Porsche Cayenne
september 28, 2020

Klumme: DROP de højbenede coupéer!

Ja ja. Alle vil have SUV’er og Crossovers – den er snart feset ind. Men når ordet ’coupé’ misbruges og kastes ind i den højbenede ligning, trækker vi en streg i sandet.

Af: Simon Hallenslev / d. 28. september 2020

Kritikken falder for døve ører, når det kommer til SUV’er og Crossovers. Højere tyngdepunkt, dårligere køreegenskaber, mere vindmodstand, mere vindstøj, dårligere benzinøkonomi – alt dét er lige meget, når Hr. og Fru Danmark skal ud og købe bil.

De vil død og pine have det ”større overblik”, som de højbenede biler giver. Og når ret skal være ret, så giver SUV’er og Crossovers også en bedre indstigningshøjde til dem, der har brug for dét.

LÆS OGSÅ | Irritations-bingo: Hvilke typer bilister kan du (heller) ikke lide?

Jeg har efterhånden indfundet mig med, at SUV’er og Crossovers er en trend, som turtlenecks var det i 90’erne – og så alligevel ikke.

For bilproducenterne presser SUV-citronen. Udover at alle skal have en SUV i modelprogrammet, så skal der gudhjælpemig også være en coupé-variant af selvsamme SUV. Fælles for SUV’er i coupé-form er, at de er grimme. Det er en bundsolid opskrift på at forvandle en nydelig SUV til en kolos. Og ja; Design er en smagssag, men min holdning er klar: Lad coupé være coupé og SUV være SUV.

Fransk forstoppet frø

Faktisk er det tyskerne, der har været særligt slemme til coupé-SUV’erne, og det er vel egentlig BMW X6, der er ’patient 0’. Men det har ikke holdt franske Renault tilbage for at kopiere opskriften.

På billedet ser du den nye Renault Arkana. Det bliver med al sandsynlighed en fremragende bil, da Renault virkelig er inde i en god stime, hvor jeg særligt har et blødt punkt for Renault Clio, mens den højbenede pendant Captur i sin seneste form også er blevet en velkørende og velbygget vogn.

Men HVORFOR skal vi have en coupé-bagende? Hvorfor skal den være krumrygget og have lavere til loftet? Det var federe, hvis vi havde fået en regulær SUV fra Renault. I stedet spises vi af med en mellemting, der i bedste fald ligner en forstoppet frø bagfra.

De tarvelige tyskere

Det er slet ikke Renault, der skal have skylden. De forsøger bare at gøre tyskerne ”kunsten” efter. Skylden er først og fremmest BMW’s, da de var de første til at lave en højbenet SUV med den såkaldte livsstilsbil X6. Den var ikke køn til at starte med, og den er ikke blevet kønnere i dag – snarere tværtimod.

Gode, gamle Mercedes hopper også med på legen. Jeg er personligt ret vild med udseendet på Mercedes-AMG GLC 63 S. En kompakt SUV der bare ser hård ud! Kaster du ordet coupé ind i navet, ændrer det sig fuldstændigt. Her er bagenden buttet for at være buttet, og ved storebror GLE Coupé er det endnu værre.

LÆS OGSÅ | 10 irriterende trends i nye biler

Audi forsøger at gemme navnet væk, og kalder deres SUV-coupéer for Sportback i stedet. Men der er ikke meget ’Sport’ over den ryg, som Audi Q5 får i Coupé-version. Selv Porsche er gået med på den dårlige idé, hvorfor Cayenne Coupé eksisterer, og er ligeså krum og buttet bagtil som alle de andre.

Opskriften på designet er stort set den samme på alle SUV-coupér. Som om designerne bliver grebet af panik og laver en krum runding som afslutning på den kortere coupé-bagende. Det ødelægger ikke kun udseendet men også praktikken. Cayenne Coupé har 147 liter mindre bagagerumsplads end en almindelig Cayenne.

Undtagelsen der bekræfter reglen

Audi har med Q8 lavet undtagelsen, der bekræfter reglen. Den er et langt mere harmonisk bud på en SUV i coupé-form. Bagenden passer til forenden, og det virker ikke til, at designerne bag har haft travlt, som det ligner hos de tyske søskende.

Det hænger måske sammen med, at Q8 er bygget og udviklet som en coupé-SUV. Den er ikke startet som almindelig SUV, hvorefter man har bedt en bildesigner om at sætte en eftermonteret coupé-mås på.

Og ja, det samme kan siges om X6, men her var udgangspunktet skævt fra starten. Audi har taget coupé-formen til sig på en anden måde, og det fungerer – eller hvad? Er der coupé-SUV’er, der er pæne? Eller er der nogen af de udvalgte, der ikke fortjener det? Er det bare mig, der har tabt sutten?

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS