogen med sund fornuft vil råde en bilproducent til at gå ind på. Det er markedet for pickups, de store biler med lad, i Europa, vi taler om. Europæerne har ikke samme ustyrlige trang som amerikanerne, sydafrikanerne, australierne og thailænderne til at have en bil med plads til en palle eller en motorcykel på ladet.

Men der er et marked, og der er hård konkurrence om de kunder, der nu engang er. Håndværkere, skovfolk, entreprenører, gartnere. Ford har med sin nye Ranger sat sig i karakter, og Volkswagen har lavet en ny Amarok med generne fra Ranger. HiLux behøver ikke engang nævnes ved fornavn – den er hævet over enhver tvivl. For Nissan blev markedet for trangt; Navara udgik i Europa allerede i 2022, og den kommer ikke tilbage.

Og så er der Mitsubishi, som har taget resterne fra de riges bord med L200. Den er, som Navara, forsvundet fra Europa, men chancen er der for, at L200 kommer tilbage. Med en helt ny L200 klar til tjeneste i Asien, er muligheden så absolut til stede for genoplivningen af en klassisk Mitsubishi-model. Mens de nye modeller Colt og ASX er Renault-modeller med en smule sminke, så er L200 en bil med 100 procent Mitsubishi-gener.

Ny som i helt ny

Den nye L200, som i mange lande går under navnet Triton, er lavet på et helt blankt stykke papir. Forgængeren er ikke bare delvist visket ud – den er erstattet. Chassisrammen, som er den typiske solide konstruktion for en pickup, er ny og den har flere sektioner end den gamle, som gør rammen 60 procent mere vridningsstabil. På rammen sidder et karrosseri, som er stærkere og større end før, men alligevel lettere.

Undervognen er ny, og motoren er helt ny. Der er tale om en 2,4-liters dieselmotor i tre grader: 150, 184 eller 204 hk. Da vi senest, i 2020, havde den udgåede L200 til test, var det med 2,2-liters dieselmotor med 150 hk, og den manglede lige det sidste skud kræfter, som vi er sikre på vil findes i den nye. En manuel gearkasse med seks trin eller en automatisk med seks trin kan vælges til alle udgaver af den nye motor.

Firehjulstræk og Mitsubishi er som sommer og jordbær. De hænger uløseligt sammen. I Thailand fås enkelte udgaver med baghjulstræk, men for Europa vil udgaverne med firehjulstræk være interessante. Mitsubishi laver to varianter. Super Select 4WD-II er den udvidede udgave med automatisk kraftfordeling mellem de to aksler, mulighed for rent baghjulstræk, reduktionsgear, syv køreindstillinger – lige fra Eco over Snow til Rock – og meget mere.

Moderne tider rykker ind

Interiøret i den gamle L200 var mere 90’er-stil end 2020-moderne, men sikkerhedsudstyret fejlede ikke noget med automatisk nødbremse, blind vinkel-system og knæairbag i førersiden. I den nye L200 er der styr på både stil og sikkerhed.

Adaptiv fartpilot og blind vinkel-system med sporskifteassistent er kommet på listen over muligt udstyr, og mens instrumenteringen stadig kun er delvist digital (og skal Mitsubishi ikke høre et negativt ord for), så er infotainmentsystemet nyt og placeret meget højere og mere i synsfeltet end før.

Førerpladsen ser nu helt moderne ud, og designet minder om det, der findes i den nye Outlander PHEV, som kommer til Danmark i 2024. I L200 har Mitsubishi dog fokuseret mere på robusthed og gribekomfort – robuste overflader, som ikke er for glatte. Det har ligefrem fået et navn, det men det særlige fokus på overflader: Mitsubishi Touch.

Mitsubishi kalder L200 for en bil, der er vigtig for væksten på globalt plan, og mens den ikke vil opnå store salgstal i Europa, er den en mulighed for at bringe en model tilbage, som er historisk vigtig for det japanske mærke.


Brugte biler fra Mitsubishi til salg på Bilbasen

Se flere brugte biler fra Mitsubishi til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS