februar 7, 2023

Den smukkeste SUV er nu endnu finere

Ved siden af Range Rover Velar er BMW X5 er skrummel, og Mercedes-Benz GLE er vulgær. Den flotte britiske SUV står nu endnu skarpere og med større batteri i PHEV’en.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Elegance er et ord, mange designere hos bilproducenterne har glemt. Alt for mange SUV-modeller står som klodser og uindtagelige borge med en stor grill. Nogen har fortalt designerne, at det betyder, at man kommer hurtigere frem på vejene. Men det gør det ikke.

Land Rover gør det Range Rover-modellerne helt, helt anderledes. Hos det britiske mærke er det elegancen, der overdøver alt andet. Grillen? Den er ikke vokset fra designerne, som den er hos Audi, BMW og mange andre mærker.

LÆS OGSÅ | Test: Den nye Range Rover har intet at bevise

Den nye Range Rover, topmodellen, er en kæmpe bil, men alligevel tæt på at være smuk. Range Rover Evoque, den mindste model, er uhyre vellykket. Den smukkeste af dem alle er dog Velar.

Pixel-LED-forlygter og super-røde baglygter

For nu at bruge en af de største floskler, der findes derude: Velar ældes som god vin. Range Rover lancerede Velar i 2017, men i en verden af overdesignede bilmodeller med krummelurer, dynamiske spoilere og så meget andet tingeltangel, ser Velar endnu bedre ud i 2023, end den gjorde i 2017.

Hvad gør man så, når man er designer, og der SKAL ske noget efter seks år på markedet? Det er typisk efter fem-seks år, at bilproducenter fra Japan og Sydkorea introducerer en ny model, men Velar er så langtidsholdbar, at kun små pennestrøg var nødvendige.

LÆS OGSÅ | Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk

Grillen er ny, men ikke 50 procent større. Forlygterne er nu mere avancerede. Pixel-LED med dynamisk kurvelys. Baglygterne var tilsyneladende ikke røde nok i forvejen, så nu er de super-røde. Mere tydelige, og de blænder mindre.

Resten er der kun i meget lille grad ændret på. Noget med luftindtagene, skulle vi mene. Og to nye lakeringer fås: Varesine-blå og Zadar-grå.

Danske Kvadrat leverer let uldintræk til Velar

Interiøret var allerede var så elegant, som man på nogen måde kunne tænke sig til. Men fra 2017 til 2023 er der sket noget, når det kommer til infotainment og teknologi, så på de områder har briterne gjort en større indsats.

Pivi Pro-infotainmentsystemet er udstyret med en ny kurvet touchscreen på 11,4″, og softwareopdateringer kan nu for 80 procents vedkommende laves via netforbindelsen (OTA Over The Air). Det er ikke kun navigation og infotainment, men også den elektronisk styrede undervogn og fejldiagnoser, der kan klares på afstand.

LÆS OGSÅ | Det er tid til at ønske. Din nye Range Rover er klar, og du bestemmer selv det hele

Danske Kvadrat var allerede involveret i Velar-interiøret, da SUV’en havde premiere i 2017. Dengang var det helt nyt at se indtræk i stof som et luksuriøst alternativ til læder, men siden er blandt andet BMW og Volvo kommet med på vognen.

Til Velar leverer Kvadrat indtræk af typen Ultrafabrics, som er lavet af uld og pyntet med polyurethan-indlæg. Kvadrat siger, at indtrækket er 58 procent lettere end læderbetræk, og at det er testet til at holde mindst 10 år. Vi siger, at det er noget af det lækreste indtræk, der findes til en bil.

PHEV-versionen har fået nyt batteri, som giver en elektrisk WLTP-rækkevidde op til 64 kilometer

Så mangler vi bare en 100 procent elektrisk Velar

Velar fås også i den nye udgave i et bredt udvalg af modeller. Benzinmotorer med fire og seks cylindre, dieselmotorer med fire og seks cylindre – og som plug-in hybrid med fire cylindre.

Plug-in hybriden Velar P400e er opdateret med et større batteri, som har en kapacitet på 19,2 kWh. Det skal sammenholdes med forgængerens 17,1 kWh. En stigning på 12 procent. En ekstra kapacitet på 2,1 kWh giver en WLTP-rækkevidde på strøm på op til 64 kilometer. Velar P400e er har 404 hk, og som noget sjældent for plug-in hybrider, kan den modtage strøm fra en DC-hurtiglader.

LÆS OGSÅ | Test: Range Rover Velar er smuk – og billigere end før

Med 50 kW-ladekapacitet er batteriet fyldt fra 0-80 procent på cirka 30 minutter. At det ikke går endnu hurtigere, har noget med beskyttelse af batteriet at gøre.

Det største ønske, vi sidder tilbage med på listen, er det, hvor der står 100 procent elektrisk Velar. Det bliver ikke i den nuværende generation af Velar, men til gengæld kommer den første elektriske Range Rover i 2024. Det bliver den store Range Rover.


Brugte Range Rover til salg på Bilbasen

Se flere brugte Range Rover til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS