november 16, 2024

Klummen, der skulle være en test: Ford er fanget i en blindgyde

En test af den nye Ford Mustang Dark Horse med 5-liters V8 udvikler sig til en situationsrapport om en bilproducent, der har misforstået det hele. 

TEKST OG FOTO Morten Bek

2015 var det år, for næsten er årti siden, hvor Ford Mustang for første gang kunne købes, helt officielt, gennem en dansk Ford-forhandler. Mustang har aldrig været perfekt, men det er en ligegyldig detalje. Købere viste der sig at være en del af.  

Jeg har siden 2015 skrevet mange artikler om den amerikanske muskelbil. Den har kørt sig ind i hjertet med charme, selvsikkerhed og en boblende V8-lyd, så der ikke var grund til at snakke for meget om, at den er så ufornuftig som nogen ny bil.

Det med at skubbe fornuften til side i 2015, 2017, 2018 og 2021 kunne jeg klare, fordi Ford ikke havde glemt, at de skulle sørge for andre kunder end Mustang-kunderne. De som ikke havde råd til en Mustang, de som ikke kunne drømme om at eje en Mustang – de kunne købe en virkelig velkørende Fiesta, Focus eller S-Max.

Hvor er de rigtige bilmodeller, Ford?

Ford har på få år sparet så meget, skåret så vildt, at Fiesta og S-Max er forsvundet uden afløsere, og næste år udgår Focus til samme skæbne. Det provokerer mig derfor, og det piner mig, at Ford alligevel kaster sig ud i en ny Mustang. Ingen små biler til folket, ingen arvtagere til vigtige modeller, som har været uhyre vigtige i årtier. Men en benzinslugende, ligegyldig “sportsvogn” fra hjemlandet USA – det har Ford råd til, og fordi de virkelig tror vi er dumme, har de også sendt os terrænbilen Bronco.

Jeg er motorjournalist og har været det i 19 år. Jeg har kørt V8-motorer fra alt fra AMG over Kia til Lamborghini og Volvo. Så det er da klart, at jeg nyder det i fulde drag, når jeg tester en ny bil med V8. Engang var det noget, der skete med jævne mellemrum. I dag, i elbilernes virkelighed, sker det måske et par gange om året.

Ah, elbilerne. Fra en enkelt elbil på programmet i foråret i år til nu tre elbiler her i efteråret. For længe siden Mustang Mach-E, i foråret så Explorer og for lidt siden Capri. Især Explorer er en elbil, der faktisk kan noget, og den er bedre end nogen Ford har været i årevis. Sandt, den er et produkt fra Volkswagen.

Det skal ikke ligge Ford til last. Man må gøre, hvad man kan for at klare sig i en industri, der skifter gear hele tiden. Desværre går det ikke godt med hverken Explorer eller Capri ude i Europa, og Ford skærer kraftigt ned i produktionen i den kommende tid. 

Kunderne er færre end Ford regnede med – fordi kunder til elbiler er færre i Europa, end EU og industrien regnede med. Det er uhørt at skulle skære i produktionen så hurtigt efter introduktionen af nye modeller, men Ford har næppe andre valg.  

Hvad skal Ford så falde tilbage på? At sælge en amerikansk coupé med V8-motor til mere end en million kroner? Havde bosserne i USA tænkt sig om, kunne Ford i Europa have haft ikke bare små og kompakte biler med benzinmotor, men også hybrider og mindre elbiler. Men i USA har man efterladt den europæiske afdeling uden hjælp, mens Ford i USA bare læner sig tilbage og sælger F-150 i større og mere luksuriøse udgaver.

Dark Horse og fremtiden for Ford

Jeg er da ikke sur, fordi jeg i en uge kan teste den nye Mustang. Dark Horse, som den mørke udgave med emblemer visende vrede heste hedder, tiltrækker blikke, som en hundelort tiltrækker fluer. Den kører meget bedre end den gamle, og den larmer stadig lige så meget, sluger lige så meget benzin og forlanger stadig omdrejninger.

Fords amerikanske ingeniører har tæmmet forhjulene, som tidligere elskede at følge ujævnheder ud mod grøften. Rattet ville blive vrikket til den ene eller den anden side, men nu kan Mustang køre pænt lige ud, selv når asfalten er ujævn, hullet eller har en hældning. Den styrer såmænd også helt fint, og den elektroniske MagneRide-affjedring har et bredere spænd og bedre manerer end nogensinde før.

Sandheden er, at jeg ikke savner den jævnlige omgang med V8-motorerne så meget, som jeg troede, jeg ville. Jeg savner lige så meget de lettere og mindre komplicerede biler, de var monteret i. Som den første Mercedes-AMG C 63 eller den første Porsche Cayenne. Et af de værste eksempler, hvor der hverken er V8-motor eller simplicitet, er den nyeste AMG C 63 S.

Den 5 liter store V8 i Mustang Dark Horse, med dens 453 hestekræfter, er ikke exceptionel. Den er halvdoven og mere lyd end øjeblikkelig trækkraft. Værst af alt er automatgearkassen i testbilen med 10 trin. 10 trin. To, tre eller fire for mange, for hurtige skift fra 9. til 4. findes ikke. Med sit bjørnestærke moment kunne motoren sikkert gøre det bedre med fire gear. Hvad gearkassen laver i Dark Horse ved jeg simpelthen ikke. Den manuelle er den eneste, der giver mening, og den eksisterer til alt held endnu.

Egentlig er jeg ikke specielt stolt ved at vise mig i den brovtne. Mustang virker på mig som et overstået kapitel, fordi jeg kun kan tænke på, at Ford burde have brugt sit krudt på alt andet end den. Alt andet. En ny Fiesta, en ny Focus. Med og uden el, så produktionsapparatet kunne omstilles mellem de to, når markedet skifter.

Ford har en ny lille bil på vej til os europæere. En elektrisk udgave af Puma, der bygges i Rumænien. Den skal simpelthen være det ottende vidunder, hvis den skal hjælpe med at gøre Ford i Europa til noget stort igen. Lave priser, god rækkevidde, fornuftige kræfter. Jeg frygter, at den ikke kommer til at ramme plet, men jeg håber, at hovedkontoret i USA har givet Ford i Europa pengene til at gøre den elektriske Puma til mere end en sidebemærkning.


SPECIFIKATIONER

Ford Mustang 5,0 Dark Horse A10 

Motor: V8, 4.951 cm3
Ydelse: 453 hk/540 Nm
0-100 km/t: 4,4 sekunder
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,1 km/l
CO2-udledning: 282 gram/km
Mål (L/B/H): 481/192/140 cm
Køreklar vægt: 1.808 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 381 liter

Pris: 1.221.741 kr. (Mustang fås fra 948.274 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Næsten ny BMW i5 til under 445.000 kr.

Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS