Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Af: Jacob Dalby / d. 10. maj 2021
Siden 2015 er strøm til elbiler blevet ligestillet med benzin eller diesel til biler med brændstofmotor. Det betyder, at de udgifter, der er forbundet med henholdsvis anskaffelse og installation af en ladeboks, der monteres på medarbejderens bopæl, skal indgå i beskatningsgrundlaget for fri bil. Det vil sige, at udover selve bilens værdi bliver man oveni beskattet af ladestanderen og installationen af denne. Ugiften til anskaffelse og installationen af en ladestander løber nemt op i nærheden af 10.000 kr.
LÆS OGSÅ | Disse biltyper falder mest i pris med de nye afgifter
Men fra 1. juli ændres loven. Værdien af ladestanderen og installationen heraf bliver fritaget for beskatning. Herudover er det nu lovbestemt, at en ladestander betalt af firmaet kan overdrages til den private skattefrit, hvis der ikke længere stilles fri elbil eller plug-in hybrid til til rådighed. Det kræver dog, at der er sket beskatning af fri elbil/plug-in hybrid i en sammenhængende periode på minimum 6 måneder (efter 1. juli. 2021).
Plug-in hybrider har efter de nye registreringsafgifter været yderst populære som firmabiler. Mere udstyr, flere kræfter til en lavere beskatningspris. Desværre er det de færreste, der får en ladestander installeret hjemme i privaten, da det blot vil være en ektra regning oveni bilens beskatningspris. Det betyder, at mange kører rundt i plug-in hybridbiler uden at lade dem op – ikke ligefrem en grøn løsning.
SE OGSÅ | Nye afgifter gør BMW billigere end Ford
Med de ny regler bliver det nu langt mere fordelagtigt med en ladestander hjemme hos medarbejderen. Udgiften hertil bliver fra 1. juli ikke beskattet og med strøm på batteriet er der grobund for langt mere miljøvenling kørsel. Til gengæld kan det være svært differentiere når man lader, hvilken strøm der bliver brugt til privat kørsel og hvilken, der bliver brugt til erhverv – men det har Monta nu løsningen på.
Monta er en tech-virksomhed, der ønsker at optimere ladeoplevelsen for elbilister. De vil gøre det nemt for virksomheder, kommuner og boligforeninger at administere egne ladestationer. Montas nyeste løsning gør, at virksomheder kan holde styr på den el, der bruges til at oplade firmaelbil eller -plug-in hybrid hjemme fra medarbederens adresse.
LÆS OGSÅ | Den bedste VW Tiguan kombinerer benzin og strøm
Indtil nu har det været nærmest umuligt at holde styr på og adskille erhverv fra privat – nu sker det hele digitalt. Med en privat ladestander og en app i hånden kan virksomheden forbindes med medarbejderens private ladestander og se forbruget og på den måde betale for den el, der bruges til firmaelbilen. Så snart en medarbejder foretager en opladning overføres beløbet fra virksomhedens Wallet til medarbejderems Wallet. Virksomheden kan følge det hele i realtid på telefonen eller computeren.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.