Ja ja. Alle vil have SUV’er og Crossovers – den er snart feset ind. Men når ordet ’coupé’ misbruges og kastes ind i den højbenede ligning, trækker vi en streg i sandet.
Kritikken falder for døve ører, når det kommer til SUV’er og Crossovers. Højere tyngdepunkt, dårligere køreegenskaber, mere vindmodstand, mere vindstøj, dårligere benzinøkonomi – alt dét er lige meget, når Hr. og Fru Danmark skal ud og købe bil.
De vil død og pine have det ”større overblik”, som de højbenede biler giver. Og når ret skal være ret, så giver SUV’er og Crossovers også en bedre indstigningshøjde til dem, der har brug for dét.
Jeg har efterhånden indfundet mig med, at SUV’er og Crossovers er en trend, som turtlenecks var det i 90’erne – og så alligevel ikke.
For bilproducenterne presser SUV-citronen. Udover at alle skal have en SUV i modelprogrammet, så skal der gudhjælpemig også være en coupé-variant af selvsamme SUV. Fælles for SUV’er i coupé-form er, at de er grimme. Det er en bundsolid opskrift på at forvandle en nydelig SUV til en kolos. Og ja; Design er en smagssag, men min holdning er klar: Lad coupé være coupé og SUV være SUV.
Fransk forstoppet frø
Faktisk er det tyskerne, der har været særligt slemme til coupé-SUV’erne, og det er vel egentlig BMW X6, der er ’patient 0’. Men det har ikke holdt franske Renault tilbage for at kopiere opskriften.
På billedet ser du den nye Renault Arkana. Det bliver med al sandsynlighed en fremragende bil, da Renault virkelig er inde i en god stime, hvor jeg særligt har et blødt punkt for Renault Clio, mens den højbenede pendant Captur i sin seneste form også er blevet en velkørende og velbygget vogn.
Men HVORFOR skal vi have en coupé-bagende? Hvorfor skal den være krumrygget og have lavere til loftet? Det var federe, hvis vi havde fået en regulær SUV fra Renault. I stedet spises vi af med en mellemting, der i bedste fald ligner en forstoppet frø bagfra.
De tarvelige tyskere
Det er slet ikke Renault, der skal have skylden. De forsøger bare at gøre tyskerne ”kunsten” efter. Skylden er først og fremmest BMW’s, da de var de første til at lave en højbenet SUV med den såkaldte livsstilsbil X6. Den var ikke køn til at starte med, og den er ikke blevet kønnere i dag – snarere tværtimod.
Gode, gamle Mercedes hopper også med på legen. Jeg er personligt ret vild med udseendet på Mercedes-AMG GLC 63 S. En kompakt SUV der bare ser hård ud! Kaster du ordet coupé ind i navet, ændrer det sig fuldstændigt. Her er bagenden buttet for at være buttet, og ved storebror GLE Coupé er det endnu værre.
Audi forsøger at gemme navnet væk, og kalder deres SUV-coupéer for Sportback i stedet. Men der er ikke meget ’Sport’ over den ryg, som Audi Q5 får i Coupé-version. Selv Porsche er gået med på den dårlige idé, hvorfor Cayenne Coupé eksisterer, og er ligeså krum og buttet bagtil som alle de andre.
Opskriften på designet er stort set den samme på alle SUV-coupér. Som om designerne bliver grebet af panik og laver en krum runding som afslutning på den kortere coupé-bagende. Det ødelægger ikke kun udseendet men også praktikken. Cayenne Coupé har 147 liter mindre bagagerumsplads end en almindelig Cayenne.
Undtagelsen der bekræfter reglen
Audi har med Q8 lavet undtagelsen, der bekræfter reglen. Den er et langt mere harmonisk bud på en SUV i coupé-form. Bagenden passer til forenden, og det virker ikke til, at designerne bag har haft travlt, som det ligner hos de tyske søskende.
Det hænger måske sammen med, at Q8 er bygget og udviklet som en coupé-SUV. Den er ikke startet som almindelig SUV, hvorefter man har bedt en bildesigner om at sætte en eftermonteret coupé-mås på.
Og ja, det samme kan siges om X6, men her var udgangspunktet skævt fra starten. Audi har taget coupé-formen til sig på en anden måde, og det fungerer – eller hvad? Er der coupé-SUV’er, der er pæne? Eller er der nogen af de udvalgte, der ikke fortjener det? Er det bare mig, der har tabt sutten?
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Jaguar laver ikke længere nye biler, og produktionen genoptages først om et års tid med en stor elbil. Samtidig vil Jaguar gå fra at være Mercedes-konkurrent til Bentley-konkurrent.
Den nye Audi A6 E-Tron er ikke kommet til Danmark endnu, men alligevel er der ændringer i modelprogrammet – der er en ny udstyrsvariant, og modellen med rækkevidde op til 746 km er billigere.
Der kom færre nye biler på gaden i november i forhold til samme måned i 2023. De fleste i top 10 var elbiler, men tre klassiske benzinbiler har sneget sig ind.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Simon er en ung og passioneret motorjournalist, der har specialiseret sig i anmeldelser af biler, sammenlignende dueltests og nyheder fra bilindustrien.
Han følger altid nøje med i, hvad der rører sig i branchen, og bestræber sig på at formidle sin viden i et, til tider farverigt, men altid let forståeligt sprog. Hans artikler er rettet mod både de læsere, der ikke er bileksperter, og de dedikerede entusiaster som ham selv.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.