I 2024 kommer den store Range Rover som elbil, og briterne lover en bil med V8-kræfter og lynhurtig opladning. Om kort tid åbner ventelisten, så man kan blive blandt de første ejere.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det går hurtigt med at elektrificere modelprogrammet hos mange mærker, men når vi taler om de øverste luftlag i bilindustrien, tager det længere tid. Rolls-Royce har for alvor åbnet ballet med den elektriske coupé Spectre, men der går tid, før vi ser elbiler fra Bentley, Ferrari og Lamborghini.
Range Rover står på spring for at komme med på elektrificeringen, og hos det britiske (indisk ejede) mærke sker det i løbet af 2024. Det er helt som ventet, for Range Rover løftede allerede lidt på låget, da den store Range Rover blev fornyet i 2021.
Nu begynder billedet af den elektriske Range Rover så småt at vise sig. Briterne har offentliggjort de første detaljebilleder af den kommende elbil, og der er såmænd også enkelte tekniske detaljer. Føler man sig fristet, åbner Range Rover inden årets udgang en venteliste, så man kan være blandt de første til at lave en forudbestilling.




Kraft som en stærk V8-motor og 800V-platform
Der findes fire detaljebilleder af den kommende Range Rover Electric, som den kaldes, og det vigtigste viser et udsnit af bilen set bagfra – lidt af bagklappen, venstre baglygte og et kig hen langs siden. Der er ingen overraskelser her, for som forventet bliver den elektriske Range Rover næsten ikke anderledes at se på end udgaven med benzin-/dieselmotor, som vi har kendt siden 2021.
Læs også: Den smukkeste SUV er nu endnu finere
Range Rover Electric er briternes eksisterende topmodel på strøm, og ikke kun designet vil, med undtagelse af enkelte detaljer, være som vi kender det; platformen er den samme, MLA (Modular Longitudinal Architecture), som er en fleksibel platform præsenteret med Range Rover-topmodellen i 2021. Den er udviklet til både biler med forbrændingsmotor og biler med 100 procent elektrisk drift.
Rent teknisk, lover Range Rover, giver det ikke anledning til kompromisser. Range Rover Electric får en 800V-arkitektur, som bl.a. Porsche Taycan har det, så den kan lade med høj kW-effekt ved en lynlader.
Batteri og rækkevidde nævner briterne ikke, men til gengæld oplyser det, at elbilen får kræfterne som de stærkeste V8-udgaver i modelprogrammet. Samtidig fortæller briterne selvsikkert, at Range Rover Electric vil overgå alle andre elektriske luksus-SUV’er, når det kommer til trækkapacitet og terrænegenskaber. Selv en elektrisk Range Rover skal kunne komme frem, hvor andre må give op.