februar 14, 2024

Laber lille Lancia

Lancia lancerer sin første nye bil siden 2011. Med den helt nye og elektriske Ypsilon skal Lancia udbredes til mere end bare Italien, men Danmark er ikke med i planerne.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Lancia har ikke solgt biler i Danmark i mange år, og en af de sidste modeller, der fandt vej til Danmark, var den store sedan Thesis. Siden 2015 har Lancia faktisk kun solgt sin bilmodel i Italien og intet andet sted i verden.

Det er ikke en fejl, at der står bilmodel i ental, for Lancia har i næsten et årti kun produceret den lille Ypsilon, der på så godt som alle måder er identisk med den Ypsilon, italienerne introducerede i 2011. Alligevel er Ypsilon en af de mest solgte biler i Italien. Stof til eftertanke, må man sige.

I dag trækker Lancia og moderkoncernen Stellantis en streg i sandet. Lancia starter på en frisk med en helt ny Ypsilon, som også andre folkeslag end italienerne skal nyde godt af. Det gælder ikke danskerne, men andre udvalgte europæiske markeder: først Holland og Belgien, lidt senere Frankrig og Spanien – og til sidst Tyskland.

Alt godt fra Stellantis-hylderne, men også en rigtig Lancia

Den ældgamle Ypsilon, der siden 2011 bliver produceret på en fabrik i Polen, er en mellemting mellem en mikrobil og en minibil. Kun 384 cm lang og alt andet end moderne, som det ikke kan være anderledes med en lille bil, der er udviklet for omkring 15 år siden.

Med medlemsskabet af Stellantis-koncernen er en ny Lancia ensbetydende med kendt og gennemprøvet teknik. Den nye Ypsilon er i store træk en Opel Corsa, der er en Peugeot 208, der også er en Citroën C4 og en DS3. Den er pakket smukt ind i et 408 cm langt hatchback-karrosseri med mange spændende detaljer, men i motorrummet er den ikke spor anderledes end sine søstermodeller.

Det er sandsynligt, at Ypsilon skal markedsføres i nogle af de udvalgte lande med benzinmotor, men da Lancia allerede fra 2028 vil være fossilfri, er det den elektriske Ypsilon, der spiller hovedrollen. Den har det allestedsværende batteri med en kapacitet på 51 kWh og den lige så anvendte elmotor med 156 hestekræfter. Rækkevidde op til 403 kilometer, ladestyrke op til 100 kW, så intet nyt her i forhold til de andre elbiler fra Stellantis på samme platform.

Sound Air Light Augmentation til tjeneste

Hvor Ypsilon er anderledes end sine søskende, er når det kommer til wow-effekten i kabinen. Alene det velour-lignende indtræk, som er klassisk Lancia, spreder god stemning, men også det nye SALA-infotainmentsystem skulle være noget særligt.

SALA stor for Sound Air Light Augmentation, og SALA skal skabe et miljø med skiftende oplevelser. Baggrunds- og stemningsbelysningen, sædemassagen, klimafunktionerne og lydanlægget kan justeres øjeblikkeligt ved et tryk på en enkelt knap. Det fungerer umiddelbart som de forskellige temaer, man møder i en nyere BMW.

Skærmarealet er også stort for så lille en bil. Digital instrumentering og infotainmentsystemet har tilsammen et område på 20,5″, og her er der også temaer for layout og farver.

Lancia praler med, at den nye Ypsilon er den eneste bil i segmentet, der som standard kommer med selvkørende egenskaber på niveau 2. Adaptiv fartpilot, sporcentrering og kø-assistent gør Ypsilon til en model på det niveau.

Danskerne må nøjes med at følge med fra sidelinjen, som først den nye Ypsilon og sidenhen to andre, større modeller ruller ud på de europæiske veje.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte biler fra Lancia til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS