november 25, 2021

Ugens fund: Rallylegenden Lancia Delta Integrale

Siger man rallylegende, siger man også Lancia Delta Integrale! Sådan et eksemplar er til salg på Bilbasen, og den fortjener ganske naturligt at blive denne Ugens fund. Vi kigger nærmere på Lancia Delta Integrale og den vilde historie bag.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. november 2021

Det er til at høre på forhandleren Rasmus fra CarPoint i Middelfart, at vi har at gøre med en bil, som han ikke rigtigt vil sælge, selvom han skal. Denne Ugens fund er en Lancia Delta Integrale, der er importeret fra Schweiz, men som har kørt de fleste af sine kilometer på sommerlune landeveje i Danmark.

Den danske privatmand, som Rasmus har købt bilen af, restaurerer den efter hjemtagelsen minituøst, hvor han blandt andet sandblæser og lakerer karosseriet, renoverer bremsesystemet og ompolstrer hele kabinen med hjælp fra en gudsbenådet håndværker.

Fordi bilen er restaureret egenhændigt af tidligere ejer, der der ingen kvitteringer. Til gengæld medfølger godt 50 billeder af hele processen, ligesom man også får et plastikchartek med hele bilens historik. Denne Ugens fund taler dog helt for sig selv, siger Rasmus og forklarer, at den står snorlige.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bilbasens billigste Ferrari koster det samme som en Skoda

Han forklarer også, at man fornemmer historiens vingesus, når man kommer bag rattet. Uden selv nogensinde at have kørt en Lancia Delta Integrale, ved jeg, hvad han taler om. Denne Ugens fund er på alle måder en legende, og hvis du læser videre, vil du vide, hvorfor. Du kan også se Ugens fund her, hvor den står til salg for 219.800 kr., hvis ikke den er solgt i mellemtiden.

Lancia Delta Integrale 8V

Motor: R4, 1.995 ccm

Ydelse: 177 hk / 290 Nm

0-100 km/t: 6,9 sek.

Tophastighed: 212 km/t

Vægt: 1.300 kg

Forbrug: 10 km/l

Pris i ’91: Ca. 500.000 kr.

Delta redder Lancia

Der er Lancia Delta, og så er Lancia Delta Integrale. Det er samme bil og så overhovedet ikke. Her er det nemmest at se dem som tvillinger. Lancia Delta er den ordentlige og velrenommerede elev, mens Lancia Delta Integrale er den tossede tvilling, der er klassens ekstremsportdyrkende og seje elev.

Selvfølgelig ville der ikke være en Integrale, hvis ikke det var for Delta. Faktisk var der nok slet ingen Lancia, hvis det ikke var for Delta. I 70’erne er det italienske bilhus i knæ. Selvom modellerne Stratos, Gamma og Beta er både smukke og velkørende, er byggekvaliteten og pålideligheden er notorisk dårlig, ligesom det billige, russiske stål ruster som et ondt år.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Rolls-Royce Phantom er Bilbasens største CHEF

Mens medierne snakker om, hvorvidt nøglen bør drejes om, påbegynder Lancia ‘Projekt 831’ i 1975. Lancia ved, at lokummet brænder, og kaster alt efter projektet. Til designet hyrer de ikonet Giorgetto Giugiaro, der har designet biler som VW Golf I og BMW M1. Konstruktionen er også mere kompliceret, end hvad Lancia før har prøvet, med betydeligt flere svejse- og fikseringspunkter i modellens karos.

Når de første prototyper er bygget, tester Lancia dem ligeledes i en langt mere udstrakt grad, end de før har gjort. Bilerne bliver testet i intervaller á 10.000 km på forskellige baner og i forskellige miljøer: 3.800 km på grusveje, 2.800 km på brolagte veje og resten på asfalt.

Lancia Delta får sin længe ventede præmiere på bilmessen i Frankfurt i 1979, og hurtigt spreder begejstringen sig. Alle er vilde med Delta, og Lancia belønnes for deres store økonomiske satsning i 1980. Her vinder Delta nemlig ‘Car of the Year‘ i Europa foran stærke konkurrenter som Opel Kadett og Peugeot 505.

Den tossede tvilling

Løbende laver Lancia småforbedringer på Delta, der udelukkende kører med økonomiske 1,3- og 1,5-liters benzinmotorer og forhjulstræk. På bilmessen i Torino 1982 løfter Lancia dog lidt af sløret for, hvad Delta skal blive til i fremtiden. Her præsenterer de nemlig en mere sportslig og turbodrevet variant, der også er den første Lancia nogensinde med firehjulstræk.

I 1986 får Lancia Delta et gedigent facelift, og Lancia vælger at differentiere de firehjulstrukne varianter med de dobbelte runde forlygter, som man kender den på i dag. Omtrent samtidig leger Lancia med en ny opsætning af firehjulstrækket, der skal baseres på et integralt system med tre forskellige differentialer.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Sjælden sølvpil fra Mercedes er over 1,5 mio. kr. billigere end fra ny

Dette system bliver realiseret allerede året efter i 1987, og bilen, som Lancia smider systemet i, er denne Ugens fund: Lancia Delta Integrale 8V. Udover firehjulstrækket, som Lancia senere bliver verdenskendt for, bliver Delta Integrale 8V udstyret med ny turbo, ny intercooler, ny kobling, og en ny undervogn. Lancia giver deres darling 177 hk, og ingen kan rigtigt fatte, hvor hurtig og velkørende, den fornuftige Delta er blevet.

Var der noget med rally?

Lancia står helt uden sidestykke i rallysporten. I slutningen af 70’erne og starten af 80’erne ligger italienerne generelt i den sjove del af feltet med modellerne Lancia Stratos og Lancia 037. De vinder WRC (World Rally Championship) med Stratos i ‘74, ‘75 og ‘76, mens efterfølgeren 037 hiver samme titel hjem i ‘83.

Alligevel er det først med Lancia Delta, at triumfen for alvor begynder. Den første rallyversion af Delta er den decideret uhyggelige Lancia Delta S4. Her snakker vi 450 hk ved 8.000 omdrejninger fra en 4-cylindret benzinmotor på 1,8 liter. Og det er til en bil, der vejer 890 kg (!). Den slags uhyggelige specifikationer er dog ren og skær nødvendige. Klassen, som Delta S4 skal konkurrere i, er nemlig den lige så uhyggelige Gruppe B.

Gruppe B var uhyggelig nok til at blive fjernet helt fra rallykalenderen i 1987. Det sker i kølvandet på flere fatale ulykker, der blandt andet tager livet Lancias egen kører Henri Toivonen og co-driver Sergio Cresto. Lancia Delta S4 tager fem løbssejre uden nogensinde at tage mesterskabet.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Vildt eftertragtet BMW M3 fra 1989

I 1987 er Lancia hurtige til at skrotte Delta S4, efter Gruppe B er aflyst. De stiller i stedet op i den mere civiliserede Gruppe A med Lancia Delta Integrale 8V. I det første år af Gruppe A vinder Delta Integrale ni ud af 13 etaper og tager dermed verdensmesterskabet for både kørere og konstruktører i overlegen stil.

Den overlegne stil fortsætter længe, og Delta Integrale kører konstruktørmesterskabet hjem til Lancia i ‘88, ‘89, ‘90, ‘91 og ‘92. Lancia Delta Integrale bliver med andre ord den mest vindende bil i WRC nogensinde med seks konstruktørmesterskaber i streg og 46 etapesejre. Med sejrene fra de førnævnte Stratos og 037 oven i hatten, er Lancia også den mest vindende konstruktør i verdenshistorien.

Hvis ikke du enten er blød i knæene over standen på denne Ugens fund, eller over den helt eminente rallyhistorie, der ligger bag Ugens fund som model, er du lavet af sten. Og det tror jeg ikke på! Så skynd dig forbi forhandleren CarPoint og køb den. Du kan se bilen her, hvis ikke den er blevet solgt i mellemtiden.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS