Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Af: Simon Hallenslev / d. 25. maj 2020
Hvis du er typen, der hårdnakket og blåøjet mener, at tyske biler er de bedste. Punktum. Så har du ingen ret til at ryste på hovedet af din søn, datter, nabo eller svigermor, når de betaler 12.000 kr. for en telefon med et halvspist æble bagpå.
Tyske biler har fået en status à la Apple-produkter. Bag rattet af dem findes en hær af forblændede loyalister, der står klar til at grine og rulle med øjnene af dig, hvis du køber koreansk eller – gud forbyde det – en fransk bil.
LÆS OGSÅ | Klumme: Ny bil? Min 12 år gamle Renault er bedre
Jeg har adskillige gange oplevet på egen krop, hvordan et tilsyneladende normalt og alment bilinteresseret menneske kan vende på en tallerken, når jeg har vovet mig ud i at kalde en bilmodel fra Peugeot for bedre eller mere vellykket end en bilmodel fra VW.
Måske sidder du allerede nu dirrende af raseri og råber ”Das Auto”, ”Freude am Fahren” eller ”Das Beste oder nichts”. Men lad mig lige stå her lidt endnu i stråle-længde fra din sukkermad, og fortælle hvorfor dit tysker-snobberi skal stoppe.
Hvornår har jeg sidst siddet bag rattet i en ny fransk/japansk/koreansk bil?
Hvis dit svar til dét spørgsmål er mere end tre år, har du ingen valid pointe. Jeg er ked af at sige det, men konkurrencen er tilspidset gevaldigt de sidste par år.
Tamme biler som Kia Carneval eller den første generation Peugeot 2008 er for længst vand under broen. Og ja; priserne er fulgt med, men siden hvornår har pris og kvalitet ikke gået hånd i hånd?
Hvad er en god bil for mig?
Spørg dig selv hvilke kvaliteter en god bil skal have i din bog. Er det plads? Design? Økonomi? Køreegenskaber? Kabinekvalitet? Selv hvis du er småkrævende, og vil have alt dét, så kan jeg garantere, at sandsynligheden for, at du finder det i en japansk eller fransk bil er ligeså stor som i en tysk.
For at bruge direkte eksempler har jeg for nyligt kørt den nye Peugeot 2008 – som du kan læse anmeldelse af her – samt Mazda 3 og Kia XCeed. Alle ikke-tyske biler, der overrasker positivt i kabinekvalitet, kører som de skal og er lidt mindre konservative i designet end den gængse tysker.
Er jeg glad for ekstraudstyr?
Er du glad for ekstraudstyr og tysker-snob, kommer du til at betale gavmildt for glæder, som du ellers vil få med i handlen i en tilsvarende japaner. Lad mig sammenligne den nye VW Golf og Mazda 3: Begge med 150 hk og mild-hybrid.
Vælger du den største Style-pakke i Golf, skal du stadig betale for 18-tommer fælge (8.495 kr.), head-up display (8.996 kr.), matrix LED-forlygter (12.496 kr.) og det største lydsystem (8.898 kr.). I den største Mazda 3 Cosmo, får du alt dette med i handlen, og den starter tilmed et par tusinde billigere.
Er jeg glad for at være mit forsikringsselskabs guldkunde?
Tyskerne ligger tungt til i forsikringsstatistikker. I en nylig artikel skrev vi om, hvilke bilmærker der var billigst at forsikre. På top 10-listen over de bilmærker, der var billigst, var kun ét tysk mærke: Opel. I bunden af listen finder vi til gengæld alle ’Der Deutsche Darlings’ fra Mercedes og BMW til VW.
Ser vi modelspecifikt på listen, findes ikke én japansk, koreansk eller fransk bil i bunden. BMW 3- og 5-serie, Audi A3, A4 og A5 samt Mercedes A-, C- og E-klasse er alle blandt de 10 dyreste at forsikre. Vil du spare på forsikringen, skal du altså bare vælge én af de mange fremragende ikke-tyske biler, der er på markedet.
Hvis du har stillet dig selv de ovenstående spørgsmål, og jeg har sået et lille frø tvivl i din mave, er der en række biler, du skylder dig selv at prøve. Kører du en lille tysker på budget, bør du udvide din horisont med den nye Renault Clio. Stille, velkørende og virkeligt velbygget.
Skal du nummeret op i størrelsen, er førnævnte Mazda 3 en bil, der kan få dig til at indse, at spitzenklasse ikke nødvendigvis er tysk. Kabinekvaliteten er fortræffelig, og hvis du er af den gamle skole, der foretrækker manuelt gear, fås det ikke bedre end i Mazda 3.
Rider du Crossover-bølgen skal du prøve Peugeot 2008, før du prøver VW T-Roc. Her har vi at gøre med en franskmand, der sætter sin tyske konkurrent til vægs i kabine- og køreegenskaber.
Inden du spidser blyanten og skriver mig et hadebrev, må jeg slutteligt slå noget helt fast: Jeg siger ikke, at tyske biler er dårlige biler – slet ikke! Jeg siger bare, at der findes andre biler, der er gode. Biler som i dag kan konkurrere direkte med de tunge tyskere på såvel kvalitet som køreegenskaber.
Vi lever i et land med hårde vilkår for os, der har lidt benzin i blodet og går op i biler. Så er det ikke fjollet, at gøre det til en ”dem og os”-situation, når vi skal snakke biler?
LÆS OGSÅ | Klumme: Hvad elbilsfortalere ikke forstår
Hermed siger jeg heller ikke, at man ikke skal kunne diskutere bilmærkers forskelligheder. Men lad os da i det mindste holde det på et argumenterende niveau! Hvis din bil kun er bedst, fordi den er tysk, er du ikke bilinteresseret – du er hjernevasket.
Så lad mig i stedet høre: Hvorfor er din tyske bil bedre end en fransk, japansk eller koreansk bil? Og hvis du ejer en ikke-tysk bil, på hvilke områder synes du, at den er en tysker overlegen?
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.